2022-02-19, 20:09
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Ska göra utredning för autism och adhd men hittar inte svaret på mina frågor i några andra trådar.
Gör man utredningarna separat eller kan man göra båda samtidigt?
Undrar också hur själva testerna går till mer detaljerat?
Och vad innebär "arbetsprov med arbetsterapeut" som tillägg i utredningen? Har fattat att jag ska göra nåt praktiskt men vad är det man gör då?
Man gör olika delar i utredningen separat vissa kanske kan göras samma dag.
Arbetsprov hos arbetsterapeut som jag gjorde gick ut på att skatta sin egna förmåga att hantera tid organisera. Och sen test där man fick fylla i saker i en kalender och samtidigt bli störd och kunna hålla instruktioner i minnet.
Citera
2022-02-19, 20:16
  #26
Medlem
darkSkyes avatar
Dubbel
Citera
2022-02-19, 20:17
  #27
Medlem
darkSkyes avatar
Vet inte vad folk i tråden pratar om för slags utredningar.
Men när jag gjorde adhd/aspie utredning så fick jag bygga med klossar, mycket om mönster, minne, kognitiva test & svara på en del frågor.

Detta var förra året. Har ADHD, inget märkvärdigt med utredningen alls

(23 år)
Citera
2022-02-20, 01:43
  #28
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monami85
Man gör olika delar i utredningen separat vissa kanske kan göras samma dag.
Arbetsprov hos arbetsterapeut som jag gjorde gick ut på att skatta sin egna förmåga att hantera tid organisera. Och sen test där man fick fylla i saker i en kalender och samtidigt bli störd och kunna hålla instruktioner i minnet.

Tack för förklaring! Precis sånt jag undrar.
Citera
2022-02-20, 01:46
  #29
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Vet inte vad folk i tråden pratar om för slags utredningar.
Men när jag gjorde adhd/aspie utredning så fick jag bygga med klossar, mycket om mönster, minne, kognitiva test & svara på en del frågor.

Detta var förra året. Har ADHD, inget märkvärdigt med utredningen alls

(23 år)

Jag gissar att man får göra olika saker beroende på vilken ålder man i när man gör utredningen. Jag är tex 30+ så det kanske inte går att jämföra med nån som minns sin utredningen från 10-årsåldern, tex.
Citera
2022-02-20, 13:43
  #30
Medlem
darkSkyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Jag gissar att man får göra olika saker beroende på vilken ålder man i när man gör utredningen. Jag är tex 30+ så det kanske inte går att jämföra med nån som minns sin utredningen från 10-årsåldern, tex.

Från tonåren och uppåt så är det ungefär likadant för alla
Citera
2022-02-20, 23:10
  #31
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Från tonåren och uppåt så är det ungefär likadant för alla

Ja det låter ju rimligt. Men vad tycker du låter konstigt då, som vissa berättar?
Citera
2022-02-22, 15:54
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Ska göra utredning för autism och adhd men hittar inte svaret på mina frågor i några andra trådar.
Gör man utredningarna separat eller kan man göra båda samtidigt?
Undrar också hur själva testerna går till mer detaljerat?
Och vad innebär "arbetsprov med arbetsterapeut" som tillägg i utredningen? Har fattat att jag ska göra nåt praktiskt men vad är det man gör då?
Man får träffa en läkare också göra balans och koordinationstester
Man testar olika delar av intelligensen
bygga figurer med klossar
Verbal funktion
Visuell förmåga
arbetsminne
Snabbhet i sekventiell organisering och urskiljning
Det är vanligt med tex asperger att man har en ojämn begåvning jag har ett arbetsminne som ligger klart under genomsnittet men högre på dom andra delarna
__________________
Senast redigerad av Monami85 2022-02-22 kl. 15:58.
Citera
2022-02-22, 21:22
  #33
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monami85
Man får träffa en läkare också göra balans och koordinationstester
Man testar olika delar av intelligensen
bygga figurer med klossar
Verbal funktion
Visuell förmåga
arbetsminne
Snabbhet i sekventiell organisering och urskiljning
Det är vanligt med tex asperger att man har en ojämn begåvning jag har ett arbetsminne som ligger klart under genomsnittet men högre på dom andra delarna

Bygga med klossar, gör man det som vuxen verkligen? Haha..
Citera
2022-02-22, 21:28
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Bygga med klossar, gör man det som vuxen verkligen? Haha..
Ja man ska bygga figurer som är på bilder det är en del i inteligenstestet jag fick börja med det. Jag gjorde utredning för ett par år sedan.
Citera
2022-02-22, 23:13
  #35
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monami85
Ja man ska bygga figurer som är på bilder det är en del i inteligenstestet jag fick börja med det. Jag gjorde utredning för ett par år sedan.

Shit. Förnedrande.
Hur kollar dom verbal funktion då?
Citera
2022-02-22, 23:41
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Shit. Förnedrande.
Hur kollar dom verbal funktion då?
Ja det kändes lite konstigt.
Hittade en sida som beskriver lite om dom olika delarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale
__________________
Senast redigerad av Monami85 2022-02-22 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in