2022-02-15, 20:56
Medlem
I mitt hyresavtal står det att jag medger att hyresvärden får en kopia på min lägenhetsnyckel. Som jag förstår det är detta bara något man kan avtala om då det inte finns någon lag som ger hyresvärden rätt till detta.

Jag undrar nu om jag kan kräva att detta avtalas bort trots att jag redan skrivit på hyresavtalet?

Om inte, vad händer om jag byter lås?

Känner mig nämligen inte alls bekväm med att någon kan ta sig in i min bostad. Skulle något försvinna när hyresvärden eller en hantverkare tar sig in med nyckel så gäller inte hemförsäkringen.
Citera
2022-02-15, 20:58
Bannlyst
Dom får ju inte gå in utan ditt godkännande
Citera
2022-02-15, 20:59
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cable54
I mitt hyresavtal står det att jag medger att hyresvärden får en kopia på min lägenhetsnyckel. Som jag förstår det är detta bara något man kan avtala om då det inte finns någon lag som ger hyresvärden rätt till detta.

Jag undrar nu om jag kan kräva att detta avtalas bort trots att jag redan skrivit på hyresavtalet?

Känner mig nämligen inte alls bekväm med att någon kan ta sig in i min bostad. Skulle något försvinna när hyresvärden eller en hantverkare tar sig in med nyckel så gäller inte hemförsäkringen.
Hyresvärden ÄGER lägenheten. Du HYR den. Givetvis ska hyresvärden ha nödvändig tillgång till lägenheten.
Tycker du att det är konstigt så får du välja en annan boendeform.....
Citera
2022-02-15, 22:53
Medlem
joceks avatar
Byt låscylinder, spara den gamla och återställ när du flyttar ut.
Låscylinder finns på Classe (kan dyrkas) eller köp av proffsfirma om du vill ha dyrkfritt.
Citera
2022-02-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Låscylinder finns på Classe (kan dyrkas) eller köp av proffsfirma om du vill ha dyrkfritt.
Varvid hyresgästen bryter mot avtalet därest ej nyckel till detta lås överantvardas till värden, det senare lär ju inte hända.
Citera
2022-02-16, 00:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Dom får ju inte gå in utan ditt godkännande
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Hyresvärden ÄGER lägenheten. Du HYR den. Givetvis ska hyresvärden ha nödvändig tillgång till lägenheten.
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varvid hyresgästen bryter mot avtalet därest ej nyckel till detta lås överantvardas till värden, det senare lär ju inte hända.
En hyresvärd har inte per automatik rätt till nyckel bara för att han äger lägenheten. Däremot har du ju skrivit på ett avtal som ger honom den rätten, och då kan du inte bara ångra dig sen, utan du behöver hans godkännande för att ändra den delen av avtalet. Vilket han knappast lär göra bara för att du vill det. Det är ganska vanligt att hyresvärdar har nycklar till lägenheter för att kunna hantera nödsituationer och liknande.

Om du byter lås så bryter du mot avtalet. Förmodligen skulle han inte få reda på det om inte låsen ser så olika ut att man kan se att det är bytt bara man går förbi, för med få undantag får hyresvärdar inte gå in i en hyresgästs lägenhet utan hyregästens godkännande.

Om det däremot skulle uppstå en situation då hyresvärden har rätt att gå in i lägenheten, och du har bytt låset, så kan det bli en del tjafs. Om det dessutom skulle vara något som t.ex. en vattenskada eller brand, och skadan blev mycket värre p.g.a. att hyresvärden inte kunde komma in i lägenheten p.g.a. ditt avtalsbrott, så lär det bli väldigt mycket tjafs.
Citera
2022-02-16, 01:27
Medlem
sebnies avatar
Citat:
så gäller inte hemförsäkringen.

Sådana här villkor (att obehöriga inte får ha nyckel, annars gäller inte försäkringen ens vid ett inbrott) används bara ifall du har utökad hemförsäkring (dvs om du har klass 3 låskrav).

Tänk dock på att om saker försvinner MED nyckel (eller dyrkning eller annan form av inbrottsmetod som ej lämnar spår) kan du aldrig få ersättning från försäkringen oavsett omständigheter. Samma gäller t.ex. i mitt LSS-boende, om personalen skulle sno något från min lägenhet så gäller ej försäkringen, eftersom personalen anses vara typ som familj ungefär (försäkringsmässigt då).
Samma gäller huvudnycklar i hyresrätt. Försvinner något under en service, eller vid ett annat tillfälle då fastighetsskötarens nyckel använts, så gäller ej försäkringen.

Däremot är det såhär, att om någon skulle BRYTA SIG IN, så är det så att om obehöriga haft nyckel till bostaden, så kan ersättning ändå utebli för att du haft aktsamhetskrav på att du ska t.ex. kunna uppvisa att du har total kontroll på dina nycklar. Detta gäller som sagt bara utökade hemförsäkringar där man höjt försäkringsbeloppet och därmed får klass 3 låskrav på sig. Vanliga hemförsäkringar i grundutförande med/utan drulle brukar inte ha dessa krav.

Därav kan man med en grundförsäkring, ändå få skydd mot att någon bryter sig in. Dvs t.ex. om någon knackar min ruta och stjäl saker, hade jag haft en utökad hemförsäkring, hade försäkringsbolaget kunna säga "Men personalen har ju nyckel, det får dem inte ha enligt avtalet, då gäller inte försäkringen alls".
Men med en normal grundförsäkring så gäller den fortfarande som vanligt.

I vissa fall kan klass 3 låskrav ersättas av att den värdefulla egendomen ska låsas in i klassat värdeskåp. Då har du en vanlig grundförsäkring för ditt hem (utan klass 3 låskrav) - och sedan utökad försäkring för det som finns i värdeskåpet.

Som sagt, prata med ditt försäkringsbolag om detta så kanske ni kan komma överens om en lösning.
Det är en mycket smidigare lösning än att stångas med hyresvärden.

Skillnaden är att hyresvärden kommer troligen stå fast vid sitt krav att ha nyckel vid akut service, t.ex. om grannens vattenrör ovanför dig springer läck och förstör hela din lägenhet + lägenheten under.

Ditt försäkringsbolag kan då vara enklare att förhandla med då de har olika produktpaket och försäkringar och skydd att välja på, där en annan kombination av produktpaket och försäkringar kan passa dig bättre baserat på situationen och vilka värdefulla egendomar du har.
Senast redigerad av sebnie 2022-02-16 kl. 01:35.
Citera
2022-02-16, 11:22
Medlem
Citat:
När man hyr eller köper en ny lägenhet byter man ju cylinder, vem vet vilka nycklar som finns i omlopp. Självklart har inte värden tillgång till nyckel och lägenhet, det skulle vara helt absurt.
Citera
2022-02-16, 11:48
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
När man hyr eller köper en ny lägenhet byter man ju cylinder, vem vet vilka nycklar som finns i omlopp. Självklart har inte värden tillgång till nyckel och lägenhet, det skulle vara helt absurt.
Nej du får inte byta cylinder hur som helst eftersom många hyresvärdar använder sig av huvudnyckel. Däremot så ska du bereda tillträde för hyresvärden till lägenheten och är det så att det är annat lås så behöver du vara hemma eller ge dem en extranyckel.
Dessutom har dom rätt att gå in i lägenheten utan tillstånd vid ett nödläge som brand eller vattenskada och hindras det så kan du bli ersättningsskyldig.
Hoppas att jag fattat det rätt
Citera
2022-02-16, 12:00
Medlem
Citat:
Nej du får inte byta cylinder hur som helst eftersom många hyresvärdar använder sig av huvudnyckel. Däremot så ska du bereda tillträde för hyresvärden till lägenheten och är det så att det är annat lås så behöver du vara hemma eller ge dem en extranyckel.
Dessutom har dom rätt att gå in i lägenheten utan tillstånd vid ett nödläge som brand eller vattenskada och hindras det så kan du bli ersättningsskyldig.
Hoppas att jag fattat det rätt

Om du tycker det är ok så kör på, jag skulle aldrig ge ut nyckel och byter alltid cylinder. En vettig värd rekommenderar att man byter cylinder då de inte kan garantera att det inte finns kopior av nycklar, en äcklig värd kräver kopia men där skulle jag aldrig bo.
Citera
2022-02-16, 15:08
Medlem
Corso.s avatar
Citat:

Det finns inget lag som ger fastighetsägaren rätt att inneha en extranyckel eller en så kallad huvudnyckel, utan det är något som man kan avtala om, precis som i ditt fall.

Som hyresgäst har du laglig rätt att göra förändringar i lägenheten i enlighet med 12 kap. 24 a § jordabalken, utan att be fastighetsägaren om lov. Således kan du byta lås, om inget annat har reglerats i hyresavtalet, och du behöver heller inte lämna ut en extranyckel.

Om du som hyresgäst önskar ändra villkoren i ett hyresavtal i efterhand ska du skicka ett skriftligt meddelande till fastighetsägaren om detta. Om ni inte kommer överens eller om fastighetsägaren inte svarar kan du efter en månad ansöka om att hyresnämnden beslutar om ändringen av villkoren. Det kallas för villkorstvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in