Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Får hålla med dig om det. Det är små bilar du radar upp allihopa. Jag har inte kört eller suttit i alla, men jag har sett videos och läst om alla. Har i alla fall kört Nya Zoe, Peugeot e-208 och Mini Cooper Electric. Mitt val gick till Peugeot, men jag var inte heller ute efter den rymligaste småbilen.
Peugot har nog mindre utrymme invändigt än en Zoe, men inte så fasligt mycket. Den tillhör ändå en av de rymligare utav de som radats upp.
Skulle nog också hålla med om att Zoe är bland de rymligare småbilarna, tror dock som BAB7 säger att höjden gör en hel del.
Ja, det är det nog höjden som gör ZOE extra rymlig fram, men även den kortare motorhuven, ZOE är ju designad utan att behöva ta hänsyn till en förbränningsmotor under huven, därmed har man kunnat ta till vara på en del extra utrymme.
Man kan jämföra måtten på nya e-208 och ZOE med varandra, då ser man ganska tydligt skillnaden.
Peugeot e-208
Längd: 405,5 cm
Bredd: 174,5 cm
Höjd: 143 cm
Renault ZOE
Längd: 408,4 cm
Bredd: 173 cm
Höjd: 156,2 cm
ZOE är alltså 2,9 cm längre, ingen stor skillnad, men då ska man ha i åtanke att ZOE har en betydligt kortare motorhuv, vilket genererar mer utrymme fram inne i kupen.
E-208an är dock 1,5 cm bredare.
Den stora skillnaden är dock höjden, ZOE
13,2 cm högre! än 208.
Detta i kombination med den kortare motorhuven, är vad som gör ZOE så rymlig fram.
Man sitter också högt i ZOE, alla gillar inte det, det är en smaksak, men jag gillar det starkt.
Man sitter högt och har en bra utblick över trafiken, speciellt i kombination med de stora glasytor som ZOE har, bla den enormt stora vindrutan.
Även denna körposition ökar känslan av luftighet och rymd i kupen fram.
Också när man sätter sig in i bilen bilen märker man att den är hög och lätt att ta sig in i.
I ZOE sätter man sig rakt in, medan i mercan sätter man sig mer "ner" i bilen, så att säga.
Även dörröppningen är bred och väl tilltagen i ZOE, insteget är större än i min E klass!
Ibland stöter jag emot ratten eller B-stolpen när sätter mig i min E klass, men det händer aldrig i min ZOE, den är mycket rymligare.
Det har hänt flera gånger att jag spillt kaffe när jag satt mig in i mercan eftersom jag stött emot när jag satt mig in i bilen, men det händer aldrig i min ZOE.