2022-02-19, 00:08
Medlem
3 år gammal och 6700 mil.

Betalat 1200:- för fordonskontroll och byte luftfilter.
Citera
2022-02-19, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
3 år gammal och 6700 mil.

Betalat 1200:- för fordonskontroll och byte luftfilter.

Luftfilter på en elbil? Eller är det kupéfilter av något slag ni avser?
Citera
2022-02-19, 01:20
Medlem
Service på bilen i slutet av mars, får återkomma efter det med besked om vad som gjorts och till vilket pris. Då är bilen drygt två år och har rullat knappt 6000 mil.
Citera
2022-02-19, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappan38
Det var riktigt snåla torkarbladsköp du gjort. Ett par schysta torkarblad som slits ut istället för lossnar i bitar, ligger på minst 300:-/ paret.

Köpte allt original från Tesla. På macken är det snordyrt. Teslas affärsidé är inte att tjäna massa pengar på service utan att sälja fler bilar. Eftersom de äger alla serviceverkstäder själva, vill de minimera belastningen på dem.
Citera
2022-02-19, 08:55
Avslutad
Gav drygt 1500:- för byte av olja och oljefilter.

Edit: detta var på en fossilbil dock.
Citera
2022-02-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det var mer generöst än jag fick höra av Peugot.

De skulle ha en årlig service, minns inte antal mil, men oavsett mil så är det minst ett år.

Tycker det är vansinne. Totalt slöseri.

VW och Tesla har minst service. Tesla känner de flesta till, dvs helt fri utan att det villkorar garantin.

VW och har vartannat år och fria mil (kanske är begränsat på 8000mil) där första servicen efter två år kupefilter och efter 4år bromsvätska så byts det så vartannat.
Citera
2022-02-19, 23:09
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Det var ofta. Själv tycker jag det är meningslöst att tvätta bilen ofta den här tiden på året då den blir skitig redan dagen efter.

Vet inte hur du tänker, men om jag tvättar bilen och sedan åker hem (Kan inte tvätta hemma) så är den redan lite skitig. Kör jag sedan en dag till så är den rejält skitig. Alltså bortakastade pengar på att göra den fin för på sin höjd några timmars fint urseende.

Alltså jag gillar att ha ren bil, åker inte på grusvägar så den blir inte så smutsig.. Men den blir överlag renare än att inte tvätta den.
Samtidigt så gör jag rent den invändningt..
Är väl lite renlig av mig, 😂
Citera
2022-02-20, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Alltså jag gillar att ha ren bil, åker inte på grusvägar så den blir inte så smutsig.. Men den blir överlag renare än att inte tvätta den.
Samtidigt så gör jag rent den invändningt..
Är väl lite renlig av mig, 😂

Jag åker väldigt sällan på grusvägar också, men så länge vägen inte är helt torr och det finns lite fukt där så blir den skitig direkt. Behöver ju inte vara en grusväg för det.
Citera
2022-02-20, 19:02
Medlem
Väldigt varierande priser och de flesta ligger på liknande pris och samma tidsspann som bensin bilar verkar det som. tesla sticker dock ut med att det ej är tvingande för garanti.

kanske kommer det ändras i framtiden?
Citera
2022-02-20, 19:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Väldigt varierande priser och de flesta ligger på liknande pris och samma tidsspann som bensin bilar verkar det som. tesla sticker dock ut med att det ej är tvingande för garanti.

kanske kommer det ändras i framtiden?

Varför skulle det ändras?

Ska bilägarna själva stå för ansvaret och göra servicen hemma?

Hur många bilägare klarar av det själv tror du?
- hissa upp bilen på en lyft och kontrollera så att bromsar, stag och chassikomponenter är okej
- smörja och rengöra bromsarna
- byta bromsvätska
- byta kupeluftfilter
- byta kylvätska
- kontrollera ev läckage
etc,etc,,,

De flesta klarar ju knappt av att byta torkarblad själv..
Citera
2022-02-20, 20:32
Medlem
FjodorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför skulle det ändras?

Ska bilägarna själva stå för ansvaret och göra servicen hemma?

Hur många bilägare klarar av det själv tror du?
- hissa upp bilen på en lyft och kontrollera så att bromsar, stag och chassikomponenter är okej
- smörja och rengöra bromsarna
- byta bromsvätska
- byta kupeluftfilter
- byta kylvätska
- kontrollera ev läckage
etc,etc,,,

De flesta klarar ju knappt av att byta torkarblad själv..
Det säger mer om dig själv än om vad de flesta klarar.
Citera
2022-02-20, 23:07
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Jag åker väldigt sällan på grusvägar också, men så länge vägen inte är helt torr och det finns lite fukt där så blir den skitig direkt. Behöver ju inte vara en grusväg för det.

Det kan oxå bero lite på behandlingen.. Ibland kan det nästan bara rinna av sig självt 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in