• 1
  • 2
2022-02-17, 20:42
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Vilket grundämne har de mest oväntade egenskaperna? Finns det något grundämne som skiljer ut sig, som känns mer "magiskt"?

Bonusfråga: Vad är oddsen att man har hittat alla grundämnen? Finns det stor chans att upptäcka fler grundämnen i framtiden? Eller är periodiska systemet komplett?
Citera
2022-02-17, 20:49
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Vilket grundämne har de mest oväntade egenskaperna? Finns det något grundämne som skiljer ut sig, som känns mer "magiskt"?
Plutonium.
De metallurgiska egenskaperna är väldigt unika.
Citera
2022-02-17, 21:01
Medlem
Opaques avatar
Gallium känns ju spontant mest märkligt av alla.

Solid metall ,smälter vid 30+ ligger som ett gelé i handen . Inte speciellt toxisk för människor ens om man råkar svälja små kvantiteter, men ändå kapabel att angripa Aluminium t.ex. och förvandla en aluminiumtacka till något lika spröd och bräcklig som ett knäckebröd
Senast redigerad av Opaque 2022-02-17 kl. 21:04.
Citera
2022-02-17, 21:19
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Gallium känns ju spontant mest märkligt av alla.

Solid metall ,smälter vid 30+ ligger som ett gelé i handen . Inte speciellt toxisk för människor ens om man råkar svälja små kvantiteter, men ändå kapabel att angripa Aluminium t.ex. och förvandla en aluminiumtacka till något lika spröd och bräcklig som ett knäckebröd

Precis den här typen av svar jag hoppades på. Såg precis några klipp med Gallium, häftig metall!

Detta klipp var suggestivt. Bryter upp ett hänglås med Gallium..
https://www.youtube.com/watch?v=jeghGhVdt9s
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-02-17 kl. 21:24.
Citera
2022-02-17, 21:24
Medlem
alroberts avatar
finns ju endel kemikalier som exploderar när dem kommer i närheten av luft vilket är lite mystiskt
Citera
2022-02-17, 21:39
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:

Bonusfråga: Vad är oddsen att man har hittat alla grundämnen? Finns det stor chans att upptäcka fler grundämnen i framtiden? Eller är periodiska systemet komplett?
Palladium som är så användbart som katalysator i mängder av reaktioner.
Sen är ju syre en häftig sak, även om den är så vanlig. Utan den dör vi och med den förmultnar vi.
Jag tycker att kvicksilver är väldigt magiskt och har ansetts som så under tusentals år. Den ger, likt gallium, en spännande amalgamation med aluminium och även med andra metaller.
https://www.youtube.com/watch?v=IrdY...hannel=NileRed
Citera
2022-02-17, 21:46
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Palladium som är så användbart som katalysator i mängder av reaktioner.
Sen är ju syre en häftig sak, även om den är så vanlig. Utan den dör vi och med den förmultnar vi.
Jag tycker att kvicksilver är väldigt magiskt och har ansetts som så under tusentals år. Den ger, likt gallium, en spännande amalgamation med aluminium och även med andra metaller.
https://www.youtube.com/watch?v=IrdY...hannel=NileRed

Ska kolla länken! Såg att kvicksilver har en smältpunkt på -39 grader. Är det därmed den metall(?) med lägst smältpunkt?

Skulle vara kul att se kvicksilver i fast form, för att sedan se det smälta vid snor-kalla 39 minusgrader. Man kanske skulle åka till Sibirien och göra lite försök:
Citera
2022-02-17, 22:53
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Precis den här typen av svar jag hoppades på. Såg precis några klipp med Gallium, häftig metall!

Detta klipp var suggestivt. Bryter upp ett hänglås med Gallium..
https://www.youtube.com/watch?v=jeghGhVdt9s
Sjukt coolt att det liksom smälter in på något vis! Nu vet jag vad jag ska kolla på för klipp resten av kvällen
Citera
2022-02-18, 00:00
Medlem
För att nämna det uppenbara: väte. Detta grundämne kräver av vad jag förstått ca 253 minusgrader för att vara flytande. Men av någon "magisk" anledning blir det flytande i plusgrader bara för att två väteatomer förenas med en syreatom (vatten).
Senast redigerad av Patch1 2022-02-18 kl. 00:08.
Citera
2022-02-18, 00:02
Medlem
zsarps avatar
francium
Citera
2022-02-18, 00:10
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zsarp
francium

Vill du utveckla?
Citera
2022-02-18, 00:13
Medlem
zsarps avatar
Citat:
Vill du utveckla?
elektropositiviteten samt priset säger en del. Hur djupt vill du dyka i just varför ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in