Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Nej vaccinet är utvecklat för ursprungliga varianten av SARS-CoV-2
Alla jag känner är vaccinerade och en efter en får nu covid. Även de med 3 doser.
Det är sedan tidigare känt att man kan ha haft covid utan haft några symptom. Men oftast får man symptom. I vissa fall väldigt få och svaga och i vissa fall som en kraftigare förkylning.
Vaccinet påstås ge visst skydd med 3 doser mot Omicron men jag har inte sett FHM redovisa fakta utan endast påståenden.
Jag själv har 3 doser men den 3:e togs i november och då hade vi Delta här. Hade det varit aktuellt idag är jag nog tveksam till nyttan. Har du hittat någon fakta om vilket skydd en 3:e dos kan ha för Omicron?
Vaccinet är inte optimerat mot Omikron det stämmer men det ger sannolikt ett visst skydd. 3 sprutan är den senaste och därmed förstärker eller återupprättar det den immuniteten från de första sprutorna när det börjat avta.
Att man kan vara sjuk utan symptom är en ren hypotes. Svaga symptom ja för en frisk ung aktiv knappt märkbara det säger -"jag har inte märkt nått"! Men feber avslöjar alla infektioner, även om det bara är en halv grad. Inget feber falskt prov.
Nu har det blivit en hysteri att ta prover och säkert mycket mindre vanligt att mäta kroppstemperaturen.