2022-02-16, 19:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Renault Zoe R110 109 hk 41 kWh Intens batterihyra II \"Erbjudande batteriköp

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-zoe-r110-109-hk-41-kwh-intens-batterihyra-ii-erbjudande-batter-1928-16047316

Om du absolut ska ha en Zoe.
Bara buda 180k och att du hämtar direkt.

Klart han ska ha en ZOE

Men ja, 192.900 kr är i mesta laget, bilen blev påställd i trafik i dec 2018, så den är över 3 år gammal.
180.000 kr, prutat och klart är ett okej pris.
Men så bör 3 års servicen vara fixad också, 12 volts batteriet ska vara bytt!

Svart färg är en smaksak, personligen hade jag letat efter en röd, blå eller lila metallic.
Bilen i annonsen är en "Intens", det är en välutrustad version, själv har jag en "Life", Life har vit/ljus inredning och bara sätena i svart, det ger en ljusare känsla i bilen som jag gillar.

Bilen i annonsen är dock en R110, det är positivt, det innebär att den har hela 110 hk, min är en R90 och har därmed 90 hk.

Det finns också ett fel i annonsen, bilen har inte Autobroms.
Citera
2022-02-16, 19:48
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Spela inte dum..
Man jämför aldrig två olika storleksklasser med varandra, man jämför inte en Audi A4 med en E klass.

Jag tycker det börjar bli löjligt nu med dina ZOE-fientliga påståenden.
Så Zoe är en Audi A4 och Nissan Leaf en Mercedes E? Och den kostar bara 20k mer? Vad väntar du på?

Var det mitt förslag att provköra en Leaf och en Zoe som var Zoe-fientligt?
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-16 kl. 19:51.
Citera
2022-02-16, 19:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Äsch! Inte så viktigt huvudsakligen att den känns luftig och rymlig.

Tänk om Zoe inte skulle ha en 1800-tals handbroms.
(jo Zoe har faktiskt en sådan)
Utan den så hade den varit ännu rymligare.

Elektrisk parkeringsbroms är bara skit.
Sånt skräp slipper jag gärna.

Jag är väldigt glad att jag har en riktig handbroms i min ZOE!
Citera
2022-02-16, 19:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så Zoe är en Audi A4 och Nissan Leaf en Mercedes E? Och den kostar bara 20k mer? Vad väntar du på?

Så kan man säga, det är bilar i olika storlekskategorier.

Anledningen till att jag valde en ZOE, förklarade jag i trådstartens första inlägg.

ZOE var den bästa elbilen, och ZOE är fortfarande idag en bättre elbil än Leaf.
LEAF har problem med Rapidgate, LEAF blir för varm på långtur, och laddar då extremt långsamt, ner mot 7-8 kW i värsta fall eller att den vägrar ladda om den blir allt för varm efter motorvägskörning i varma sommartemperaturer.

ZOE har inga sådana problem, ZOE laddar alltid med 20-22 kW, oavsett om den är kall eller varm.
Och eftersom jag kör mycket långa turer ner i europa så behöver jag ha en driftsäker elbil med en stabil laddkurva, och detta har ZOE.
Citera
2022-02-16, 20:08
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Så kan man säga, det är bilar i olika storlekskategorier.

Anledningen till att jag valde en ZOE, förklarade jag i trådstartens första inlägg.

ZOE var den bästa elbilen, och ZOE är fortfarande idag en bättre elbil än Leaf.
LEAF har problem med Rapidgate, LEAF blir för varm på långtur, och laddar då extremt långsamt, ner mot 7-8 kW i värsta fall eller att den vägrar ladda om den blir allt för varm efter motorvägskörning i varma sommartemperaturer.

ZOE har inga sådana problem, ZOE laddar alltid med 20-22 kW, oavsett om den är kall eller varm.
Och eftersom jag kör mycket långa turer ner i europa så behöver jag ha en driftsäker elbil med en stabil laddkurva, och detta har ZOE.
Bara ett barn tycker i varje inlägg i varje fråga om varje faktum att Zlatan är bäst.

Test mellan bilarna, klippen valda för att de motsäger påståenden du gjort:
Citat:
https://www.leasingoptions.co.uk/advice/electric-leasing/renault-zoe-vs-nissan-leaf-which-is-better
How long do they take to charge?
The Renault Zoe, with its 52kWh battery, will reach full charge from a 22kW public charger in three hours. If you are using a 7kW wall box, allow 9 hours and 25 minutes.

Using a domestic three-pin plug, the Nissan Leaf can get to full charge in 21 hours. With a 7kwH wall box, the manufacturer claims this will take just 7 hours and 30 minutes.
...
The Zoe is almost the same size as the Clio, seating five adults. However, this space has also got to accommodate the battery. This is located underneath the seats, meaning head and leg room is somewhat restricted.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-16 kl. 20:17.
Citera
2022-02-16, 20:13
Medlem
WatchItNows avatar
Du har aldrig berättat vad 0-100 tar för Zoe 90hk. 13.2 sekunder. Det gjorde min första bil också, en Ford Granada 1977 och det behövdes medvind på motorvägen för att inte andra skulle tuta.

Jag kan faktiskt se hur du kutryggig i den lilla bullriga bilen ligger ock slickar kanten på Autobahn i 90, för att hitta första bästa laddställe eftersom den tar extremt många timmar att ladda. I 19.000 mil.
Citera
2022-02-16, 20:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Bara ett barn tycker i varje inlägg i varje fråga om varje faktum skriva att Zlatan är bäst.

Test mellan bilarna, klippen valda för att de motsäger påståenden du gjort:

Ditt svar bevisar att du inte förstår vad jag snackar om..

Du får återkomma när du lärt dig lite mer om elbilar.

Ledtråd: LEAF Rapidgate.
Citera
2022-02-16, 20:20
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ditt svar bevisar att du inte förstår vad jag snackar om..

Du får återkomma när du lärt dig lite mer om elbilar.

Ledtråd: LEAF Rapidgate.
Jag vet absolut ingenting om Leaf eller Zoe. Men jag googlade fram en test mellan exakt de två bilarna och Nissan Leaf vann för att den laddade snabbare och var rymligare. Motsäger rätt mycket av dina åsikter vad säger du.

Varför vet du så mycket om Leaf? Den var ju inte ens aktuell för dig, fel klass? Stinker troll.
Citera
2022-02-16, 20:26
Medlem
Citat:
Jag vet absolut ingenting om Leaf eller Zoe. Men jag googlade fram en test mellan exakt de två bilarna och Nissan Leaf vann för att den laddade snabbare och var rymligare. Motsäger rätt mycket av dina åsikter vad säger du.

Varför vet du så mycket om Leaf? Den var ju inte ens aktuell för dig, fel klass? Stinker troll.

Läs på om rapidgate, det är en stor anledning till varför man inte vill ha t.ex. En Leaf, men för den som kör mest korta sträckor är det inget problem.
Citera
2022-02-16, 20:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Du har aldrig berättat vad 0-100 tar för Zoe 90hk. 13.2 sekunder. Det gjorde min första bil också, en Ford Granada 1977 och det behövdes medvind på motorvägen för att inte andra skulle tuta.

Jag kan faktiskt se hur du kutryggig i den lilla bullriga bilen ligger ock slickar kanten på Autobahn i 90, för att hitta första bästa laddställe eftersom den tar extremt många timmar att ladda. I 19.000 mil.

Grattis.. äntligen har du ett rätt..
Ja, min ZOE gör 0-100 km/h på 13,2 sekunder och toppfarten är 135 km/h.
Det räcker utmärkt.
Nya Dacia Spring electric gör tex 0-100 km/h på 19 sekunder.

Jag har kört mycket utomlands med min ZOE, har varit typ 10-12 gånger i tyskland med den, 3 gånger i Polen, en gång i Frankrike och Benelux.
Bilen går utmärkt också i 120-130 km/h, jag brukar dock mestadels köra i 110 km/h på långtur för att hålla förbrukningen på en okej nivå.

Och laddningen tar inte "flera timmar" din pajas..
På offentliga AC 22 stationer laddar jag fullt på 2 timmar.
Och från 20%-80% tar bara 60 minuter!
Citera
2022-02-16, 20:32
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Och laddningen tar inte "flera timmar" din pajas..
På offentliga AC 22 stationer laddar jag fullt på 2 timmar.
Och från 20%-80% tar bara 60 minuter!
Berätta vad man gör i 1-2 timmar på en laddstation. Jag har ingen aning, min bil tar 2 minuter att tanka och jag tankar 12 gånger per år = 24 minuter per år.
Citera
2022-02-16, 20:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Leaf laddar snabbt första laddningen, sen träder "rapridgate" in och batteriet blir för varmt och bilen laddar långsammare och långsammare för varje laddning, och till slut vill den i värsta fall inte ladda alls.
Därmed är Leaf diskvalificerad för längre semesterresor.

Med en ZOE kan du köra till Paris och ladda 15 gånger i sträck på vägen utan att det påverkar laddhastigheten ett endaste dugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in