2022-02-17, 14:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Återigen vurmar Åkesson för Ryssland vilket är helt oförklarligt. Om man bortser från uppenbara anledningar så kan det kan ju inte finnas många SD-anhängare som gillar Ryssland heller.
Det enda som kan förklara är att partiet har någon form av skuld till Ryssland för något som vi inte känner till. Kanske utpressning av något slag
Sjukt är det oavsett och gissningsvis ingen röstmagnet.

Du blandar ihop det, du menar ju såklart Löfven eftersom han var först med att svara likadant på en lika dum fråga. 1min 16 sekunder in.

https://www.youtube.com/watch?v=lej-Id5826c (Så Dick resonerar ungefär som jag gjorde innan hans inslag )
Citera
2022-02-17, 17:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Du är så oseriös. Dels så har inte S en lång historia av att slicka Putins röv, dels så var det den mest avskydda amerikanska presidenten någonsin och dels så stod inte Ryssland med trupper runt Ukrainas gräns och vi var på randen till ett stort krig i Europa.

Det skall bli intressant att se hur mycket SD tappar på denna otroligt märkliga händelse.

Nej du gubben, du kände bara inte till att Löfven redan svarat samma sak som Åkesson. Och hur populär du tycker Trump respektive Biden är, är oväsentligt för man måste ju välja mellan de som presenteras av den som intervjuar med din logik. Så Löfven tycket att den i en demokrati valde presidenten var likvärdig med Putin för att det var den elaka Trump? Nej Löfven svarade korrekt och principiellt, han sa inget om Trump. Du har bara olika måttstockar, men egentligen tror jag det mest är att du bara så snabbt hoppar på drevet utan att veta om, eller fundera på, vad dina egna politiker sagt innan. Gammelmedia säger hoppa och du hoppar. Du är typiskt den som hade varit trogen staten i Sovjet eller Nazi-tyskland. Bara följer makten och upprepar det de säger oavsett hur ogenomtänkt det är. Så nu sitter du med skägget i brevlådan, påkommen och bortgjord!

Biden är inte heller populär i USA.
Citera
2022-02-17, 17:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Alldenstund tråden främst är avsett att diskutera opinionsfrågor, så bidrar jag med en sådan aspekt. Kvartal har en opinionspodd, vari man månadsvis diskuterar olika opinionsfrågor. Denna månad diskuteras bl a ålderns betydelse, könsaspekter och partiföreträdares betydelse. https://kvartal.se/artiklar/podden-opinionen-just-nu-de-ekonomiska-forvantningarna-sjunker/

Bra inslag, intressant att det är fler med rösträtt än någonsin. Många som kom 2015 har redan fått medborgarskap så vi har en förändrad demografi att ta hänsyn till.
Citera
2022-02-17, 17:54
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej du gubben, du kände bara inte till att Löfven redan svarat samma sak som Åkesson. Och hur populär du tycker Trump respektive Biden är, är oväsentligt för man måste ju välja mellan de som presenteras av den som intervjuar med din logik. Så Löfven tycket att den i en demokrati valde presidenten var likvärdig med Putin för att det var den elaka Trump? Nej Löfven svarade korrekt och principiellt, han sa inget om Trump. Du har bara olika måttstockar, men egentligen tror jag det mest är att du bara så snabbt hoppar på drevet utan att veta om, eller fundera på, vad dina egna politiker sagt innan. Gammelmedia säger hoppa och du hoppar. Du är typiskt den som hade varit trogen staten i Sovjet eller Nazi-tyskland. Bara följer makten och upprepar det de säger oavsett hur ogenomtänkt det är. Så nu sitter du med skägget i brevlådan, påkommen och bortgjord!

Biden är inte heller populär i USA.

Du är bara en jobbig forumkille som aldrig ger upp. När SD vurmar för Ryssland i detta läge så chockar det exakt alla i hela Sverige, förutom några hard core supportrar i forumen. Detta är riktigt pinsamt för SD och han gör det inte enklare att få till samarbeten med andra partier.

Eftersom Åkesson har denna märkliga hållningen är det är lätt att spekulera eftersom det återkommer hela tiden. Egor Pulitov - var ju också en riktigt märklig händelse.
Citera
2022-02-17, 18:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra inslag, intressant att det är fler med rösträtt än någonsin. Många som kom 2015 har redan fått medborgarskap så vi har en förändrad demografi att ta hänsyn till.

Så är det, men också en naturlig befolkningsökning genom nativitet. Denna har emellertid också sin främsta förklaring av invandringen.

Demografins effekter på opinionen har nog inte till fullo förmärkts ännu. Exempelvis har hittills inte Nyans kunnat observeras i mätningarna på riksnivå, men de kommer säkerligen bli synlig på lokal nivå, där man inte behöver medborgarskap för att rösta.
Citera
2022-02-17, 18:18
Medlem
Angående rysskopplingar. Jag har inte uppfattat att det är förbjudet att prata med ryssar och blir lite skraj nu eftersom jag är en gamer och där spelat tillsammans med ryssar i minst 20 år.
Citera
2022-02-17, 18:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Angående rysskopplingar. Jag har inte uppfattat att det är förbjudet att prata med ryssar och blir lite skraj nu eftersom jag är en gamer och där spelat tillsammans med ryssar i minst 20 år.

Det kan nog börja hetsas mot ryssar i allmänhet, det verkar vara en sådan drev-mentalitet hos etablissemanget nu. Är nog för att Corona börjar tappa i betydelse och då vill man inte att det skall bli fokus på kriminalitet och annat invandringsrelaterat.
Citera
2022-02-17, 18:32
Medlem
Citat:
Så är det, men också en naturlig befolkningsökning genom nativitet. Denna har emellertid också sin främsta förklaring av invandringen.

Demografins effekter på opinionen har nog inte till fullo förmärkts ännu. Exempelvis har hittills inte Nyans kunnat observeras i mätningarna på riksnivå, men de kommer säkerligen bli synlig på lokal nivå, där man inte behöver medborgarskap för att rösta.

Jag tror inte NYANS ställer upp i riksdagsvalet 2022. I vart fall har jag inte sett annat än att dom organiserar sig kommunalt och regionalt.

Det är synd men jag hoppas på 2026. Sverige skall få det Sverige förtjänar. Jag har också en känsla av att det politiska tjafset blivit så stort nu så att valdeltagandet börjar sjunka. Det kan gynna SD.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2022-02-17 kl. 18:35.
Citera
2022-02-17, 18:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror inte NYANS ställer upp i riksdagsvalet 2022. I vart fall har jag inte sett annat än att dom organiserar sig kommunalt och regionalt.

Det är synd men jag hoppas på 2026. Sverige skall få det Sverige förtjänar. Jag har också en känsla av att det politiska tjafset blivit så stort nu så att valdeltagandet börjar sjunka. Det kan gynna SD.

Förmodligen inte, men de kunde likväl ha synts i OU, t ex genom en ökning av "Övriga", men jag har inte sett några sådana spår.

Under de senaste valen torde snarast SD ha gynnats av att man rekryterat från soffan, men om det nu är andra väljargrupper, t ex tidigare L och MP-väljare, som gått dit, så är det förstås till SD:s nytta.
Citera
2022-02-17, 18:47
Medlem
Citat:
Förmodligen inte, men de kunde likväl ha synts i OU, t ex genom en ökning av "Övriga", men jag har inte sett några sådana spår.

Under de senaste valen torde snarast SD ha gynnats av att man rekryterat från soffan, men om det nu är andra väljargrupper, t ex tidigare L och MP-väljare, som gått dit, så är det förstås till SD:s nytta.

Dom som lämnat L och MP är nog ganska motiverade att rösta. Det brukar alltid vara S som har det stora lagret av soffliggare.

SD:s kärna är motiverade men det gäller att ta fler naturligtvis.
Citera
2022-02-17, 18:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Men syns Nyans bland övriga i OU?
Citera
2022-02-17, 19:12
Medlem
Citat:
Du är bara en jobbig forumkille som aldrig ger upp. När SD vurmar för Ryssland i detta läge så chockar det exakt alla i hela Sverige, förutom några hard core supportrar i forumen. Detta är riktigt pinsamt för SD och han gör det inte enklare att få till samarbeten med andra partier.

Eftersom Åkesson har denna märkliga hållningen är det är lätt att spekulera eftersom det återkommer hela tiden. Egor Pulitov - var ju också en riktigt märklig händelse.

Alla förnuftiga människor förstår att man inte ”vurmar” för någon bara för att man inte vill välja det ena eller andra.

Jag vill varken ha pest eller kolera, det innebär inte att jag vurmar för endera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in