2022-02-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo, det finns det. De kanske inte ser ut på samma sätt eller är lika stränga, men det finns fortfarande regler som är uppsatta av myndigheterna som måste godkänna anmälan till valet.

https://www.val.se/for-partier/anmal-deltagande.html

Ok, men det är väl ungefär som i Sverige. Flera av riksdagspartierna delar ungefär samma värderingar och därför spelar det ingen roll vad man röstar på för man får ändå samma skit. För att få ställa upp i tv-debatter måste man vara ett riksdagsparti. För att få komma in i riksdagen måste man få en viss procent av rösterna. För att få gratis valsedlar måste man få en viss procent av rösterna osv. Jag är inte insatt i vad kriterierna för att få ställa upp i det ryska valet är, men alla länder har olika kriterier. Att hävda annat är lögn.
Men vad är det du inte förstår?

I Sverige anmäler man sig till valmyndigheten, men man kan inte bli nekad att ställa upp i valet. I Ryssland nekar valmyndigheten en stor del av de som anmäler sig från att kandidera.

Hur kan du tycka att det inte är en avgörande skillnad?
Citera
2022-02-17, 19:41
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
den andre är satt president av förståndshandikappade för förståndshandikappade är inget val.
Nu är iofs Sverige i samma situation som USA...
Citera
2022-02-17, 19:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det skulle säkert varit ett bättre svar av Åkesson och Sverigedemokraterna kan säkert hantera frågan bättre.

Men för den som inte har SD: s bästa som mål, tror du verkligen det hade stoppat ryssnarrativet? Med ryssnarrativet menar jag företeelsen att hotet från Putins Ryssland mot grannländer däribland Sverige utnyttjas i inrikespolitiskt syfte för att svärta ned åsikter man vill bekämpa politiskt med att detta gynnar Ryssland trots ofta obefintliga belägg för att det verkligen gör det.

Detta är ett större problem för samhällsklimat och politisk debatt i Sverige än SD: s väl och ve. Det hela är både farligt och infantilt och om något splittrat Sverige så att Ryssland tjänar på det så är det i så fall det.
Jo, jag håller med dig i stort men tror det finns sätt att åtminstone inte lämna öppet mål vilket SD/Åkesson verkar göra varje gång en fråga som denna ställs.
Citera
2022-02-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Vilken är den demokratiske presidenten, menar du?
Seså. Sätt på dig folihatten. Nu.
Citera
2022-02-17, 19:43
Medlem
Felstavarens avatar
Otroligt töntig fråga, men det är väl den nivån man får vänta sig numera.

Sedan tror jag att de flesta i väst hellre vill tillhöra den USA-ledda västliga intressesfären snarare än Ryssland och deras vidsträckta rike av shithole countries. Men att fråga ”vem man väljer” av Biden och Putin är bara barnsligt och meningslöst. Åkesson borde bara ha sagt typ: ”Var det där en seriös fråga? Vad tror du själv?” och sedan inte ägnat frågan mer uppmärksamhet än så.
Citera
2022-02-17, 19:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Men vad är det du inte förstår?

I Sverige anmäler man sig till valmyndigheten, men man kan inte bli nekad att ställa upp i valet. I Ryssland nekar valmyndigheten en stor del av de som anmäler sig från att kandidera.

Hur kan du tycka att det inte är en avgörande skillnad?

Valmyndigheten måste godkänna ens anmälan. Så det är inte bara att anmäla sig. Man måste också samla ihop ett visst antal underskrifter för att registrera en partibeteckning.
Citera
2022-02-17, 19:45
Medlem
Det var en fråga så att vänstermedia kunde vinkla och klanka ner på åkesson. Ni har väl redan sett clickbait artiklarna?
Citera
2022-02-17, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kinbergbatrashaka
Seså. Sätt på dig folihatten. Nu.
Nej, jag undrar på allvar vem av kandidaterna som är att betrakta som demokrat? Ingen av dem är heller folkvald, så du blir svaret skyldig.
Citera
2022-02-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
På vilket sätt är Putin Sveriges ärkefiende? Är du en av dom som på allvar trodde att det skulle bli krig mellan Ryssland och Ukraina? Eller Ryssland och Sverige?

Och vem bryr sig vad fan någon svensk politiker tycker om någon utländsk politiker? Är du kvinna eller?
Putin = Ryssland = Sovjet är Sveriges och hela Europas ärkefiende. Jag trodde inte heller på krig just nu, men det kommer. Ryssland är genuint opålitliga. Om man litar på dem bara för att de råkar ha bättre politik än hbtqabc-feminazi så är man en idiot som är för ung eller inte kan historien.
Citera
2022-02-17, 19:48
Medlem
Jag hoppas att när Maggan intervjuas i '30 minuter' kommer att få frågan vem hon väljer mellan Putin och Victor orban
Citera
2022-02-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag antar att de som röstar på Putin stödjer hans politik och gillar honom som person.
Det låter som du tror på en galen konspirationsteori om att alla röstare i Ryssland är galna.
Citera
2022-02-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, så "poppis" är han inte längre. Och all opposition slås ju ned i princip. Dessutom har de manipulerande media som inte drar sig för att slå i folk lögner för regimens bästa.
Du tror att valen i Ryssland är manipulerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in