2022-02-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag har tänkt samma tanke.
Solceller kanske inte räcker hela vägen till fulladdat batteri för många och inte hjälper det om man parkerar inomhus.
Men att inte montera ser jag bara som hyckleri. Ta bara en av Teslas modeller där hela taket verkar vara ett panoramatak. Jag hade hellre haft gratis energi än solen rakt in i kupén.
Grejen är den att det finns fler ytor än taket. Titta bara på Citroën Kaktus vars sidor är täckta av ”skyddande” plast. Trots allt så är våra bilar fulla med lackerade ytor som kräver underhåll varje år och det är rent vansinne att inte utnyttja dessa till något bättre även om det inte räcker fullt ut för alla.

Det handlar väl om nytta jämfört med kostnad. Om de flesta bara kan få ut några få kilomoter extra räckvidd under en solig sommardag och annars i princip ingenting så kanske det inte är värt den högre inköpskostnaden för bilen.
Citera
2022-02-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det handlar väl om nytta jämfört med kostnad. Om de flesta bara kan få ut några få kilomoter extra räckvidd under en solig sommardag och annars i princip ingenting så kanske det inte är värt den högre inköpskostnaden för bilen.
På 80-talet kom de på att göra bilarna strömlinjeformade för att spara lite grann. På 90-talet kom de på att förstöra samma besparing genom att slänga in AC i varje bil. Dvs, en produkt som funnits i lyxbilar sedan 50-talet. Folk betalar redan i dag 15-20 000kr för att få denna 50-tals produkt utan att de ens tänker på det då det är standard i dag. Vad betalar folk för mer? Jo, de slänger upp 20-30 000kr extra för att få snyggare hjul och detta utan att ens blinka.
Solceller i dag handlar om löjligt små summor samtidigt som vår (globala) energipolitik går över till små och många enheter för att producera el.
En annan aspekt på hur lite man tjänar på att ha solceller på bilen är att vi redan i dag har tekniken att fylla ett villatak med solceller och med det ladda sin bil gratis. Kanske inte handlar om människor som kör 60mil/dag men hur många har det körmöstret? Ok, i debatten för/emot elbil så är det många i Sverige som dagligen kör 100mil/dag. Gärna upp och ner för fjället och tydligen så har de ständigt en husvagn på släp.
Men sett till ett normalt körmönster så klarar man av över 90% av Sveriges privatresor med egna solceller på en villa.
Ser jag till mig själv som i dag inte har möjlighet att ens tanka en elbil så skulle jag klara mig med en elbil där hela bilen är täckt med solceller och då baserat på de flesta av mina resor och självklart skulle jag få nyttja publika laddare de få längre resor jag har.
Nu baserar jag det på mitt hushålls normala körmönster där verkligheten är att vi har behov av två bilar. I mitt fall hade en självladdande elbil kompletterats med en förbränningsbil så länge vi tvingas bo i kollektiva hus.
Citera
2022-02-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatanSuger
Det har du rätt i, men menar du att bensin saknar effekt? Jag jämförde med en solcell på x hundra watt, och då bör det vara lämpligt att prata om samma

Ja, bensinen saknar effekt. Du kan elda up den över ett år och få ut 1,14 W under den tiden eller göra en gigantisk potatiskanon och smälla av den på 10 ms varvid den utvecklar 3,6 GW.
Citera
2022-02-18, 12:17
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bra förklarat!

Men i ett land på sydligare breddgrader med betydligt fler soltimmar och ingen snö på taket borde väl ändå detta vara hyfsat kostnadseffektivt? På den tiden jag hade bil stod den ofta i flera veckor utomhus mellan gångerna jag använde den. Med solceller hade jag alltid kunnat räkna med iaf ett halvfullt batteri. Tycker inte detta låter så långsökt.

Även bra för oss som använder bilen sällan att batteriet inte ska ladda ur helt mellan gångerna vi kör.

Ja, bor du där det är optimalt med sol, säg Florida eller nått, då skulle det nog funka hyfsat faktiskt.

Jag tänker så här, vi hittar på ett exempel:

Ok, säg att vi använder bilen varje dag, vi kör 2 mil varje dag fram och tillbaka till jobbet.

Säg att bilens räckvidd är 500 km med fullt batteri. Eftersom det då tar 3 veckor (21 dagar) att ladda batteriet fullt så borde vi per dag kunna ladda batteriet med 1/21, alltså en tjugo förstadel. Vilket blir att vi laddar (1/21) * 500 km = 23,80 km per dag.

Så ja, i detta fall så kommer bilen att ladda sig mer än vad vi kör per dag.

Så absolut pendlar man kortare avstånd, säg ett par mil och att man bor i ett land med de rätta förutsättningarna då skulle det funka riktigt bra.

Skulle vi istället ha 4 mil till jobbet fram och tillbaka, då skulle vi behöva underhållsladda med elkabel ibland eftersom vi då bara laddade ca hälften av det vi gjorde av med per dag. Men även i detta exempel så skulle det ju vara värt det eftersom man skulle halvera elräkningen då man skulle halvera laddningstiden.

Det skulle funka bra i Sverige också på sommarn som sagt då vi har ljus dygnet runt.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2022-02-18 kl. 12:23.
Citera
2022-02-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
På 80-talet kom de på att göra bilarna strömlinjeformade för att spara lite grann. På 90-talet kom de på att förstöra samma besparing genom att slänga in AC i varje bil. Dvs, en produkt som funnits i lyxbilar sedan 50-talet. Folk betalar redan i dag 15-20 000kr för att få denna 50-tals produkt utan att de ens tänker på det då det är standard i dag. Vad betalar folk för mer? Jo, de slänger upp 20-30 000kr extra för att få snyggare hjul och detta utan att ens blinka.
Solceller i dag handlar om löjligt små summor samtidigt som vår (globala) energipolitik går över till små och många enheter för att producera el.
En annan aspekt på hur lite man tjänar på att ha solceller på bilen är att vi redan i dag har tekniken att fylla ett villatak med solceller och med det ladda sin bil gratis. Kanske inte handlar om människor som kör 60mil/dag men hur många har det körmöstret? Ok, i debatten för/emot elbil så är det många i Sverige som dagligen kör 100mil/dag. Gärna upp och ner för fjället och tydligen så har de ständigt en husvagn på släp.
Men sett till ett normalt körmönster så klarar man av över 90% av Sveriges privatresor med egna solceller på en villa.
Ser jag till mig själv som i dag inte har möjlighet att ens tanka en elbil så skulle jag klara mig med en elbil där hela bilen är täckt med solceller och då baserat på de flesta av mina resor och självklart skulle jag få nyttja publika laddare de få längre resor jag har.
Nu baserar jag det på mitt hushålls normala körmönster där verkligheten är att vi har behov av två bilar. I mitt fall hade en självladdande elbil kompletterats med en förbränningsbil så länge vi tvingas bo i kollektiva hus.

Håller helt med om att paneler på en hustak är värt det och gärna i kombo med att man har elbil. Med tanke på den större ytan man då kan placera paneler på så blir det en helt annan sak.

Men att placera ut lite celler på en bil verkar i alla fall inte idag vara värt det med nuvarande bilars utseende, storlek och tyngd.
Citera
2022-02-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey

Det skulle funka bra i Sverige också på sommarn som sagt då vi har ljus dygnet runt.

Om man bor i Norrland möjligen, men i södra Sverige går väl solen ner som senast 21:45 under den ljusaste delen av året och kanske går upp efter kl 04.

Men tror knappast solen ger så mycket senaste par timmarna av den tiden och inte direkt vid uppgången heller.
Citera
2022-02-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Håller helt med om att paneler på en hustak är värt det och gärna i kombo med att man har elbil. Med tanke på den större ytan man då kan placera paneler på så blir det en helt annan sak.

Men att placera ut lite celler på en bil verkar i alla fall inte idag vara värt det med nuvarande bilars utseende, storlek och tyngd.
Vi får nog fortsätta vara oense i frågan
Citera
2022-02-18, 13:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Ja, bor du där det är optimalt med sol, säg Florida eller nått, då skulle det nog funka hyfsat faktiskt.

Jag tänker så här, vi hittar på ett exempel:

Ok, säg att vi använder bilen varje dag, vi kör 2 mil varje dag fram och tillbaka till jobbet.

Säg att bilens räckvidd är 500 km med fullt batteri. Eftersom det då tar 3 veckor (21 dagar) att ladda batteriet fullt så borde vi per dag kunna ladda batteriet med 1/21, alltså en tjugo förstadel. Vilket blir att vi laddar (1/21) * 500 km = 23,80 km per dag.

Så ja, i detta fall så kommer bilen att ladda sig mer än vad vi kör per dag.

Så absolut pendlar man kortare avstånd, säg ett par mil och att man bor i ett land med de rätta förutsättningarna då skulle det funka riktigt bra.

Skulle vi istället ha 4 mil till jobbet fram och tillbaka, då skulle vi behöva underhållsladda med elkabel ibland eftersom vi då bara laddade ca hälften av det vi gjorde av med per dag. Men även i detta exempel så skulle det ju vara värt det eftersom man skulle halvera elräkningen då man skulle halvera laddningstiden.

Nu blev jag optimistisk till denna idé! Inte omöjligt att solpaneler blir mer eller mindre standard på elbilar i framtiden. Man får ju också räkna in att solcellerna hela tiden blir bättre och bättre.

Men som sagt - i alla fall än så länge får man se solcellerna som ett komplement till laddsladden. Precis som på fritidsbåtar och husbilar.
Citera
2022-02-18, 13:12
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu blev jag optimistisk till denna idé! Inte omöjligt att solpaneler blir mer eller mindre standard på elbilar i framtiden. Man får ju också räkna in att solcellerna hela tiden blir bättre och bättre.

Men som sagt - i alla fall än så länge får man se solcellerna som ett komplement till laddsladden. Precis som på fritidsbåtar och husbilar.

Du kan ju kolla på den här killens youtube kanal.

https://www.youtube.com/watch?v=TRPF...nel=Grejarlite

Han berättar väldigt detaljerat hur mycket energi hans solceller genererar här i Sverige. Han har väldigt detaljerade kalkyler och där kan man som sagt se att han inte genererar mycket alls under vintern som jag pratade om tidigare. Däremot genererar han ett överskott på sommaren och hyfsat på våren/hösten.

Han har t.o.m. en egen hemsida där han redovisar massor med siffror i olika uträkningar. Väldigt intressant. Ta en titt på hans hemsida också.

http://snabbladdad.se/

Titta på det där så kommer du få ett väldigt bra hum om hur effektiva solceller är i Sverige.
Citera
2022-02-18, 20:17
Medlem
PeterNosters avatar
Finns en kalkylator här för Aptera:

https://aptera.us/vehicle/

Sverige upp till Stockholm är väl solzon 1.
Kör man t.ex 30 miles/dag (48 km/dag) så behöver man ladda fullt 3,29 ggr/år.

Nu är ju den bilen "lite" extrem med tre hjul och lågt luftmotstånd, motor i hjulen.
Priset $26000 inte så pjåkigt.
Citera
2022-02-27, 14:09
Medlem
Finns redan och har provats tidigare där den lagringen inte ens räckte till radion.

Fiskar kommer med en ny där det finns. Skulle inte lita på den varianten dock
Citera
2022-02-28, 14:32
Medlem
PeterNosters avatar
Apteras solceller ger 700 Watt i bästa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in