2022-02-14, 20:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har länkat till blockets priser på zoe, tagit min egen BMW som exempel, och det får räcka som bevis för att du inte håller dig till sanningen. En nyinköpt pytteliten zoe är dyrare än en dubbelt så dyr och fin BMW i värdeförlust de tre första åren. Det måste kännas rätt fruktansvärt.
Jag gjorde på samma sätt som du, kollade nypris mot begagnatpris på BMW som finns att köpa just nu, en normalmilad X2 20i har tappat runt 190000:- på 3 år. Zoe har på samma sätt att mäta tappat 120000:- på samma tid.
Din BMW vet jag inget om, men att den skulle vara samma unikum som BAB7:s Zoe fast åt andra hållet har jag svårt att tro.
Men för all del, vad köpte du den för och vad sålde du den för?
Citera
2022-02-14, 20:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag har länkat till blockets priser på zoe, tagit min egen BMW som exempel, och det får räcka som bevis för att du inte håller dig till sanningen. En nyinköpt pytteliten zoe är dyrare än en dubbelt så dyr och fin BMW i värdeförlust de tre första åren. Det måste kännas rätt fruktansvärt.

"pytteliten ZOE"?
Vad yrar du om?
ZOE är större än Golf III..
Och fram är ZOE luftigare och rymligare än BMW 5 serie.

ZOE mått:
längd 408 cm
bredd 173 cm
höjd 156 cm
Bagagevolym 338 liter / 1.225 liter med nedfällt baksäte.
Citera
2022-02-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
"pytteliten ZOE"?
Vad yrar du om?

Haha! Du förnekar dig inte din pajas. Citerar mig själv i mitt inlägg du såg till att få raderat som inte bryter mot några forumregler!

Det är lönlöst att argumentera med BAB7. Hen är hjärntvättad och jobbar troligtvis för Renault eller någon av deras ÅF, alt. sponsrad för att sitta här och trolla. Hen bemöter argument med fakta från källor som passar hens världsbild av att Zoe är guds gåva till bilisterna. När man uppvisar dödliga krocktester. Rangetester som är pinsamma för Zoe osov, då blir det knäpptyst. Bara för att några inlägg senare börja mala på igen.
Går man igenom BAB7's inlägg i tråden så kan man dra följande slutsater:

- Zoe är den rymligaste elbilen (av alla)
- Zoe laddar snabbast i verkligehten (trots stenåldersteknik)
- Zoe har längst räckvidd (trots att den kommer sist i tester länkade till här i tråden)
- Zoe är väldigt säker (trots total fail i EURONcap)
- Zoe har bäst andrahandsvärde (baserad på logiken i BAB7s hjärna?)
- Zoe är den mest sålda elbilen nånsin, eftersom den är absolut bäst
- Zoe har bäst kvalitet av alla bilar (trots att det är en dussinbil från ett franskt skräpmärke)

Vi borde faktiskt kunna stänga tråden för det finns inte så mycket mer att diskutera
Citera
2022-02-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Haha! Du förnekar dig inte din pajas. Citerar mig själv i mitt inlägg du såg till att få raderat som inte bryter mot några forumregler!

Det är lönlöst att argumentera med BAB7. Hen är hjärntvättad och jobbar troligtvis för Renault eller någon av deras ÅF, alt. sponsrad för att sitta här och trolla. Hen bemöter argument med fakta från källor som passar hens världsbild av att Zoe är guds gåva till bilisterna. När man uppvisar dödliga krocktester. Rangetester som är pinsamma för Zoe osov, då blir det knäpptyst. Bara för att några inlägg senare börja mala på igen.

- Zoe har längst räckvidd (trots att den kommer sist i tester länkade till här i tråden)
- Zoe har bäst kvalitet av alla bilar (trots att det är en dussinbil från ett franskt skräpmärke)

Vi borde faktiskt kunna stänga tråden för det finns inte så mycket mer att diskutera

Håller med. BAB7 är inte helt objektiv
Citera
2022-02-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Håller med. BAB7 är inte helt objektiv

BAB7 kommer även bekräfta mitt inlägg ovan genom att inte bemöta det. Det finns helt enkelt för många argument hen inte kan motbevisa. Det bästa hen kan komma med är att man är en idiot för att man inte hämtat info fran samma "källor" som hen själv.

Sanningen svider BAB7
Citera
2022-02-14, 22:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen

Du är uppenbart faktaresistent, jag länkat till källor ang alla mina uppgifter om ZOE här i tråden.
Att du då ändå fortfarande håller på att tjafsa och förnekar fakta, gör att du diskvalificerar dig för vidare diskussion i ämnet.

Jag ska dock ändå svara på dina påståenden.
1, Nej, ZOE är inte den rymligaste elbilen, det har jag heller aldrig påstått. Jag säger att ZOE är en av de rymligaste bilarna i sin klass och har en väldigt luftig kupe och ett stort bagageutrymme.

2, Nej, jag har inte påstått att ZOE laddar snabbast, jag säger att ZOE laddar snabbast AC laddning med 22 kW, vilket andra elbilar inte kan, därmed kompenserar det till viss del avsaknaden av CCS.

3, Ja, ZOE har längst räckvidd i sin klass, punkt slut!

4, ja, ZOE är säker, speciellt fas 1 som jag har, då den bla har dubbla sidokrockkuddar.

5, ZOE har ett normalt genomsnittligt andrahandsvärde, jag har heller inte påstått något annat.

6, ja, ZOE är europas mest sålda elbil.

7, Nej, jag har inte påstått att ZOE har bäst kvalitet, jag säger den har bra kvalitet.
Citera
2022-02-15, 07:58
Medlem
Missade en ZOE som var ute till försäljning nyligen. De säljs ganska snabbt när de kommer in till bilhandlarna. Det kanske inte var meningen men jag har inte gett upp ännu. Leasing, kan vara ett alternativ men jag vill görna äga min bil!
Citera
2022-02-15, 09:03
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
"pytteliten ZOE"?
Vad yrar du om?
ZOE är större än Golf III..

ZOE mått:
längd 408 cm
bredd 173 cm
höjd 156 cm
"ZOE är luftigare än BMW 5". 520 är 5 meter lång alltså en meter längre. Nu kan jag lämna tråden skrattande.
Citera
2022-02-15, 09:07
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag gjorde på samma sätt som du, kollade nypris mot begagnatpris på BMW som finns att köpa just nu, en normalmilad X2 20i har tappat runt 190000:- på 3 år. Zoe har på samma sätt att mäta tappat 120000:- på samma tid.
Din BMW vet jag inget om, men att den skulle vara samma unikum som BAB7:s Zoe fast åt andra hållet har jag svårt att tro.
Men för all del, vad köpte du den för och vad sålde du den för?
Min första X3 20i köpte jag för 400k helt ny och sålde för 335k efter 2 år. Sedan bytte jag upp mig till X3 30i den kostade 455k ny och såldes för 409k efter 2 år. Sedan köpte jag en 1 år gammal X2 20d för 382k och den är värd 365k efter 6 månader. Samtliga dessa BMXs sjunker alltså 3k per månad, jag har fem års erfarenhet och handlar själv via blocket.

Jag förstår inte ditt prisexempel. En ny Zoe med köpbatteri kostar 380k på blocket och säljs för 180k 3 år senare dvs 200k i värdeförlust = 6000 per månad. Det tillkommer visserligen en elbilsbonus så din förlust är inte lika stor i kronor, men den sjunker 200k på tre år det är helt uppenbart. Det är dubbelt så mycket som en dyr fin BMW. Som är en meter längre...
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-15 kl. 09:11.
Citera
2022-02-15, 09:16
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Du är uppenbart faktaresistent, jag länkat till källor ang alla mina uppgifter om ZOE här i tråden.
Att du då ändå fortfarande håller på att tjafsa och förnekar fakta, gör att du diskvalificerar dig för vidare diskussion i ämnet.

Jag ska dock ändå svara på dina påståenden.
1, Nej, ZOE är inte den rymligaste elbilen, det har jag heller aldrig påstått. Jag säger att ZOE är en av de rymligaste bilarna i sin klass och har en väldigt luftig kupe och ett stort bagageutrymme.

2, Nej, jag har inte påstått att ZOE laddar snabbast, jag säger att ZOE laddar snabbast AC laddning med 22 kW, vilket andra elbilar inte kan, därmed kompenserar det till viss del avsaknaden av CCS.

3, Ja, ZOE har längst räckvidd i sin klass, punkt slut!

4, ja, ZOE är säker, speciellt fas 1 som jag har, då den bla har dubbla sidokrockkuddar.

5, ZOE har ett normalt genomsnittligt andrahandsvärde, jag har heller inte påstått något annat.

6, ja, ZOE är europas mest sålda elbil.

7, Nej, jag har inte påstått att ZOE har bäst kvalitet, jag säger den har bra kvalitet.
Zoe-ägare här så kan ge lite subjektiv input:

1: Alla som suttit i en Zoe kommer instämma i att den är jävligt mycket rymligare än den ser ut att vara. Insidan är mkt större än vad bilen ser ut att vara konstigt nog. Fem pers får plats utan större problem faktiskt.
3: Längst räckvidd i sin klass? Du får nog hänvisa till en källa här för förbrukningen på min Zoe ligger i nivå med Q4-förbrukningen och den bilen är - lite - större och väger - lite - mer. Jag tror att Zoe's bränsleförbrukning är avsevärt högre än den behöver vara för en så liten bil.
4: Det finns varianter av zoe som failat tester totalt men det gäller inte alla. Men jag tror inte vi ska lura oss själva att Zoe är en högsäkerhetsbil. Det är ett litet plåtskal med en elmotor - det är ingen SLUMP att den är billig.
5: Andrahandsvärdet är just nu högt på alla hybrid och el-bilar och med rådande bonus/malus-försämringar samt komponentbrist så ska vi nog inte snacka andrahandsvärden alls - inget är som det tidigare varit så här kommer ni ändå inte kunna dra några statistiska slutsatser.
7: Zoe har inte alls bra kvalitet. Zoe är gjord för att vara den billigaste elbilen renault kan producera. Det är plåtskit. Jag skäms varje gång någon stänger dörren för hårt för man hör vilken jävla skräp det är. Se saker för vad de är och glorifiera för fan inte sån här skit. Zoe är ren skit kvalitetsmässigt - men jag är okej med det för jag valde att köpa den billigaste jävla elbilen som vår andrabil, då duger den superbra.
Citera
2022-02-15, 11:41
Moderator
Citat:
Min första X3 20i köpte jag för 400k helt ny och sålde för 335k efter 2 år. Sedan bytte jag upp mig till X3 30i den kostade 455k ny och såldes för 409k efter 2 år. Sedan köpte jag en 1 år gammal X2 20d för 382k och den är värd 365k efter 6 månader. Samtliga dessa BMXs sjunker alltså 3k per månad, jag har fem års erfarenhet och handlar själv via blocket.

Jag förstår inte ditt prisexempel. En ny Zoe med köpbatteri kostar 380k på blocket och säljs för 180k 3 år senare dvs 200k i värdeförlust = 6000 per månad. Det tillkommer visserligen en elbilsbonus så din förlust är inte lika stor i kronor, men den sjunker 200k på tre år det är helt uppenbart. Det är dubbelt så mycket som en dyr fin BMW. Som är en meter längre...
Skulle du betala miljöpremien om du köpte en begagnad elbil?
Skulle inte jag, således ska den räknas av från försäljningspriset, dessutom får du dra av 25000:- till eftersom det är vad den generationen Zoe kostade när de såldes. Dvs. nypris för en Zoe 2019 var 300' och inte 385'.

Dina nypriser på BMW låter lite låga, en X3 30i bör ju ligga nånstans mellan 6-700' som ny beroende på paket, men låt gå, du fick ett par hundra tusen i rabatt, det kan ju förklara varför den inte tappade mer i värde.
Din senaste X2 har alltså tappat lite drygt 50' på ett år, 4200:-/månad. Vad du tror den är värd nu är inte intressant innan du realiserat affären.
Citera
2022-02-15, 11:55
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Skulle du betala miljöpremien om du köpte en begagnad elbil?
Skulle inte jag, således ska den räknas av från försäljningspriset, dessutom får du dra av 25000:- till eftersom det är vad den generationen Zoe kostade när de såldes. Dvs. nypris för en Zoe 2019 var 300' och inte 385'.

Dina nypriser på BMW låter lite låga, en X3 30i bör ju ligga nånstans mellan 6-700' som ny beroende på paket, men låt gå, du fick ett par hundra tusen i rabatt, det kan ju förklara varför den inte tappade mer i värde.
Din senaste X2 har alltså tappat lite drygt 50' på ett år, 4200:-/månad. Vad du tror den är värd nu är inte intressant innan du realiserat affären.
En del i BMWs plusfaktor kan vara att jag kan pruta enormt, de är dyra, medans en vanligare bil som Volvo eller Renault kanske har ganska nära noll i prutfaktor. Jag har fått 70-150k i rabatt på mina BMWs. Det finns snarare inget nypris på dem, det kallas Listpriser.

Mina priser är inte inflationsjusterade utan exakta och jag betalade alltså 400k för 5 år sedan och fick 335k för 3 år sedan. Så du kan inte dra av 25k på Zoe, då är inte jämförelsen riktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in