2022-02-20, 02:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har inte haft möjlighet att sätta mig in i fallet. Finns det bekräftat att T kört bilen fram till Muskö och att inga spår av andras dna påträffats i bilen? Och har H talat med T efter midnatt 1/12?

Min första tanke var att T fått sin bil kapad av ngn som behövde komma över gränsen och till Sthlmsområdet. Kriminell, smugglare/langare eller annan desperat i nöd. Nästa tanke är att detta skett under hot (på distans?) eller frivilligt, mot betalning (hypotetiskt).

Det enklaste resonemanget vore förstås om ngn kapat bilen redan i Norge och tvingat T vidare under pistolhot, och sedan gjort sig av med T på vägen nånstans.

Går inte det ihop kan väl T rimligen ha mött ett stämt träff med sin baneman eller någon som varit ute efter ungefär vad T var i faggorna av Muskö för att göra. Eller som var ute efter den som T skulle möta (vilket kunde antas va av ngn ljusskygg natur då).

Hade T ingen anknytning till Sverige själv? Ingen att hälsa på? Inget att köpa beg. eller titta på?

T råkar fråga en inbrottstjuv/knarkkurir om vägen ? T har kommit på att han behöver nån specialdel till sin egen stuga (eller bil eller båt) och tänker sig att inhandla denna dan därpå till förmånligt pris i sthlmstrakten och åker till Muskö i hopp om att hitta ett motell eller (när det inte går) låna någons bod eller stuga för övernattning, eller en lugn och trygg plats för att sova i bilen och ha tillgång till ngn bekvämlighet eller kiosk eller mack eller annat som Muskötrakten kunde locka en norrman med? Varpå han rånas eller skjuts, av misstag kanske, varpå liket förs bort.

Det var en tanke...

Ja det finns onekligen många tankar och funderingar kring det här mystiska och oförklarliga fallet med Terje och hans övergivna bil.
Om du vill få mer info kanske försöket till en sammanfattning nedan kan vara till hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
En bra sammanfattning här:
(FB) Försvunnen norrman, bil hittad på Muskö
.
Citera
2022-02-20, 02:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det finns onekligen många tankar och funderingar kring det här mystiska och oförklarliga fallet med Terje och hans övergivna bil.
Om du vill få mer info kanske försöket till en sammanfattning nedan kan vara till hjälp.

Tack!

Jösses vilken historia.

Oj. Undvikande av biltullar (skylten fram)? Undvikande av noterad norskskyltning (skylt bak)? Stöldräd? Bommen uppsatt därför ? Och nån form av missöde med bilen som framtvingade schappande? Varför motorsåg?

Varför forcera bommen med bilen? Kumpan i annan bil?

Det måste ju finnas en ledtråd i adressen på Kanada...

Var i nordnorge var stugan köpt? Eller var det en cover?
Senast redigerad av Lonnrot 2022-02-20 kl. 02:57.
Citera
2022-02-20, 02:19
Medlem
Terje skulle til Kanada och det var bestemt lenge forut .
Citera
2022-02-20, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Terje skulle til Kanada och det var bestemt lenge forut .
När bestämdes det?.
Citera
2022-02-20, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
När bestämdes det?.

Det vet jag inte, men det var før han kjøpte huset i nord og før han la ut på resan.
Citera
2022-02-20, 02:30
Medlem
Citat:
Det vet jag inte, men det var før han kjøpte huset i nord og før han la ut på resan.
Då borde du väl ha en aning om vad han skulle dit och göra?.
Citera
2022-02-20, 02:33
Medlem
Citat:
Då borde du väl ha en aning om vad han skulle dit och göra?.

Ja det kan du si, men har faktisk ingen aning
Citera
2022-02-20, 02:36
Medlem
Citat:
Ja det kan du si, men har faktisk ingen aning
Men det är ju ändå intressant att du nämner det. Vet du i vilket samband som detta blev bestämt?. Du har ju uppgiften och den borde ha kommit till dig på något sätt.
Citera
2022-02-20, 02:39
Medlem
Citat:
Men det är ju ändå intressant att du nämner det. Vet du i vilket samband som detta blev bestämt?. Du har ju uppgiften och den borde ha kommit till dig på något sätt.

Det er det enda jag har å seja nu.
Citera
2022-02-20, 05:27
Medlem
Eftersom Terje hade motorsåg med sig och området förut har varit inbrottsdrabbat.. Misstänker jag att Terje var där i skumrasafffärer. Han kanske tänkte plocka några båtar som låg på land på motorer. Bilen synnerligen lämpad för det. Motorsågen kommer till pass för att kapa av motorn påbåten och båtarna har ofta folk ligger invid sina hus. Det var antagligen någon, några specifika motorer. Han blev påkommen och slutet på senariot kan nog förstå. Men jag tycker Terje verkar vara lite väl klen för det. Kan han haft någon medhjälpare. Detta är vad jag börjar misstänka har hänt...
Citera
2022-02-20, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack!

Jösses vilken historia.

Oj. Undvikande av biltullar (skylten fram)? Undvikande av noterad norskskyltning (skylt bak)? Stöldräd? Bommen uppsatt därför ? Och nån form av missöde med bilen som framtvingade schappande? Varför motorsåg?

Varför forcera bommen med bilen? Kumpan i annan bil?

Det måste ju finnas en ledtråd i adressen på Kanada...

Var i nordnorge var stugan köpt? Eller var det en cover?
Inget konstigt med att skylten bak är borta. Helt vanligt att ta bort i Norge.
Citera
2022-02-20, 07:57
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Inget konstigt med att skylten bak är borta. Helt vanligt att ta bort i Norge.

Lagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in