2022-01-16, 08:59
Medlem
Merwinnas avatar
När man hastigt får se en tidningsartikel i bild, och då hinner man bara uppfatta rubriken och ingressen, eller ett brev där man bara hinner uppfatta en eller två meningar. Men om man pausar och läser vidare, så handlar tidningsartikeln eller brevet om något helt annat. Det kan också vara bara nonsens - random ord de fyllt på med. De har inte "itts" skriva en hel artikel / ett helt brev, för de har räknat med att ingen kommer att pausa och läsa hela. Men det gör ju folk. (Detta förekommer även i filmer som är så nya, att filmmakarna borde ha förstått att folk inte bara kommer att se filmen på bio, utan även på video/på datorn där de kan pausa. Jag förstår att dom inte kunde förutse detta på 1940-talet.) För mig förstör en sådan sak illusionen.
Senast redigerad av Merwinna 2022-01-16 kl. 09:07.
Citera
2022-01-16, 09:01
Medlem
Hackenbush55s avatar
Att så många filmer och serier börjar med att någon har sex. Vill jag kolla på sex så kollar jag på en porrfilm istället.
Citera
2022-01-16, 09:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Att så många filmer och serier börjar med att någon har sex. Vill jag kolla på sex så kollar jag på en porrfilm istället.

Jag gillar inte heller alltför explicita sexscener i vanliga filmer. Kan bli pinsamt, beroende på vem man ser den tillsammans med! Som du säger, dom som vill se sådant kan titta på porr.
Citera
2022-01-18, 10:31
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
När man hastigt får se en tidningsartikel i bild, och då hinner man bara uppfatta rubriken och ingressen, eller ett brev där man bara hinner uppfatta en eller två meningar. Men om man pausar och läser vidare, så handlar tidningsartikeln eller brevet om något helt annat. Det kan också vara bara nonsens - random ord de fyllt på med. De har inte "itts" skriva en hel artikel / ett helt brev, för de har räknat med att ingen kommer att pausa och läsa hela. Men det gör ju folk. (Detta förekommer även i filmer som är så nya, att filmmakarna borde ha förstått att folk inte bara kommer att se filmen på bio, utan även på video/på datorn där de kan pausa. Jag förstår att dom inte kunde förutse detta på 1940-talet.) För mig förstör en sådan sak illusionen.

Min känsla är att de blivit mycket bättre på att skriva en riktigt sammanhängande artikel. Jag brukar alltid pausa och pausade man för 20 år sedan var det inte ofta som annat än rubriken var det enda läsbara eller förståeliga. Men i dag har de tagit sig tiden.

Så det är en sak jag inte stör mig på längre.
Citera
2022-01-25, 18:18
Medlem
Aristocless avatar
På rak arm:
- Bristande uppbyggnad av spänning/nyfikenhet där man direkt kastas in i ett kritiskt moment
- Rap istället för filmorkester (släng in lite Morricone och allt bli bra)
- Twister och komplicerade berättartekniker som inte fyller något mer syfte än att sminka en redan tunn grundberättelse
Citera
2022-01-25, 18:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Min känsla är att de blivit mycket bättre på att skriva en riktigt sammanhängande artikel. Jag brukar alltid pausa och pausade man för 20 år sedan var det inte ofta som annat än rubriken var det enda läsbara eller förståeliga. Men i dag har de tagit sig tiden.

Så det är en sak jag inte stör mig på längre.
Nej, det är fortfarande precis lika illa. CinemaSins älskar att slå ner på det.
Citera
2022-01-28, 19:14
Medlem
MassiveBs avatar
Säkert listats i tråden, men här är mina:

- Snorungar som är fullständigt idiotiska (är en pågående trend i serier just nu)

- Filmer som är hyfsat bra, men sedan slänger bort slutet så helhetsupplevelsen blir skit

- Brittisk accent på "fina" människor i filmer som typ skall utspela sig under typ romarriket

- Musik som inte passar in. Typ rap eller metal i någon historisk skildring.

- Komedier där den "fula" tjejen i själva verket är snyggast av alla som är med i hela filmen

- Moderna frisyrer där man SER att man har använt rakapparat trots att filmen utspelar i en historisk miljö långt innan sådana påfund ens var tänkbara.
Senast redigerad av MassiveB 2022-01-28 kl. 19:22.
Citera
2022-01-28, 19:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
- Musik som inte passar in. Typ rap eller metal i någon historisk skildring.
Nu är ju det inte historiska dokumentärer någon av dom, men jag tycker att den moderna musiken funkar i både A Knight's Tale och Marie Antoinette.

Gällande A Knight's Tale så ska man ha valt modern musik för att det ska sätta tonen på ett sätt som den moderna tittaren förstår. När We Will Rock You dunkar igång så är det meningen att vi ska tänka att om vi hade varit där på riktigt, så hade det som spelats används på samma sätt som på en modern hockeymatch.

När det gäller Marie Antoinette så vet jag att det gömmer sig ett par Chuck's bland den unga drottningens skor, av liknande anledningar som musiken i A Knight's Tale; för att visa publiken att hon må ha varit Drottning av Frankrike, men hon var även en tonårstjej som tonårstjejer är, har varit och kommer att vara. Jag misstänker att det är samma sak med musiken, men där vet jag inte.
Citera
2022-01-31, 01:40
Medlem
Väldigt störande att bilar i princip alltid är svårstartade när folk blir jagade av en mördare. Och när det dröms om läskiga grejer och man ser igenom att det är en dröm, det ska alltid till en jump-scare precis innan personen vaknar.
Citera
2022-02-01, 19:00
Medlem
Otextad dialog. I filmer(oftast engelskspråkiga) där viss dialog sker på ett annat språk än engelska, typ tyska, ryska eller dylikt, så struntar dom ofta i att texta den dialogen. Argumentet som förs fram är att filmtittaren ska vara lika oinsatt i vad som sagts som protagonisten eller en viss karaktär i filmen, som inte heller förstår det som sägs.

Detta är dock ett ologiskt argument, då dom tittare som förstår det faktiska tredje språket förstår vad som faktiskt sagts, och alltså får ett klart övertag över övriga tittare gällande att förstå handlingen. Om regissören vill hålla tittarna oinsatta kring vad som sagts, så ha dialogen som ohörbar, eller använd jibberish.

Väljgjorda fan-textningar textar emellanåt sådan dialog, men oftast nuförtiden rippas dom bara rakt av från DVD'n eller BluRay'en, då det är enklast att få synka, och då saknas den där med.

Det är en sak som stör mig generellt med filmer.
Citera
2022-02-18, 18:22
Medlem
-GGs avatar
Jag stör mig på att så fort någon skriver ett sms eller ett meddelande får de svar direkt, inom en sekund. Detta är mer påtagligt med smartphones, där man på många appar kan se när folk skriver något.

Jag vet ingen i verkligheten med ett normalt liv som svarar så snabbt.
Citera
2022-02-20, 00:00
Medlem
Oldberrys avatar
När karaktärerna gör uppenbart ologiska och icke-normala saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in