Citat:
Det är stor skillnad på öppenvårds behandling och ett behandlingshem, man får rutiner, samtala i grupp, hjälp hur du ska tänka samt så har du om du kommer till ett bra behandlingshem en kamratskap som alltid hjälper dig o pushar till att inte ta återfall, du bryter med dina gamla kontakter osv.
Men såklart så vet du ju inte skillnaden då du inte varit på behandlingshem men enorm är den, har gått öppenvård hur många år som helst och det är helt värdelöst.
Sen att din kommun inte skulle erbjuda behandlingshem är skitsnack då det är en rättighet i Sverige att få åka på behandlingshem.
Och inneliggande avgiftning är inte behandling, på vilket sätt tycker du att det är behandling? Att någon tar hand om dig eller vad?
Men såklart så vet du ju inte skillnaden då du inte varit på behandlingshem men enorm är den, har gått öppenvård hur många år som helst och det är helt värdelöst.
Sen att din kommun inte skulle erbjuda behandlingshem är skitsnack då det är en rättighet i Sverige att få åka på behandlingshem.
Och inneliggande avgiftning är inte behandling, på vilket sätt tycker du att det är behandling? Att någon tar hand om dig eller vad?
Tråkigt att du haft så dålig effekt av öppenvård men det får ju stå för dig.
Jag fick inneliggande avgiftning, sedan dagliga samtal både själv och i grupp (tala gärna om varför dom samtalen och gemenskapen i de grupperna skulle vara så mkt sämre - om du nu ens upplevt det och kan jämföra).
Jag har heller inte sagt att inneliggande avgiftning är samma som Behandlingshem men givetvis är det en behandling - det är sjukvårdsutbildad personal som tar hand om dig under abstinens, sätter in lämplig medicinering (om så behövs) och påbörjar samtalsterapi som sedan fortsätter efter den veckan du varit inlagd - hur är det inte behandling menar du?
Har inte sagt att de aldrig erbjuder det - har sagt att de erbjuder det endast i större fall och att de alltid vill testa behandling i öppenvården först innan de skickar iväg till annat län och för mig och de jag känner som går på LARO efter att ha blivit avgiftade och fått/får behandling i öppenvården så har det funkat bra.
Som sagt tråkigt att det inte funkat för dig och att du anser att öppenvården du fått inte varit bra/i närheten av behandlingshem. Men för många andra funkar det bra.
Tex för oss - trots att vi bor i en väldigt liten region där alla känner alla - så har det varit bra att få behandling i öppenvård där man hela tiden kan spriga på människor från sitt "gamla liv" och får lära oss att motstå frestelsen fort samtidigt som vi har dagliga samtal där vi får prata om det.
Medans ett par jag känner som har gått på behandlingshem föll tillbaka till det gamla livet när de kom hem och sprang in i dessa människor.
Givetvis är alla olika och olika saker funkar för olika människor - det borde du med förstå - men att säga att det ska vara ett krav att få åka på behandlingshem innan man får laro är bara dumt för så är verkligen inte fallet i alla län.
Så vad är problemet egentligen?
Varför blir du så upprörd över att det för oss har funkat bra utan behandlingshem?
Skulle vi inte ha rätt att gå på LARO bara för att vi inte har behövt behandlingshem?
Detta är ju löjligt.
mvh