2022-02-17, 19:18
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Hur uttalas välan i svealändska dialekter och eller i sveamål?
(Jag förstår IPA.)

Bakgrund till frågan är att jag tror mig aldrig ha hört det uttalas, utom av "göteborgare", som av randiga skäl kan ha haft ett från Svealand avvikande uttal. Samt att det verkar finnas två olika ord som skrivs "välan", vilka bägge saknas i mitt ordförråd:

1. En äldre form av ordet väl:
Vad har suffixet -an för ursprung och betydelse i det ordet? Någon skrev att det markerade att ordet var adverb. Kanske någon vet om det anses vara den typ av adverb som Norén beskriver i 471§ 2st (sida 365-366) av Altschwedische Grammatik, eller någon annan språkhistorisk slamkrypare?

2. Enligt Wessén: välan´ (interjektion): da. velan; lystrings- o maningsrop; efter ty. wohlan med samma bet. (även wohlauf); jfr nåväl

Båda orden har rikssvenska uttalsangivelser i SAOL, Svensk ordbok och SAOB:
https://svenska.se/tre/?sok=v%C3%A4lan&pz=1

Det vanligaste gissar jag är att aldrig uttala orden alls.
Citera
2022-02-17, 20:44
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Båda orden har rikssvenska uttalsangivelser i SAOL, Svensk ordbok och SAOB:
https://svenska.se/tre/?sok=v%C3%A4lan&pz=1

Tack!
Jag såg sen att SAOB skriver att det är samma suffix som i fjärran, så det är dem i 471§.

Och så hade jag glömt tillfälligt att ni där uppe inte skiljer mellan [e] och [ɛ], så båda står som ä i rikssvenska uttalsangivelser. Damerna i SO uttalade det med [ɛ] i interjektionen och med [e] i adverbet.
Citera
2022-02-17, 20:53
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Tack!
Jag såg sen att SAOB skriver att det är samma suffix som i fjärran, så det är dem i 471§.

Och så hade jag glömt tillfälligt att ni där uppe inte skiljer mellan [e] och [ɛ], så båda står som ä i rikssvenska uttalsangivelser. Damerna i SO uttalade det med [ɛ] i interjektionen och med [e] i adverbet.

Jag noterar nu att SAOL och SO har akut accent i adverbet medan SAOB har grav. Det skulle kunna tyda på att det är så sällsynt att osäkerhet råder.
Citera
2022-02-17, 22:23
Medlem
Som tredje generationen infödd göteborgare måste jag påpeka att båda uttalen i SO låter märkliga i mina öron. Om jag någon gång skulle uttala ordet, så skulle det bli helt obetonat i t.ex. Det gör välan ingenting! Där ligger betoningen helt på gör. Fast nu var det ju svear som efterfrågades, men de skall ju inte ha monopol på något rikssvenskt uttal.
Citera
2022-02-17, 22:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tack!

Det beror nog enbart på att det ena är obetonat/pretoniskt medan det andra är betonat. Den typen av allofon skillnad mellan [e] och [ɛ] är vanlig i de flesta sveamål.
Citera
2022-02-18, 08:28
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Om jag någon gång skulle uttala ordet, så skulle det bli helt obetonat i t.ex. Det gör välan ingenting! Där ligger betoningen helt på gör.

Ja, det är nog därför SAOL och SAOB tänkt olika om betoningen.

Citat:
Fast nu var det ju svear som efterfrågades, men de skall ju inte ha monopol på något rikssvenskt uttal.

En fin ambition från rikets näst största stad, men Västergötland lär ha formen välla/väla utan -n på slutet, som adverb, i linje med waila i 300-talets mösogotiska, så jag förväntar mig inte att ni dumpar den traditionen bara för att ge Svearna däng på deras hemmaplan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det beror nog enbart på att det ena är obetonat/pretoniskt medan det andra är betonat. Den typen av allofon skillnad mellan [e] och [ɛ] är vanlig i de flesta sveamål.

Tusen tack! Jag undrade just om det fanns en sådan regel.
Citera
2022-02-18, 14:24
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Som tredje generationen infödd göteborgare måste jag påpeka att båda uttalen i SO låter märkliga i mina öron. Om jag någon gång skulle uttala ordet, så skulle det bli helt obetonat i t.ex. Det gör välan ingenting! Där ligger betoningen helt på gör. Fast nu var det ju svear som efterfrågades, men de skall ju inte ha monopol på något rikssvenskt uttal.

Det finns gott om ord som allra oftast är obetonade i naturligt tal därför att de ingår i en större prosodisk ordgrupp. Ordböcker anger icke desto mindre en lexikal betoning av flerstaviga ord, som man i värsta fall kan tvinga fram genom att tala om ordet i stället för att använda det: "Använder du ordet välan?"
Citera
2022-02-22, 16:56
Medlem
"Samordning bedöms vara inaktuell" eller "Samordning bedöms vara inaktuellt?
Citera
2022-02-22, 17:34
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElephantMan

Om jag ginge på örat, utan att söka stöd i grammatikens paragrafer, skulle jag säga det senare. Men man kan nog tänka sig även det förra. Däremot:
”En samordning bedöms vara inaktuell.” Där skorrar det senare lite falskt.
Citera
2022-02-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElephantMan

I mina öron betyder de olika saker men är båda grammatiskt korrekta.

"Samordning bedöms vara inaktuell" är korrekt om det handlar om en 'inaktuell samordning'.
Det senare tolkar jag att 'det är inaktuellt att samordna'. Mao 'att samordna är inaktuellt'.
Citera
2022-02-22, 21:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
I"Samordning bedöms vara inaktuell" är korrekt om det handlar om en 'inaktuell samordning'..
Med den betydelsen skulle jag vilja ha bestämd form - samordningen.
Citera
2022-02-22, 21:32
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med den betydelsen skulle jag vilja ha bestämd form - samordningen.
Jag med. Men möjligen kan vi ha det gemensamt att vi inte har något emot att låta lite gammalmodiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in