Citat:
Ursprungligen postat av
Systemkritik
Bilen var bosset. Jeg har sett biler langs veien og på plasser rundt om i landet som savnet skilter og da er det enten politiet eller eier som tatt skilten ved krasch eller så er ikke skatt og gebyr betalt og da er det politiet som tar skilten.
Det er og litt mer annerledes med skilt i Norge, dere har de røde temporære skiltene før Bilen blir salgt +inregistrert og så de grønne for biler i annen skatteklasse.
Jeg er ikke sikker på hvorfor den grønne skilten frem ble tatt vekk, men jeg opplever det mye vanligere att ta vekk skilten i Norge en det er i Sverige. I Sverige så følger skilten med bilen når du bosser den, det sker ikke på samme måte i Norge, der er skilten nesten personlig, ett bevis for at bilen er i forskriftsmessig tilstand
De bilene du ser langs vegen er avskiltet av polisen eller trafikkstyrelsen, grunnet feil eller manglende forsikring eller periodisk kontroll. Det er noen som dumper biler, men å ta bort skiltet hjelper ingenting, for å ikke identifisere bilen. Alt er jo også registert på rammenummer. Så har vi vel ganske høy pant på biler her enn i andre land, men man må levere inn kjennetegn eller de er levert inn tidligere. Dumpe biler gjøres jo overalt, og også i Norge er det vanlig at de eldas innimellom.
Bilskilt er ikke personlig, med mindre man betaler for å få noe tekst på det, og de skilten kan kun brukes innen norge. Kjennetegn er ikke noe vi nordbäggar plukker av og på, vanligvis.
Tror ikke det er TJ som har plukket bort skiltet, det er nok gjort for å gi inntrykk av tilfeldig dumping. Man er bra tokig om man tror det hjelper for at ikke identifisere bil/eier.