Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Bra förklarat!
Men i ett land på sydligare breddgrader med betydligt fler soltimmar och ingen snö på taket borde väl ändå detta vara hyfsat kostnadseffektivt? På den tiden jag hade bil stod den ofta i flera veckor utomhus mellan gångerna jag använde den. Med solceller hade jag alltid kunnat räkna med iaf ett halvfullt batteri. Tycker inte detta låter så långsökt.
Även bra för oss som använder bilen sällan att batteriet inte ska ladda ur helt mellan gångerna vi kör.
Ja, bor du där det är optimalt med sol, säg Florida eller nått, då skulle det nog funka hyfsat faktiskt.
Jag tänker så här, vi hittar på ett exempel:
Ok, säg att vi använder bilen varje dag, vi kör 2 mil varje dag fram och tillbaka till jobbet.
Säg att bilens räckvidd är 500 km med fullt batteri. Eftersom det då tar 3 veckor (21 dagar) att ladda batteriet fullt så borde vi per dag kunna ladda batteriet med 1/21, alltså en tjugo förstadel. Vilket blir att vi laddar (1/21) * 500 km = 23,80 km per dag.
Så ja, i detta fall så kommer bilen att ladda sig mer än vad vi kör per dag.
Så absolut pendlar man kortare avstånd, säg ett par mil och att man bor i ett land med de rätta förutsättningarna då skulle det funka riktigt bra.
Skulle vi istället ha 4 mil till jobbet fram och tillbaka, då skulle vi behöva underhållsladda med elkabel ibland eftersom vi då bara laddade ca hälften av det vi gjorde av med per dag. Men även i detta exempel så skulle det ju vara värt det eftersom man skulle halvera elräkningen då man skulle halvera laddningstiden.
Det skulle funka bra i Sverige också på sommarn som sagt då vi har ljus dygnet runt.