2022-02-16, 23:15
Medlem
HippieKillers avatar
Vad är rimligt o trovärdigt dock?

Låter det rimligt att vi just nu knappar på våra telefoner ett knapptryck ifrån att ha tillgång till all mänsklig kunskap i världen sittandes i våra soffor på en boll som snurrar runt i ett oändligt stort mörker med massa andra bollar runt denna boll som brinner, Lyser och där ingen av dom andra runt om har något liv på sig?.

Låter det rimligt att ett schimpans som får en tändare lär elda ner sig själv efter han kört upp tändaren i rumpan medans vi klyver atomer, Åker ut i rymden, Flyger runt i mach 2 o skjuter raketer starka nog för att rasera skyskrapor o sänka slagskepp eller att ditt medvetande bara är lite elektricitet och kemikalier i boll gjord av fett?.

Är något speciellt långsökt med detta i åtanke ärligt talat!?.
Citera
2022-02-16, 23:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
...
Argument from ignorans.
Att man inte vet något, betyder just att man inte vet. Det betyder inte att magi måste vara svaret.
Vad menar du med "magi"?
Citera
2022-02-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad menar du med "magi"?

Gud syftade jag på i det här fallet.
Citera
2022-02-17, 00:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Gud syftade jag på i det här fallet.
Skriv Gud då, för magi är inte samma sak i gängse språkbruk. Nyateistisk propaganda rör ihop dem.
Citera
2022-02-19, 05:11
Medlem
Citat:
Presentera gärna bevisen. Jag har ett öppet sinne och låter mig alltid övertygas av verifierbara bevis.

Nej, det tror jag inte att du gör.

Citat:
Det är bevisligen evolutionen som är förklingen till att du har ett hjärta, ja.
Läs på lite om evolutionen. Det är ganska enkelt att förstå de grundläggande mekanismerna.
Det är år 2022 och det finns bättre svar på såna här frågor än att magiska sagoväsen ligger bakom.

Och vem då som ligger bakom de grundläggande mekanismerna. En liknelse så det blir lätt för dig att förstå, om du har en låda med bokstäver och hällde de på golvet: Hur troligt är det att det bildas ett meningsfullt påstående typ "Hallå där ser du inte mig"??!!! Svaret ÄR NOLL chans. Så nu när du tittar runt dig i naturen och i rymden att månen, solen och planeter går på var sin bana att det finns dag man går upp och jobbar och natt för att vila sig och inte bara dag eller bara natt. Studierna visar att nattsömn är mycket viktigare och kan inte ersätts med dagsömn osv osv......

Du har lätt att tro på teorier och mekanismer trots att du såg inte själv med blotta ögat när allt skapades eller när "evolutionen" började, men har svårt att tro på Skaparen som du inte ser.

När man frågar er som inte tror på Gud vår skapare varifrån kom första atomen eller första cellen så har ni inget svar. Jag hörde en gång en ateist så kallad "vetenskapsman" som är en symbol för många ateister när han fick den här frågan om hur big-bang och hur allt började så han stackars förklarade att fysiklagar ÄR "skaparen" och som ligger bakom allt detta. Så tänk att fysiken fanns alltså innan universum och att den skapade allt. Men frågan är har fysiklagar skapat allt detta medvetet eller omedvetet??!!

Citat:
Argument from ignorans.

Att man inte vet något, betyder just att man inte vet. Det betyder inte att magi måste vara svaret.

Detta är inte magi. Detta ÄR en vägledning av vår Skapare, Han ÄR barmhärtig och svarade oss på de frågor som skulle dyka upp och som så många kommer att tvista om nämligen hur vi har kommit till och varför. Men många vägrar ändå att ta emot den vägledning och istället litar de på lögnare som vet ingenting och inte säkra på någonting bara tror och hittar hela tiden på nya förklaringsteorier.

Men om du verkligen har ett öppet sinne så skulle jag rekommendera dig att läsa Koranensbudskap översättning till Koranen. Den är skriven av Mohammad Knut Bernström, han var en politiker och Sveriges ambassadör i många länder, han konverterade till Islam när han var ambassadör i Marocko som var hans slutstation. Han vill alltså hjälpa sina landsmän att kunna förstå Koranen den enda sanna boken på jorden.
Citera
2022-02-19, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Nej, det tror jag inte att du gör.

Och vem då som ligger bakom de grundläggande mekanismerna. En liknelse så det blir lätt för dig att förstå, om du har en låda med bokstäver och hällde de på golvet: Hur troligt är det att det bildas ett meningsfullt påstående typ "Hallå där ser du inte mig"??!!! Svaret ÄR NOLL chans. Så nu när du tittar runt dig i naturen och i rymden att månen, solen och planeter går på var sin bana att det finns dag man går upp och jobbar och natt för att vila sig och inte bara dag eller bara natt. Studierna visar att nattsömn är mycket viktigare och kan inte ersätts med dagsömn osv osv......

Du har lätt att tro på teorier och mekanismer trots att du såg inte själv med blotta ögat när allt skapades eller när "evolutionen" började, men har svårt att tro på Skaparen som du inte ser.

När man frågar er som inte tror på Gud vår skapare varifrån kom första atomen eller första cellen så har ni inget svar. Jag hörde en gång en ateist så kallad "vetenskapsman" som är en symbol för många ateister när han fick den här frågan om hur big-bang och hur allt började så han stackars förklarade att fysiklagar ÄR "skaparen" och som ligger bakom allt detta. Så tänk att fysiken fanns alltså innan universum och att den skapade allt. Men frågan är har fysiklagar skapat allt detta medvetet eller omedvetet??!!

Detta är inte magi. Detta ÄR en vägledning av vår Skapare, Han ÄR barmhärtig och svarade oss på de frågor som skulle dyka upp och som så många kommer att tvista om nämligen hur vi har kommit till och varför. Men många vägrar ändå att ta emot den vägledning och istället litar de på lögnare som vet ingenting och inte säkra på någonting bara tror och hittar hela tiden på nya förklaringsteorier.

Men om du verkligen har ett öppet sinne så skulle jag rekommendera dig att läsa Koranensbudskap översättning till Koranen. Den är skriven av Mohammad Knut Bernström, han var en politiker och Sveriges ambassadör i många länder, han konverterade till Islam när han var ambassadör i Marocko som var hans slutstation. Han vill alltså hjälpa sina landsmän att kunna förstå Koranen den enda sanna boken på jorden.

Åh den som säljs för 99kr på Akademibokhandeln? Den som översatts av någon som lämpligt censurerade alla verser om halshuggningar, straff till otrogna och terrorism?
Jag trodde Koranens ord aldrig fick ändras?
Citera
2022-02-19, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Åh den som säljs för 99kr på Akademibokhandeln? Den som översatts av någon som lämpligt censurerade alla verser om halshuggningar, straff till otrogna och terrorism?
Jag trodde Koranens ord aldrig fick ändras?
Bibeln som ändrats många gånger är fortfarande lika hemsk.
Citera
2022-02-19, 10:23
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Anar ogudaktighet här!

Hur kan en kärlek förlåtelse barmhärtighet och fromhet aldrig tidigare skådats, i och med Jesus Kristus anses hemsk?

De ogudaktiga har dragit på sig Guds vrede många gånger beskrivet i Bibeln.

Guds folk är Gudstrogna i Jesus Kristus.

"Jag är vägen sanningen livet, ingen annan väg finns till Gud"
Citera
2022-02-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe

Och så snabbt man nämner Koranen så, skall Bibeln tas upp? Var det Koranen jag kommenterade på? Ja, så du behöver inte känna något slags behov att dra upp en helt annan bok. Tack!
Citera
2022-02-19, 10:54
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"?
Det enklaste svaret på din fråga är en motfråga.

Hur får du ihop ditt liv rent själsligt?

En man kan inte bygga sitt liv på blott och bart logiska och rationella överväganden och beslut. Ett sådant liv skulle bli alltför torftigt och driva de flesta långt bortom depression och senare vansinnets och likgiltighetens gräns innan det är dags att dö.

Vi lever i en tidsålder där slavmentaliteten är norm och där folk fått för sig att nymodigheter ska få deras liv på rätt köl istället för andlighet och religion, när sanningen är att oavsett vilken religion som är sann, trovärdig och rimlig för dig så är just den bättre än ingen alls.
Citera
2022-02-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Och så snabbt man nämner Koranen så, skall Bibeln tas upp? Var det Koranen jag kommenterade på? Ja, så du behöver inte känna något slags behov att dra upp en helt annan bok. Tack!
Jag tog upp bibeln som ett exempel på bara för att en religiös skrift ändras betyder det inte att den blir mindre hemskare det gäller definitivt inte dem abrahamitiska religionernas skrifter.
Senast redigerad av Barbe 2022-02-19 kl. 11:16.
Citera
2022-02-21, 12:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Bevisen finns över allt till dem sökande inte till såna som du som har stängt av alla sina sinnen.
Då borde du inte ha några som helst problem att presentera något sånt bevis. Att jag skulle ha "stängt av mina sinnen" säger du bara för att du vet att det du har inte egentligen är bevis. Jag tror inte du vet vad ett bevis ÄR till att börja med.
Citat:
Har du aldrig funderat hur hjärtat fungerar, hur det slår livet ut utan att vila, hur det pumpar blodet och hur det är uppbyggt och klaffarna som stängs och öppnas med väl genomtänkta regler som styr allt detta
Klart jag har och det går lätt att ta reda på. Menar du att det krävs gudar för det? Hur då? Hur härleder du hjärtat till någon gud?

Citat:
Tänk att bara en liten organ i din kropp väcker hundratals frågor hur, hur .....
Så okunskap = bevis för gud? Är det så du menar?

Citat:
Är det du som ge order till ditt hjärta då? eller är det naturen kanske, eller evolutionsteorin kanske som såg till att skapa alla dessa fantastiska organ och skapelser omedvetet och till inget syfte heller det blev bara så?
Det är min hjärna som ger order till mitt hjärta att slå. Evolutionen har skapat hjärtat med syftet att flytta runt blod i kroppen, ja. Det stämmer. Varför skulle det behöva något syfte? Så igen är ditt oförstånd beviset för Gud? Det måste vara en ganska värdelös gud.

Citat:
Jag förväntar mig inte att du kommer se några bevis på det jag säger. Men du kan inte heller svara på hur allt detta blivit till, hur "omedvetet" skapades hela världsalltet, och det är i sig starkt bevis att Gud finns.
Så ditt bästa bevis för Gud är att du inte förstår hur saker fungerar? Ok.
Så helt vanlig okunnighet och vidskepelse alltså. Bra att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in