2022-02-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Så du tror att även om jag kunde bevisa detta, att både vetenskapen och att det skulle skrivas om det i media?

Ja, kan du uppvisa ”bevis” som verkligen håller för en granskning så skulle det såklart bli en kioskvältare.
Skulle dina ”bevis” i vanlig ordning vara samma skit och rappakalja som påståtts i alla tider, så kommer det säkert att skrivas lite om det med i vanlig media, men då i mindre smickrades former.
Citera
2022-02-17, 21:12
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Nej, du har aldrig varit med om något paranormalt, du har aldrig sett ett spöke, du har aldrig sett ett objekt sväva fritt i luften utan förklaring som om en osynlig hand lyfte det så bry dig inte om att posta sådan skit i denna tråd, alla andra pekar och skrattar åt dig.

Man ska inte tro sig förstå det man inte förstår. Faktum är att ingen kan säkert förstå hur denna värld fungerar, inte ens vetenskapen. Vi har bara glimtar in i vad våran verklighet består av.

En sak vi vet iallafall är att energi aldrig dör och data kan aldrig försvinna.

Så håll sinnet öppet, för det kan likagärna visa sig att du har fel.
Senast redigerad av Polispotatis 2022-02-17 kl. 21:16.
Citera
2022-02-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja, kan du uppvisa ”bevis” som verkligen håller för en granskning så skulle det såklart bli en kioskvältare.
Skulle dina ”bevis” i vanlig ordning vara samma skit och rappakalja som påståtts i alla tider, så kommer det säkert att skrivas lite om det med i vanlig media, men då i mindre smickrades former.
lol, du har totalt fel. Du kanske tror att både media och vetenskapen väntar på en sådan nyhet. Nej de bekämpar den med alla medel. Det finns massor av områden och saker som tystas och bekämpas.
Citera
2022-02-18, 00:29
Medlem
HippieKillers avatar
Citat:
Tja, vad du fantiserat ihop och återger i anekdoter är väl knappast svår att finna förklaringar till….?

Helt naturliga och mycket mer sannolika förklaringar än att det verkligen hänt så som du återger det, och det skulle vara nåt övernaturligt är t ex….

1. Du sitter och fabulerar, fantiserar, hittar på, och det har aldrig hänt i verkligheten
2. Du tror tycker det har hänt i verkligheten men det är bara din hjärna som spelar dig spratt.

Jag skulle nog inte påstå att dina vilda gissningar räknas som enkla förklaringar tbh ^^.

1. Ja, Det är ju omöjligt för mig att bevisa eller inte självklart, Men har ju inget att vinna att sitta på Sveriges största pellejöns-forum och slösa tid på att hitta på spökhistorier direkt. Hade nog gjort det på Youtube isf och monitiserat det hela samt gjort dom betydligt mer utvecklade för sakens skull då ^^.

2. Njae, Inga historier om psykiska åkommor i släkten alls på någon sida, Var dessutom i 20-års åldern då så var ju knappast så att man var senildement direkt. Nog för att hjärnor kan spela folk sjuka spratt som vi alla vet, Men man ska nog ja rätt grova mentala problem för att se och höra en traktor åka förbi en max 2.5m åt sidan med Sven vinkandes i den till den nivån att man säger att man hälsat på gubben när man kommit upp till kåken 10-20min senare. O vet inte med dig, Men när en lampa är tänd här hemma så är den tänd, När den är släckt så är den släckt, Är svårt att inbilla sig sådant och även om jag mot precis all förmodan gjort det så är det ju udda att det inte hänt frekvent hemma att jag inbillar mig att lampan är släkt när den är tänd och omvänt^^.

Visst, Skulle kunna vara nåt skumt mellanläge på lampknappen som råkat hoppa ur , men känner spontant att jag borde märkt det såhär 10 år senare där jag provat 1000-tals gånger att hitta nåt mellanläge. Tv'n går säkert att förklara men udda sammanhängande. Alla skåp här hemma kan säkert enkelt förklaras, Men är ju udda att dom slutar vara öppna samma dag som skit åker ner i källaren, Det kan jag inte förklara.

Det som däremot absolut inte går att förklara är Sven och traktorn. Om jag vore så gravt psykiskt sjuk så jag har sådana verkliga hallucinationer så hade det absolut märkts av på dom åren som gått sen dess o är dom så grava så hade jag nog säkerligen bott på rättspsyk just nu. Kan meddela att då jag är rätt allmänt kritisk av mig så trodde jag inte på mina päron när dom sa att han dött, Trodde det var misstag eller att svens syster då tagit över kåken (vilket dom senare gjorde) och hennes gubbe körde traktorn o kanske var lik (hade aldrig träffat han då) men traktorerna han hade utöver en var sålda utomsocknes.

Jag är en skeptiker över lag, men jag tror på vad jag ser, Säger inte ens att detta handlar om just spöken eller att spöken existerar, Men har ytterst svårt att finna nån annan förklaring.

Det du lär ta med i din beräkning är ju att trots att man vill lita på det man ser med egna ögon, Så är det allt mkt du hört och sett på tv i världen som du vet är sant o existerar utan att ha sett skiten irl på plats. Så bara för att du inte sett nåt irl betyder det inte att nåt inte kan finnas ^^.
Senast redigerad av HippieKiller 2022-02-18 kl. 00:38.
Citera
2022-02-18, 00:37
Medlem
HippieKillers avatar
Citat:

Måste dock säga att Det finns allt mkt som är bevisat utom all rimlig tvivel egentligen som andra etablerade vetenskapsmän avfärdar och nästan alla vetenskapliga teorier som visat sig stämma har ifrågasatts flera gånger om- Värt att tänka på .
Citera
2022-02-18, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HippieKiller
Måste dock säga att Det finns allt mkt som är bevisat utom all rimlig tvivel egentligen som andra etablerade vetenskapsmän avfärdar och nästan alla vetenskapliga teorier som visat sig stämma har ifrågasatts flera gånger om- Värt att tänka på .

Ja, en del vetenskapliga teorier har under historiens gång inledningsvis mötts med skepticism och i vissa fall med all rätt. Men om den som kommer med påståendet/påståendena har god evidens så kommer det till slut att accepteras, det finns inte så många andra alternativ. Detta gäller i synnerhet i dagens samhälle med dagens teknik när det är så lätt att nå ut med information och låta andra ta del av den.

Gällande ditt möte med traktorn så kan jag hålla med om att det är en stark berättelse. Men om det du skriver är sanning så finns det trots allt alternativa förklaringar som, om än osannolika, vi vet kan inträffa.

Det första är att du tagit miste och sett fel. Det gör människor hela tiden fast dom är bergsäkra på att så inte är fallet. Det andra är som Tinnitus föreslog att du varit tillfälligt sinnesförvirrad, hallucinerat eller liknande. Då är det första alternativet troligen mer sannolikt men att folk ser saker som inte finns händer också hyfsat ofta. Det tredje är att det var en person som var väldigt lik Sven. Det kan också vara en kombination av föregående alternativ samt att ditt minne dessutom förändrats med tiden vilket vi också vet är vanligt förekommande. Vi människor feltolkar sinnesintryck mycket oftare än vad man kan tro. Sen finns det andra typer av förklaringar som är ännu mer långsökta och listan kan i teorin göras ganska lång om jag skulle fortsätta. Längst ned på denna listan placeras övernaturliga förklaringar.

Detta eftersom trots att de naturliga förklaringarna kan tyckas väldigt osannolika/långsökta så är de trots allt möjliga baserat på vad vi vet om vår värld sen innan. En övernaturlig händelse finns det däremot dels inte någon teoretisk möjlig förklaring till och dels inga belägg för att det skulle ha inträffat tidigare. En osannolik naturlig förklaring är således alltid otroligt mycket mer sannolik än en övernaturlig sådan per definition.

Ytterligare något att beakta är att det bor nästan 8 miljarder människor på vår planet. Det sker mängder av osannolika händelser/sammanträffanden precis varje dag över hela världen. En hel del av dessa misstolkas av förklarliga skäl för att vara övernaturliga. Detta då tanken att något så osannolikt ska hända just dig känns så främmande. Men den drabbade reflekterar sällan över hur osannolik den övernaturliga förklaringen är relativt den naturliga.
Senast redigerad av Menlonson 2022-02-18 kl. 03:42.
Citera
2022-02-18, 08:20
Medlem
HippieKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Ja, en del vetenskapliga teorier har under historiens gång inledningsvis mötts med skepticism och i vissa fall med all rätt. Men om den som kommer med påståendet/påståendena har god evidens så kommer det till slut att accepteras, det finns inte så många andra alternativ. Detta gäller i synnerhet i dagens samhälle med dagens teknik när det är så lätt att nå ut med information och låta andra ta del av den.

Gällande ditt möte med traktorn så kan jag hålla med om att det är en stark berättelse. Men om det du skriver är sanning så finns det trots allt alternativa förklaringar som, om än osannolika, vi vet kan inträffa.

Det första är att du tagit miste och sett fel. Det gör människor hela tiden fast dom är bergsäkra på att så inte är fallet. Det andra är som Tinnitus föreslog att du varit tillfälligt sinnesförvirrad, hallucinerat eller liknande. Då är det första alternativet troligen mer sannolikt men att folk ser saker som inte finns händer också hyfsat ofta. Det tredje är att det var en person som var väldigt lik Sven. Det kan också vara en kombination av föregående alternativ samt att ditt minne dessutom förändrats med tiden vilket vi också vet är vanligt förekommande. Vi människor feltolkar sinnesintryck mycket oftare än vad man kan tro. Sen finns det andra typer av förklaringar som är ännu mer långsökta och listan kan i teorin göras ganska lång om jag skulle fortsätta. Längst ned på denna listan placeras övernaturliga förklaringar.

Detta eftersom trots att de naturliga förklaringarna kan tyckas väldigt osannolika/långsökta så är de trots allt möjliga baserat på vad vi vet om vår värld sen innan. En övernaturlig händelse finns det däremot dels inte någon teoretisk möjlig förklaring till och dels inga belägg för att det skulle ha inträffat tidigare. En osannolik naturlig förklaring är således alltid otroligt mycket mer sannolik än en övernaturlig sådan per definition.

Ytterligare något att beakta är att det bor nästan 8 miljarder människor på vår planet. Det sker mängder av osannolika händelser/sammanträffanden precis varje dag över hela världen. En hel del av dessa misstolkas av förklarliga skäl för att vara övernaturliga. Detta då tanken att något så osannolikt ska hända just dig känns så främmande. Men den drabbade reflekterar sällan över hur osannolik den övernaturliga förklaringen är relativt den naturliga.

Japp det såklart, Kan ju inte bevisa att det är sant så är ju upp till var och en vad dom vill tro och inte, Är inte heller helt övertygad om att jag tror på spöken, Hittar bara ingen logisk förklaring till detta. Är heller inte ute efter att övertyga folk utan berättar mer om vad jag varit med om som jag för mig själv försöker "make Sense of" så att säga .

Dom förklararingar du skriver låter rätt logiska men kan omöjligen i min hjärna de förklara det här. Till saken hör att jag i grunden är maskinist innan jag startade egna webshoppar O började med annat O har alltid lagt märke till just denna traktor då det var en blå new Holland traktorgrävare med vitt tak O vita hjul, Har varken före eller efter sett en blå new Holland traktorgrävare som ser ut såhär, Den var alltså omlackad från företaget han köpte den begagnad ifrån.

Tro mig jag har försökt förklara det här då jag själv är skeptisk mot det mesta. Tänkt att den kanske inte var såld då eller att den han sålde till körde där, Men den hade sålts flera mil bort. Tänkt att nån annan kanske hade en annan likadan om nu kanske företaget hade flera som såldes, Men vad FN skulle dom göra där där folk knappt passerar då det inte finns nåt där utöver vårat hus o svens över en åker några 100m bort o varför skulle han svänga in just där!?.

Har funderat på om det var en sk sanndröm men berättade för mina föräldrar om det där direkt efter o båda 2 har intygat och t.o.m retat mig för att jag frågade det där ^^.

Tänkt att det kan vara en hallucination men var nykter och har inte haft nån efter dessutom som en som faktist testat diverse svampar och syra i äldre ålder några få gånger o "sett" saker så vågar jag påstå att detta var mkt mer klart än nåt jag sett påverkad av något, Natt och dag skillnad. Dmt kanske är klarare om man lyssnar på Rogan o Tyson, Men det har jag aldrig vågat prova heller ^^. Har heller aldrig haft nån sanndröm som är så verklig som det här så ja, Jag kan inte förklara det helt enkelt.

Gick till den gränsen att jag började läsa på om neurologi samt teorier om att all tid skulle vara paralell och ske samtidigt och simulationsteorier men ja, Det gav ju knappast nåt svar heller direkt som man lätt kan räkna ut haha.
Citera
2022-02-18, 08:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HippieKiller
Är inte heller helt övertygad om att jag tror på spöken, Hittar bara ingen logisk förklaring till detta.
Den tanken fascinerar mig verkligen. Du finner ingen logisk förklaring, så då är det spöken?

En ganska enkel slutledning. Det finns mängder med saker vi inte kan förklara, saker vi inte har en aning om varför det sker, men det innebär ju absolut inte att det skulle vara spöken - bara att vi ännu inte vet.
Citera
2022-02-18, 09:10
Medlem
grey.eagles avatar
Vet inte om benämning spöken alltid stämmer, men andar skulle jag nog tro är närmare.
En nära anhörig är, var oerhört synsk, med betoning oerhört.
När hon var på hemmet så satt hon i rullstolen och fattade plötsligt en sköterskas hand, o tittade henne rakt i ögon och sade,
Din pappa vill att du sjunger.
När anhöriga någon dag senare var på besök så ville sköterskan tala med oss och hon berättade då detta, då hennes liv hade varit upp och ned efter dessa ord.
Hon berättade att hon kom som barn till Sverige i början av 90 talet från forna Jugoslavien hennes pappa hade dött några år tidigare och när hon var barn så sjöng hon och pappa en särskild sång.
Så hon frågade rakt ut om hen kunde saker som inte många andra kan, och fick till svar att så är det.

Hon blev mycket mycket glad över denna information.
Citera
2022-02-18, 09:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vet inte om benämning spöken alltid stämmer, men andar skulle jag nog tro är närmare.
Och det kan absolut inte handla om något naturligt?

När du ser Joe Labero utföra en trollkonst du inte förstår dig på, tänker du då att det måste handla om något övernaturligt?
Citera
2022-02-18, 09:27
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och det kan absolut inte handla om något naturligt?

När du ser Joe Labero utföra en trollkonst du inte förstår dig på, tänker du då att det måste handla om något övernaturligt?

Labero trollar inte han gör illusioner som lurar dig, så jag vänder väl på orden om du inte förstår eller ens vill förstå Laberos illusioner varför ens titta.
Citera
2022-02-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
En nära anhörig är, var oerhört synsk, med betoning oerhört.
När hon var på hemmet så satt hon i rullstolen och fattade plötsligt en sköterskas hand, o tittade henne rakt i ögon och sade,
Din pappa vill att du sjunger.
När anhöriga någon dag senare var på besök så ville sköterskan tala med oss och hon berättade då detta, då hennes liv hade varit upp och ned efter dessa ord.
Hon berättade att hon kom som barn till Sverige i början av 90 talet från forna Jugoslavien hennes pappa hade dött några år tidigare och när hon var barn så sjöng hon och pappa en särskild sång.
Så hon frågade rakt ut om hen kunde saker som inte många andra kan, och fick till svar att så är det.

Hon blev mycket mycket glad över denna information.

På vilket sätt skulle din anekdot göra det mer sannolikt att nån var synsk på riktigt, än att det bara var en ren tillfällighet att påståendet träffade?

Det är liksom inte särskilt unikt att barn sjungit för äldre familjemedlemmar under sin uppväxt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in