Citat:
Ursprungligen postat av
Cabernet
Eeeh
Jag försökte ha en någorlunda saklig diskussion med argument för och emot bitcoin/cryptovalutor för att lära mig mer. Men det enda du kan komma med är dålig samtalston och bristande argumentation genom att tillskriva mig att ha sagt saker jag inte har gjort, säga att du redan har hört argumenten eller hänvisa till kända personer som "vet bättre". Du postar sedan länkar till huvudsakligen pro-crypto sidor som försöker hypa bitcoin utan någon källkritik. Sammanfattningsvis idiotförklarar du alla motargument mot bitcoin utan att faktiskt presentera vilka resonemang din tes om att bitcoin är oöverträffligt vilar på.
Det är oavsett helt poänglöst att fortsätta diskutera detta med dig då du verkar sakna förmåga att se nyanser i saker och ting eller formulera några vettiga argument. Det mesta du skriver liknar religiös propaganda snarare än diskussion.
Du kom in med en halvöverlägsen attityd här
(FB) Varför investerar inte fler rika i krypto?
och började göra ett gäng ganska befängda påståenden som tydde på att du är väldigt oinsatt.
1. Att protokollet inte går att modifiera är så klart en feature, not a bug.
Om det hade gått att modifiera hur som helst så hade ingen kunna lita på det dom köpt. Nu vet istället alla att det aldrig (!!) kommer bli mer än 21 miljoner coins, hur halveringen beter sig osv osv.
Det är en grundläggande egenskap för Bitcoin att en Bitcoin idag är exakt samma sak som en Bitcoin om hundra år.
2. Bitcoin är i första hand, likt guld, inte en valuta. Bitcoin är en store of value.
Att man med hjälp av Lightning kan använda den som en valuta (fast bättre) är en positiv bieffekt. Se bara på El Salvador som gjort er den till giltigt betalningsmedel.
Så på denna punkt lyckades du ha två fel på ett påstående.
3. Knyter an till punkt två. Som store of value är den mycket billigare att göra transaktioner med än guld, fastigheter med mera. Du kan göra transaktioner på flera miljarder till kostnaden av några kronor, när som helst på dygnet, vart som helst i världen, till vem som helst i världen. Detta är en unik egenskap som ingen annan tillgång har. Prove me wrong.
Att äga en miljard i Bitcoin kostar dig inte heller någon förvaltningskostnad eller månadshyra. Du kan ta med dig denna miljard hur som helst i fickan eller memorerad i huvudet och ingen kan ta den ifrån dig utan att du ger dom den. Rätt unika egenskaper va?
Vill du däremot göra massa snabba billiga små transaktioner så går det också bra. Se hur El Salvador anammat lightning.
4. Nej Bitcoin har inte patent på blockchain, so what? Massor av kopior har skapats, ingen har lyckats göra något som fyller bättre funktion som store of value.
Bitcoin vinner för den var först och fick acceptans och fäste. Precis på samma sätt som dagens internet vinner mot eventuella nya konkurrerandes internets.
5. Att stater skulle förbjuda Bitcoin skjuts ner med det enkla resonemanget att det är precis vad dom inte gjort.
Du kan hävda att dom kommer göra det men du får svårt att backa upp det. Och du kommer likt Jehovas vittnen, som säger att ”slutet är nära”, ha fel så länge du inte får rätt.
Jag har bemödat mig att länka till massa fakta som talar för motsatsen, du har inte länkat till något som backar upp något av dina påståenden. Däremot har du haft mage på att be mig länka...
Jag kräver inte att du skall förstå att man blir trött på folk som inte verkar ha någon vidare koll på vad dom just gett sig in på, kommer in och skall tala om för betydligt bättre insatta personer hur landet ligger. Och sedan gör sådana skrattretande dåliga resonemang som dina 5 punkter.
Att gå in på ett krypto forum och påstå att Bitcoin inte funkar blir för mig lite som att en bandy målvakt går in på ett pilot forum och börjar förklara att flygplan är för tunga för att kunna flyga, trots att vi ser flygande flygplan hela tiden.
Tröttsamt…
Bitcoin funkar! Och den har gjort detta i 13 år på raken. Fler och fler börjar förstå det och ju fler som får upp ögonen för den, desto bättre funkar den.
Du kan vara skeptisk men då är det bättre att du sätter dig in först istället för att komma med 5 dåligt insatta påståenden.