2022-02-20, 09:44
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Förmodligen inleds det lågintensivt och successivt tills Ukraina måste svara. Sen om några där var det ”Ukraina som började” och man måste hjälpa till.

OS tar slut idag va..

Boris Johnsson har just sagt att Ryssland ska omringa Kiev från flera håll.

https://www.rt.com/russia/550011-johnson-russia-invasion-ukraine/
2022-02-20, 09:50
Medlem
Är det bara jag eller låter de siffrorna om 150-190 000 man som man rapporterar att Ryssland har samlat längs gränsen som en ganska liten invasionsstyrka om man ska lyckas slå ut en modern krigsmakt som Ukraina är. Jag menar USA och Storbritannien invaderade Iraq med 300 000 man, ett land vars försvar var betydligt svagare än vad Ukraina har idag. Är det så helt enkelt att man inte kan få ihop mer ?
2022-02-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Ja men han fattar inte beslut över Ryssland..
2022-02-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleB87
Är det bara jag eller låter de siffrorna om 150-190 000 man som man rapporterar att Ryssland har samlat längs gränsen som en ganska liten invasionsstyrka om man ska lyckas slå ut en modern krigsmakt som Ukraina är. Jag menar USA och Storbritannien invaderade Iraq med 300 000 man, ett land vars försvar var betydligt svagare än vad Ukraina har idag. Är det så helt enkelt att man inte kan få ihop mer ?

Nja, det beror väl på?
2022-02-20, 10:13
Medlem
Citat:

Det verkar som att den koalition som användes vid den inledande invasionen av Irak bestod av ~177 000 man. 1990 ska Irak tydligen haft 900 000 man. Hur många det va vid invasionen av Irak vet jag inte, men Ukraina har 250 000 verkar det som?
2022-02-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
• Indikation på very bad things:
https://twitter.com/netblocks/status/1495285523811864576

@netblocks⚠️ Confirmed: At least two internet providers serving eastern #Ukraine via Crimea and Russia are now experiencing a partial loss of connectivity as of Sunday morning; the disruptions come as Luhansk provider Lugacom announces potential telecoms outages 📉
• Och på toppen av det:
ℹ️ Note: Internet provider Lugacom, which supplies connectivity to Luhansk in eastern #Ukraine via Russia, has announced potential disruptions to mobile service in the region.
• Dessutom har trafikkameror nära den ukrainska gränsen i Belarus stängts av, vilka annars kunnat användas
för att hålla reda på ryska förbands förflyttningar på vägarna.
Hur är vädret, går det använda USA:s satellitbilder?
2022-02-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Undrar om Boris vill slå vad med mig. Jag sätter en tusenlapp på att det inte sker om han sätter en miljon på att det sker?
2022-02-20, 11:05
Medlem
joceks avatar
Putin kanske inte har fler soldater från östra ryssland att sätta fram?

Att motivera soldater som kommer från södra ryssland att utplåna sina bröder i Ukraina är nog svårare jämfört med att motivera en mongol/sibirisk soldat.

Rent spelteoretiskt räcker inte soldaterna vid gränsen till att erövra ukraina utan först måste den ukrainska försvarslinjen förstöras med artilleri och/eller missilbeskjutning. Eller med små (3-5 kton) taktiska kärnvapen.

Men detta vet naturligtvis ukrainas militärledning om så jag antar försvaret är utspritt och ledningen inte samlas på ett ställe (undrar om de Zoom:ar?)
2022-02-20, 11:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
• Indikation på very bad things:
https://twitter.com/netblocks/status/1495285523811864576

@netblocks⚠️ Confirmed: At least two internet providers serving eastern #Ukraine via Crimea and Russia are now experiencing a partial loss of connectivity as of Sunday morning; the disruptions come as Luhansk provider Lugacom announces potential telecoms outages 📉
• Och på toppen av det:
ℹ️ Note: Internet provider Lugacom, which supplies connectivity to Luhansk in eastern #Ukraine via Russia, has announced potential disruptions to mobile service in the region.
• Dessutom har trafikkameror nära den ukrainska gränsen i Belarus stängts av, vilka annars kunnat användas
för att hålla reda på ryska förbands förflyttningar på vägarna.
Med tanke på satelliter, amerikanska Globalhawk, andra spaningsresurser så lär hyfsat exakt info om ryska trupprörelser fås av USA/Nato med vidarebefordran till Ukraina.
Frågan är hur mycket av radio och internettrafik inne i Ryssland som USA kommer åt att läsa av?
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-02-20 kl. 11:09.
2022-02-20, 11:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Putin kanske inte har fler soldater från östra ryssland att sätta fram?

Att motivera soldater som kommer från södra ryssland att utplåna sina bröder i Ukraina är nog svårare jämfört med att motivera en mongol/sibirisk soldat.

Rent spelteoretiskt räcker inte soldaterna vid gränsen till att erövra ukraina utan först måste den ukrainska försvarslinjen förstöras med artilleri och/eller missilbeskjutning. Eller med små (3-5 kton) taktiska kärnvapen.

Men detta vet naturligtvis ukrainas militärledning om så jag antar försvaret är utspritt och ledningen inte samlas på ett ställe (undrar om de Zoom:ar?)
Kärnvapen sätts givetvis inte in, Putlers övning med sina ”hypersoniska” robotar är bara psykologiskt spel och propaganda.
Titta på starka Ryssland, vi vågar använda kärnvapen.
Det är en klassisk pokerbluff.
2022-02-20, 11:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med tanke på satelliter, amerikans Globalhawk, andra spaningsresurser så lär hyfsat exakt info om ryska trupprörelser fås av USA/Nato med vidarebefordran till Ukraina.
Frågan är hur mycket av radio och internettrafik inne i Ryssland som USA kommer åt att läsa av?

Man kan nu lägga fast att kriget började vid den tidpunkt som Biden sade: Onsdagen den 16e.

Men det började inte på förväntat sätt.
2022-02-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ryssland kommer väll kontrollera via luften, soldaterna kommer in efter och städar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in