https://www.dn.se/varlden/magdalena-andersson-andra-lander-far-ta-ansvar-for-ukrainska-flyktingar/
2015 var det ”öppna era hjärtan ” ,nu är det ” det får inte plats ” . om det skulle bli en flykting kris från typ irak skulle det fortfarande bli stängt ?
”
Går Ryssland in i Ukraina antas det leda till att stora skaror med flyktingar söker sig från landet. Amnesty International varnar för en humanitär katastrof.
Men Sverige kommer inte att vara ett stort mottagarland, enligt statsminister Magdalena Andersson. Hon anser att ansvaret ligger på andra länder.
Läs senare
I Polen förbereder regeringen sig på en flyktingvåg om konflikten vid Ukrainas gränser trappas upp. Över 3 000 amerikanska soldater som nyligen anlänt till Polen ska bland annat assistera EU-landet med flyktingmottagande, rapporterade amerikanska försvarsdepartementet tidigare i veckan.
Ukraina har runt 44 miljoner invånare. Hur många som lämnar landet vid en eventuell rysk invasion är oklart. Men människorättsorganisationen Amnesty International varnar för en humanitär katastrof.
– Det är skrämmande att föreställa sig vilken omfattning flyktingkrisen kan nå i händelse av att fientligheterna i Ukraina eskalerar. Det kommer att bli en världsomfattande humanitär katastrof med miljontals flyktingar som söker skydd i angränsande europeiska länder, säger Amnestys generalsekreterare Agnès Callamard i ett pressmeddelande.
En flyktingvåg från Ukraina kommer åter att sätta solidariteten på prov inom EU.
Kommer Sverige att ta emot ukrainska flyktingar?
– Jag har varit väldigt tydlig när jag diskuterat detta med mina kollegor i EU att vi aldrig kan komma tillbaka till situationen vi hade 2015. Länderna måste ta ett gemensamt ansvar för flyktingar som kommer till EU. Från svensk sida tog vi 2015 större ansvar än något annat land. Här måste andra länder vara med och stötta, säger Magdalena Andersson.
Vad betyder det, är svaret nej alltså?
– Jag säger att vi måste ha en rimligare fördelning mellan länder än vi hade 2015.”
diskutera vad tycker ni om detta ?
är det fel att ta in flyktingar från Ukraina?
ska vi ta in dem ?