2022-02-15, 12:24
Medlem
Laddbilsförsäljningen globalt för 2021 visar att Tesla fortfarande är den regerande kungen med flest sålda bilar följt av några kinamärken (där bl.a General Motors är inblandade och så med VW som fyra.
Förlorarna är Nissan Leaf och Renault Zoe som sålt dåligt/inte ökat enligt tabellen.
Skall bli intressant att om något år se 2022 års resultat. Tror VW kommer att ta för sig mer , dom har ju dom musklerna för det. Sedan är kinamärkena nog svårbedömda, visar dom ha kvalitén över tid så kan dom bli farliga konkurrenter om köparna.

Så att välja Renault Zoe verkar inte särskilt intressant bland nybilsköparna. Kan det usla krockbetyget ha skrämt bort kunderna kanske och fått försäljningsökningen att stanna av.
Citera
2022-02-15, 13:19
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Laddbilsförsäljningen globalt för 2021 visar att Tesla fortfarande är den regerande kungen med flest sålda bilar följt av några kinamärken (där bl.a General Motors är inblandade och så med VW som fyra.
Förlorarna är Nissan Leaf och Renault Zoe som sålt dåligt/inte ökat enligt tabellen.
Skall bli intressant att om något år se 2022 års resultat. Tror VW kommer att ta för sig mer , dom har ju dom musklerna för det. Sedan är kinamärkena nog svårbedömda, visar dom ha kvalitén över tid så kan dom bli farliga konkurrenter om köparna.

Så att välja Renault Zoe verkar inte särskilt intressant bland nybilsköparna. Kan det usla krockbetyget ha skrämt bort kunderna kanske och fått försäljningsökningen att stanna av.

Kommer nog att få se kraftiga prisjusteringar på Zoe när man leasar den.

Inte lika lågt som de hade i för några år sedan i Tyskland där det var gratis att leasa en Zoe.
Den dealen var dock till företag, inte undra på att bilen är "populär"

Pris då för privatperson i Tyskland 125 euro i månaden och Frankrike 79 euro i månaden.

Det här var då 2020 och nu 2022 har Zoe inte direkt blivit bättre.
Citera
2022-02-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Kommer nog att få se kraftiga prisjusteringar på Zoe när man leasar den.

Inte lika lågt som de hade i för några år sedan i Tyskland där det var gratis att leasa en Zoe.
Den dealen var dock till företag, inte undra på att bilen är "populär"

Pris då för privatperson i Tyskland 125 euro i månaden och Frankrike 79 euro i månaden.

Det här var då 2020 och nu 2022 har Zoe inte direkt blivit bättre.

Låter lite grann som i somras när bilhandlarna där jag bor hade en elbilsmässa och de flesta kom dit och visade upp sina elbilar och man fick provköra.

Fanns en del gamlingar till elbilar också som BMW i3 som de verkligen ville leasa ut. Då det var en utgående och gammal modell så ville dom leasa ut den för typ 1995 kr per månad i bara 12 månader om man slog till direkt. Man hade typ bara 1 vecka på sig att bestämma sig, sedan var det kört eftersom de inte skulle beställa några fler sådana bilar efter det.

Var riktigt sugen på att göra det för att det var så billigt och så kort leasingtid, men bilen hade verkligen stenålders teknik i sig så jag hoppade över det.
Citera
2022-02-15, 16:53
Medlem
PeterNosters avatar
Nissan Ariya/Renault Megane kommer snart

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/ariya.html

Citat:
HUR MÅNGA HÄSTKRAFTER HAR NISSAN ARIYA?
Nissan ARIYA med en elmotor och 63 kWh-batteri ger 217 hk. Det finns ytterligare tre effekter beroende på version. e-4FORCE Performence med dubbla elmotorer ger 394 hk.
Citera
2022-02-15, 18:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Missade en ZOE som var ute till försäljning nyligen. De säljs ganska snabbt när de kommer in till bilhandlarna. Det kanske inte var meningen men jag har inte gett upp ännu. Leasing, kan vara ett alternativ men jag vill görna äga min bil!

Ja, det gäller att vara hugget om vill få tag på en, de är väldigt eftertraktade så de går nästan direkt.
Min Volvo/Renault handlare här i stan hade nyss två beg ZOE, båda sålda nu, och igår kväll körde jag förbi och kollade i skyltfönstret, då stod där en svart fabriksny ZOE med en skylt i rutan - SÅLD.
Citera
2022-02-15, 18:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
"ZOE är luftigare än BMW 5". 520 är 5 meter lång alltså en meter längre. Nu kan jag lämna tråden skrattande.

Precis som du kan läsa i föregående inlägg som en annan medlem här på sidan skrev, så är ZOE väldigt rymlig och luftig, framförallt fram, och ja - ZOE är luftigare fram än en BMW 5 serie.

Sen behöver vi inte bråka om vilken bil av ZOE eller 5 serie som är bäst, det är helt enkelt en fråga om vad man prioriterar, kanske är en 5 serie bättre för dig, men en ZOE bättre för mig.
Citera
2022-02-15, 19:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

Håll dig till fakta!

Renault ZOE säljes inte i USA och Asien etc,, så allt snack om globala försäljningssiffror hör inte hemma här i en diskussion om ZOE.

ZOE säljes bara i europa och här är den extremt populär.

1, ZOE är den mest sålda elbilen överhuvudtaget i europa.
2, ZOE var den mest sålda elbilen i europa även år 2020.
3, ZOE var den näst mest sålda elbilen i europa förra året, 2021.

Nybilsförsäljning Elbilar Europa 2021
1, Tesla Model 3 – 139.573
2, Renault ZOE – 70.340
3, VW ID.3 – 67.831
4, VW ID.4 – 52.603
5, KIA e-Niro – 45.727
6, Fiat 500 – 43.165
7, Skoda Enyaq – 42.349
8, Peugeot e-208 – 41.978
9, Hyundai Kona Elektro – 41.757
10, VW e-Up! – 40.022

https://www.elektroauto-news.net/2022/zehn-meistverkauften-e-autos-2022-europa
Citera
2022-02-15, 19:21
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Precis som du kan läsa i föregående inlägg som en annan medlem här på sidan skrev, så är ZOE väldigt rymlig och luftig, framförallt fram, och ja - ZOE är luftigare fram än en BMW 5 serie.

Sen behöver vi inte bråka om vilken bil av ZOE eller 5 serie som är bäst, det är helt enkelt en fråga om vad man prioriterar, kanske är en 5 serie bättre för dig, men en ZOE bättre för mig.
Det finns ingen i hela världen som skulle välja en Zoe före en BMW 520 samma årsmodell om de kostade lika mycket. Och Zoe är 50-100% dyrare i värdeförlust.

Jag tipsar om att provköra en ny BMW 520 nära dig, lördag eller söndag, en gratis upplevelse. Du verkar ha ganska små krav och kommer att bli smått lycklig.
Citera
2022-02-15, 19:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det finns ingen i hela världen som skulle välja en Zoe före en BMW 520 samma årsmodell om de kostade lika mycket. Och Zoe är 50-100% dyrare i värdeförlust.

Jag tipsar om att provköra en ny BMW 520 nära dig, lördag eller söndag, en gratis upplevelse. Du verkar ha ganska små krav och kommer att bli smått lycklig.

Jag har en Mercedes E klass W212 sedanmodell i garaget också, iofs årsmodell 2010 så den har några år på nacken men det kvittar, så jag vet vilka för-och-nackdelar de båda bilarna har, och på vilka punkter de skiljer sig.

Fördelen med min E klass är:
- lägre ljudnivå i högre hastigheter.
- mycket rymligare baksäte.
- finare kvalitetskänsla i härlig tyngd i detaljer och materialval.
- högre topphastighet, 213 km/h istället för 135 km/h som på ZOE.
- snabbare acceleration, 0-100 km/h på 10,2 sek istället för 13,2 sek som på ZOE.
- Adaptiv farthållare och auto nödbroms.

Fördelen med min ZOE är:
- man sitter högre
- man har bättre runt-om-sikt
- man har en luftigare känsla kupen fram
- större och högre insteg, lättare att gå in och ut ur bilen.
- lättare att parkera
- smidigare i stan
- kvickare och roligare att köra i stan
- bättre navi och live-trafikinfo.
- billigare milkostnad
Citera
2022-02-15, 19:49
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nissan Ariya/Renault Megane kommer snart

https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/ariya.html
Ytterligare en fjoll-SUV…
Citera
2022-02-15, 19:53
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Jag har en Mercedes E klass W212 sedanmodell i garaget också, iofs årsmodell 2010 så den har några år på nacken men det kvittar, så jag vet vilka för-och-nackdelar de båda bilarna har, och på vilka punkter de skiljer sig.

Fördelen med min E klass är:
- lägre ljudnivå i högre hastigheter.
- mycket rymligare baksäte.
- finare kvalitetskänsla i härlig tyngd i detaljer och materialval.
- högre topphastighet, 213 km/h istället för 135 km/h som på ZOE.
- snabbare acceleration, 0-100 km/h på 10,2 sek istället för 13,2 sek som på ZOE.
- Adaptiv farthållare och auto nödbroms.

Fördelen med min ZOE är:
- man sitter högre
- man har bättre runt-om-sikt
- man har en luftigare känsla kupen fram
- större och högre insteg, lättare att gå in och ut ur bilen.
- lättare att parkera
- smidigare i stan
- kvickare och roligare att köra i stan
- bättre navi och live-trafikinfo.
- billigare milkostnad
Om årsmodell 2010 eller 2022 kvittar för dig så är du inte precis en bil-konässör och borde förbjudas att skriva om bilar.

När jag bytte från BMW X3 2017 till 2019 så svindlade det, de hade bytt ut absolut allting och allt var tystare, snabbare, modernare, snyggare, fler finesser, mer premium. På ETT årsmodellsbyte. Något säger mig att du inte märkt någon skillnad alls.

Provkör nu en helt ny BMW 520 i helgen och återkom.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-15 kl. 19:57.
Citera
2022-02-16, 05:41
Medlem
Citat:
Ja, det gäller att vara hugget om vill få tag på en, de är väldigt eftertraktade så de går nästan direkt.
Min Volvo/Renault handlare här i stan hade nyss två beg ZOE, båda sålda nu, och igår kväll körde jag förbi och kollade i skyltfönstret, då stod där en svart fabriksny ZOE med en skylt i rutan - SÅLD.

Kul att du nämner det för här ska du få höra vad som hände igår. Jag besökte en bilhandlare som hade flera begagnade Zoe till försäljning och jag spanade in ett fint exemplar som jag beslutade mig för att provköra. Efter provkörningen möts jag av säljaren på parkeringen som lite genant uppger att bilen blivit såld. Hans kollega i samma hus fast en bit bort hade just sålt bilen! Lite snöpligt men inget att göra utan vända blicken mot den andra fina bilen som hade gått ca 1000mil till. Denna var krängningshämmarstaget bytt på och var således tystare i framvagnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in