• 1
  • 2
2022-02-20, 00:15
Medlem
Sunisgods avatar
Hur transportera och parkera elbilar - de är extremt farlig last.
Ett fartyg med tusentals sprillans "lyxbilar" börjar brinna och andelen elbilarna gör att det inte går att släcka. Besättningen har inget annat val än att överge fartyget.
https://gcaptain.com/felicity-ace-ca...-mid-atlantic/

Samma problem om en elbil börjar brinna på Gotlandsfärjan, då är det bara att gå i livbåtarna eller?
Hur länge till kommer det att vara tillåtet att ta ombord elbilar med potentiellt katastrofala följder för fartyget och passagerare?

En artikel som behandlar ämnet:
https://gcaptain.com/electric-vehicl...ds-identified/

Elbil börjar brinna under laddning:
https://insideevs.com/news/423581/se...sion-charging/

Parkerad elbuss börjar brinna:
https://www.youtube.com/watch?v=T71cVhxG_v4
Senast redigerad av Sunisgod 2022-02-20 kl. 00:23.
Citera
2022-02-20, 00:52
Medlem
Vet inte hur man gör idag men tidigare satte man lastbilar med farlig last mitt för bogporten (utfarten) på färjor så att man kunde putta ut dem om det hände något. Vet inte riktigt hur de tänkt göra det men gissar att de puttat ut den med en annan lastbil bakom. Således dumpat skiten i havet. Nu börjar det ju bli många batteribilar, inkl de med hybriddrift, så då vet man ju inte vilken som ska stå först i kön.
Citera
2022-02-20, 01:04
Medlem
Sunisgods avatar
Jag reser ofta med Destination Gotland och har själv ingen elbil men har ofta undrat hur rederiet hanterar elbilar, de borde åtminstone parkeras utspridda på bildäck och inte tillsammans kan man tycka.
Är det någon som kör elbil och kan bekräfta huruvida speciella åtgärder vidtas från rederiets sida?
Citera
2022-02-20, 01:20
Avstängd
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Jag reser ofta med Destination Gotland och har själv ingen elbil men har ofta undrat hur rederiet hanterar elbilar, de borde åtminstone parkeras utspridda på bildäck och inte tillsammans kan man tycka.
Är det någon som kör elbil och kan bekräfta huruvida speciella åtgärder vidtas från rederiets sida?

Elbilar på färja
Interpellation 2020/21:749 av Thomas Morell (SD)
https://data.riksdagen.se/fil/870977...D-90927FFA281A

Inget svar på din fråga men Tomas har iaf tänkt till.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-farja_H810749
Citera
2022-02-20, 01:40
Medlem
Sunisgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Elbilar på färja
Interpellation 2020/21:749 av Thomas Morell (SD)
https://data.riksdagen.se/fil/870977...D-90927FFA281A

Inget svar på din fråga men Tomas har iaf tänkt till.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-farja_H810749

Tack för länkarna, läste motionen, men det var svaret från Infrastrukturministern Tomas Eneroth som gjorde mig både rädd och förbannad...

"Jag tycker att det är olyckligt och oroväckande att ledande företrädare i riksdagen sprider en väldigt stor oro och rädsla för elbilar, som om det aldrig går att släcka dessa. Det är ju inte riktigt sant. Däremot är det naturligtvis andra släckningsmetoder som tas till när det gäller elfordon som brinner. Att skapa rädsla hos människor så att de inte vågar åka med färjor bara för att en elbil kommer ombord tycker jag inte är riktigt lämpligt för riksdagens ledamöter att ägna sig åt."

Känner vi igen tongångarna, istället för att bemöta sakfrågan skuldbelägger man den som frågar, hur vågar ni?
Det kan tilläggas att det var en riksdagsman från SD som ställde motionen och frågan.
Citera
2022-02-20, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet inte hur man gör idag men tidigare satte man lastbilar med farlig last mitt för bogporten (utfarten) på färjor så att man kunde putta ut dem om det hände något. Vet inte riktigt hur de tänkt göra det men gissar att de puttat ut den med en annan lastbil bakom. Således dumpat skiten i havet. Nu börjar det ju bli många batteribilar, inkl de med hybriddrift, så då vet man ju inte vilken som ska stå först i kön.

Men duuuu...

Bygg om färjan å sätt rullband i alla filer på fordonsdäcket?
Bara öppna och rulla av alltihop om det börjar brinna!
Citera
2022-02-20, 08:32
Medlem
Man får ange om man har en el/hybrid-bil när man bokar och man får en A4-stor lapp med rn eldymbol att lägga i framrutan. Märkte ingen speciell placering

Åtminstone är ju batteriet frånkopplat under överfarten. Värre är det på Molslinjen Odden-Aarhus där två elbilar kan laddas ombord (inte särskilt miljövänligt). Det är bara de som reser BlueClass, Molslinjens VIP-koncept som har möjlighet att boka laddning.
Molslinjen driver även Ystad-Rønne men där finns varken BlueClass eller elbilsladdning. Betalningsviljan är nog större bland de som åker mellan Danmarks två största städer...
Senast redigerad av Engineer 2022-02-20 kl. 08:36.
Citera
2022-02-20, 09:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Tack för länkarna, läste motionen, men det var svaret från Infrastrukturministern Tomas Eneroth som gjorde mig både rädd och förbannad...

"Jag tycker att det är olyckligt och oroväckande att ledande företrädare i riksdagen sprider en väldigt stor oro och rädsla för elbilar, som om det aldrig går att släcka dessa. Det är ju inte riktigt sant. Däremot är det naturligtvis andra släckningsmetoder som tas till när det gäller elfordon som brinner. Att skapa rädsla hos människor så att de inte vågar åka med färjor bara för att en elbil kommer ombord tycker jag inte är riktigt lämpligt för riksdagens ledamöter att ägna sig åt."

Känner vi igen tongångarna, istället för att bemöta sakfrågan skuldbelägger man den som frågar, hur vågar ni?
Det kan tilläggas att det var en riksdagsman från SD som ställde motionen och frågan.

Vore intressant veta vilka han menar. Ingen metod finns idag, nämligen.
Citera
2022-02-20, 10:01
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

En sån som Eneroth skulle inte ändra sin ståndpunkt ens om katastrofen på en Gotlandsfärja eller Finlandsfärja vore ett faktum.
Citera
2022-02-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vore intressant veta vilka han menar. Ingen metod finns idag, nämligen.
Det finns ett ämne som heter AVD eller vermikulit som används i lithiumsläckare
Citera
2022-02-20, 10:08
Medlem
Turbomachines avatar
Fick nyligen berättat för mig hur de som kör Finlandsfärjorna gör, de försöker se till att batteribilar blir placerade längst bak så ifall en av den börjar brinna så kan de bara öppna rampen bak och putta ut dem i havet.
Förmodligen så gör Gotlandsfärjorna liknade.
Citera
2022-02-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Fick nyligen berättat för mig hur de som kör Finlandsfärjorna gör, de försöker se till att batteribilar blir placerade längst bak så ifall en av den börjar brinna så kan de bara öppna rampen bak och putta ut dem i havet.
Förmodligen så gör Gotlandsfärjorna liknade.

Är det inte lite sjukt optimistisk av dom att dom ska försöka knuffa ut en brinnande bil (som redan kommer vara övertänd och extremt varm att vara nära) som väger runt 2-3ton med elektrisk handbroms påslagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in