Citat:
Ursprungligen postat av
Cable54
så gäller inte hemförsäkringen.
Sådana här villkor (att obehöriga inte får ha nyckel, annars gäller inte försäkringen ens vid ett inbrott) används bara ifall du har utökad hemförsäkring (dvs om du har klass 3 låskrav).
Tänk dock på att om saker försvinner MED nyckel (eller dyrkning eller annan form av inbrottsmetod som ej lämnar spår) kan du aldrig få ersättning från försäkringen oavsett omständigheter. Samma gäller t.ex. i mitt LSS-boende, om personalen skulle sno något från min lägenhet så gäller ej försäkringen, eftersom personalen anses vara typ som familj ungefär (försäkringsmässigt då).
Samma gäller huvudnycklar i hyresrätt. Försvinner något under en service, eller vid ett annat tillfälle då fastighetsskötarens nyckel använts, så gäller ej försäkringen.
Däremot är det såhär, att om någon skulle BRYTA SIG IN, så är det så att om obehöriga haft nyckel till bostaden, så kan ersättning ändå utebli för att du haft aktsamhetskrav på att du ska t.ex. kunna uppvisa att du har total kontroll på dina nycklar. Detta gäller som sagt bara utökade hemförsäkringar där man höjt försäkringsbeloppet och därmed får klass 3 låskrav på sig. Vanliga hemförsäkringar i grundutförande med/utan drulle brukar inte ha dessa krav.
Därav kan man med en grundförsäkring, ändå få skydd mot att någon bryter sig in. Dvs t.ex. om någon knackar min ruta och stjäl saker, hade jag haft en utökad hemförsäkring, hade försäkringsbolaget kunna säga "Men personalen har ju nyckel, det får dem inte ha enligt avtalet, då gäller inte försäkringen alls".
Men med en normal grundförsäkring så gäller den fortfarande som vanligt.
I vissa fall kan klass 3 låskrav ersättas av att den värdefulla egendomen ska låsas in i klassat värdeskåp. Då har du en vanlig grundförsäkring för ditt hem (utan klass 3 låskrav) - och sedan utökad försäkring för det som finns i värdeskåpet.
Som sagt, prata med ditt försäkringsbolag om detta så kanske ni kan komma överens om en lösning.
Det är en mycket smidigare lösning än att stångas med hyresvärden.
Skillnaden är att hyresvärden kommer troligen stå fast vid sitt krav att ha nyckel vid akut service, t.ex. om grannens vattenrör ovanför dig springer läck och förstör hela din lägenhet + lägenheten under.
Ditt försäkringsbolag kan då vara enklare att förhandla med då de har olika produktpaket och försäkringar och skydd att välja på, där en annan kombination av produktpaket och försäkringar kan passa dig bättre baserat på situationen och vilka värdefulla egendomar du har.