Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Jag skulle tveklöst valt Bush över Putin. Hur dålig man än tycker att Bush var så försökte han åtminstone inte avveckla demokratin i USA. Demokrati är den enskilt viktigaste egenskapen för ett land att besitta.
Du vet mycket väl att Putin röjer sina oppositionella ur vägen och fuskar i valen. Du förnekar det bara eftersom du anser det vara bagateller som inte ska få smutsa ner "den store ledaren".
Enstaka fall av röstfusk i enstaka vallokaler sker i alla val. Att det skulle skett ett landsomfattande systematiskt valfusk fanns det absolut ingenting som tyder på. Det där är bara en mycket långsökt konspirationsteori som endast verklighetsfrånvända högerdårar tror på.
Nej, det vet jag inte så därför frågar jag igen om du har någon källa på det samt bevis på att Putin ligger bakom det.
Aha, så när det fuskas i USA så är det bara enstaka fall i enstaka vallokaler, men i Ryssland så är systematiskt fusk sanktionerat av regeringen. Men alldeles nyss förekom det ju inte valfusk öht i USA. Hur ska du ha det?
Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Nej, i en riktig demokrati nekas ingen från att ställa upp i valet. Alla får ställa upp hur olämpliga de än betraktas av makten.
Varför skulle några som har levt under kommunismens fattigdom och förtryck rösta i stora skaror på kommunisterna igen?
Övriga kandidater som får tillåtelse att ställa upp har ungefär samma politiska profil som Putin. Därför får de inte heller en stor andel röster.
Det finns regler som ett parti måste uppfylla för att få ställa upp i valet i Sverige också. Kan tänka mig att alla länder har ett liknande system.
Ok, så Putin skulle vara minst dålig? Det har egentligen ingen betydelse. Gillar de inte Putin kan de rösta på någon annan.