Citat:
Ursprungligen postat av
HippieKiller
Vad pratar du om?. Ingen levande VET garanterar när gamla testamentet skrevs för att den äldsta bevarade Bibeln är från 300/400-talet. Forskare TROR att gamla testamentet skrevs någonstans mellan 1200-165bc, Långt innan Jesu födelse, Gamla testamentet är vad israeliterna följde ö.
Alltså är det omöjligt att säga 100% när den skrevs. Lägg inte ord i min mun tack. Det du påstår är alltså inte nödvändigtvis sant utan baseras på vad du tror, Inte nödvändigtvis faktum.
Har med det du skriver insett att det är totalt helt lönlöst att diskutera detta med dig tyvärr när du försöker angripa mig som person och min karaktär och vad jag gör och inte samt då du helt uppenbart är helt stängd för någon annan eventualitet och logik sålänge det inte står i Bibeln trots att du själv säger att du vet att människor är giriga och har maktbegär
Dessutom ogillar jag skarpt att du påstår dig veta vad som kommer hända och inte med folk som inte tycker och tror som du i frågan baserat på något du TROR stämmer utan att kunna veta. Värt att tänka på här är nog att du högst sannolikt kan gå åt pipsvängen för en i slutändan om man inte är ödmjuk och inte av bra karaktär oavsett hur mkt du tror på allt som står i Bibeln eller ej, Du vet vända andra kinden till.
Önskar dig allt gott, Men helt lönlös diskussion
Klart du ska angripas för du angriper Gud och hans ord med hitta-på. När Lögnens fader är i farten genom sina barn behöver också Guds barn, som är få, säga emot och ge fakta, så Lögnens fader blir störd i sitt projekt att föra sina barn till helvetet.
Stör detta avslöjande av ljug dig, kom över till andra sidan!
Du
har drivit idén att dekadenta påvar, medeltida kyrkopotentater, förändrade och förfalskade Bibeln och - dels implicit, dels explicit - försökt backa upp det med att det inte skulle finnas biblar från tidigare tid.
Saken är bara den att det finns, både av GT och av NT.
Till GT (Septuaginta), ett par av dem nästan kompletta:
Codex Vaticanus 300-t. (även NT)
Codex Sinaiticus 300-t. (även NT)
Codex Alexandrinus 400-t. (även NT)
Codex Colberto-Sarravianus 300-t./400-t.
Codes Ambrosianus 400-t.
(Det finns fler från 400-t., dessutom finns en del tidigare, fragmentariska papyrer.)
Till GT:s hebreiska och arameiska text finns (de fragmentariska) Dödahavsrullarna från 200-talet f.Kr. till c:a 70 e.Kr. som omvittnar alla GT-böcker.
Till NT:s grekiska text finns en bra bit över hundra papyrer med delar av NT. Av dessa är c:a hälften från före 400-t. Alla NT:s skrifter utom 1-2 Tim finns åtm. fragmentatiskt bevarade i dessa tidiga papyrer.
Till detta kommer gamla översättningar. Till dessa finns ibland gamla handskrifter. Men mer ligger deras värde - för att begrava din "påvar förfalskade Bibeln"-teori - i att de bevarades
utanför den medeltida påvekyrkan.
Av GT, alltså förutom nämnda grekiska översättning Septuaginta, finns översättningar till arameiska, syriska, koptiska, latin m.m. Av NT finns översättningar till syriska, koptiska, latin m.m.
Vidare finns det många (kanske en
miljon) bibelcitat hos kyrkofäderna från tiden före dina påvar som ger sitt bidrag till Bibelns mäktiga texttradition. Kyrkofäderna läste Bibeln, argumenterade utifrån bibelställen och ville,
nota bene, att den skulle läras in. Du har suttit och supit ljug med ljugfolk och blivit en av dem. Inget du måste fortsätta med, men gör du det, värst för dig själv.
Och du vill att jag ska stryka dig medhårs och humma. Glöm det! Be om förlåtelse!