2022-02-15, 09:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Det är stor skillnad på öppenvårds behandling och ett behandlingshem, man får rutiner, samtala i grupp, hjälp hur du ska tänka samt så har du om du kommer till ett bra behandlingshem en kamratskap som alltid hjälper dig o pushar till att inte ta återfall, du bryter med dina gamla kontakter osv.

Men såklart så vet du ju inte skillnaden då du inte varit på behandlingshem men enorm är den, har gått öppenvård hur många år som helst och det är helt värdelöst.

Sen att din kommun inte skulle erbjuda behandlingshem är skitsnack då det är en rättighet i Sverige att få åka på behandlingshem.

Och inneliggande avgiftning är inte behandling, på vilket sätt tycker du att det är behandling? Att någon tar hand om dig eller vad?

Tråkigt att du haft så dålig effekt av öppenvård men det får ju stå för dig.
Jag fick inneliggande avgiftning, sedan dagliga samtal både själv och i grupp (tala gärna om varför dom samtalen och gemenskapen i de grupperna skulle vara så mkt sämre - om du nu ens upplevt det och kan jämföra).

Jag har heller inte sagt att inneliggande avgiftning är samma som Behandlingshem men givetvis är det en behandling - det är sjukvårdsutbildad personal som tar hand om dig under abstinens, sätter in lämplig medicinering (om så behövs) och påbörjar samtalsterapi som sedan fortsätter efter den veckan du varit inlagd - hur är det inte behandling menar du?

Har inte sagt att de aldrig erbjuder det - har sagt att de erbjuder det endast i större fall och att de alltid vill testa behandling i öppenvården först innan de skickar iväg till annat län och för mig och de jag känner som går på LARO efter att ha blivit avgiftade och fått/får behandling i öppenvården så har det funkat bra.
Som sagt tråkigt att det inte funkat för dig och att du anser att öppenvården du fått inte varit bra/i närheten av behandlingshem. Men för många andra funkar det bra.
Tex för oss - trots att vi bor i en väldigt liten region där alla känner alla - så har det varit bra att få behandling i öppenvård där man hela tiden kan spriga på människor från sitt "gamla liv" och får lära oss att motstå frestelsen fort samtidigt som vi har dagliga samtal där vi får prata om det.
Medans ett par jag känner som har gått på behandlingshem föll tillbaka till det gamla livet när de kom hem och sprang in i dessa människor.
Givetvis är alla olika och olika saker funkar för olika människor - det borde du med förstå - men att säga att det ska vara ett krav att få åka på behandlingshem innan man får laro är bara dumt för så är verkligen inte fallet i alla län.

Så vad är problemet egentligen?
Varför blir du så upprörd över att det för oss har funkat bra utan behandlingshem?
Skulle vi inte ha rätt att gå på LARO bara för att vi inte har behövt behandlingshem?
Detta är ju löjligt.
Citera
2022-02-15, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlind92
Hmm har verkligen ledsnat på allt pund vad tycker ni alla som har sub sprutan ??
Hur pass bra e den upplever man effekt varje dag eler går man in sig på den liksom berätta hjärna mvh

Har ett antal vänner som gått över på buvidal från sub och samtliga är nöjda och säger som personen innan mig att det minskar tanken på missbruk och ger fler fria dagar!
Citera
2022-02-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Tråkigt att du haft så dålig effekt av öppenvård men det får ju stå för dig.
Jag fick inneliggande avgiftning, sedan dagliga samtal både själv och i grupp (tala gärna om varför dom samtalen och gemenskapen i de grupperna skulle vara så mkt sämre - om du nu ens upplevt det och kan jämföra).

Jag har heller inte sagt att inneliggande avgiftning är samma som Behandlingshem men givetvis är det en behandling - det är sjukvårdsutbildad personal som tar hand om dig under abstinens, sätter in lämplig medicinering (om så behövs) och påbörjar samtalsterapi som sedan fortsätter efter den veckan du varit inlagd - hur är det inte behandling menar du?

Har inte sagt att de aldrig erbjuder det - har sagt att de erbjuder det endast i större fall och att de alltid vill testa behandling i öppenvården först innan de skickar iväg till annat län och för mig och de jag känner som går på LARO efter att ha blivit avgiftade och fått/får behandling i öppenvården så har det funkat bra.
Som sagt tråkigt att det inte funkat för dig och att du anser att öppenvården du fått inte varit bra/i närheten av behandlingshem. Men för många andra funkar det bra.
Tex för oss - trots att vi bor i en väldigt liten region där alla känner alla - så har det varit bra att få behandling i öppenvård där man hela tiden kan spriga på människor från sitt "gamla liv" och får lära oss att motstå frestelsen fort samtidigt som vi har dagliga samtal där vi får prata om det.
Medans ett par jag känner som har gått på behandlingshem föll tillbaka till det gamla livet när de kom hem och sprang in i dessa människor.
Givetvis är alla olika och olika saker funkar för olika människor - det borde du med förstå - men att säga att det ska vara ett krav att få åka på behandlingshem innan man får laro är bara dumt för så är verkligen inte fallet i alla län.

Så vad är problemet egentligen?
Varför blir du så upprörd över att det för oss har funkat bra utan behandlingshem?
Skulle vi inte ha rätt att gå på LARO bara för att vi inte har behövt behandlingshem?
Detta är ju löjligt.
Jag blir inte upprörd, säger bara att alla borde testa behandlingshem, finns ju möjlighet till behandlingshem med LARO som hjälper dig med kriminalitet mm, men att det gått bra för dig är ju perfekt är bara lite bitter då jag försöker sänka min dos oxy och smärtan är i princip outhärdlig så blir nog att gå tillbak till gamla dosen, ursäkta för min bitterhet!
Citera
2022-02-15, 12:16
Avstängd
Citat:
Jag blir inte upprörd, säger bara att alla borde testa behandlingshem, finns ju möjlighet till behandlingshem med LARO som hjälper dig med kriminalitet mm, men att det gått bra för dig är ju perfekt är bara lite bitter då jag försöker sänka min dos oxy och smärtan är i princip outhärdlig så blir nog att gå tillbak till gamla dosen, ursäkta för min bitterhet!

Okey ja jag fattar - men funkar det utan behandlingshem och det redan från början är tänkt att personen ska ha laro efteråt (som i mitt fall där det inte går att vara helt utan då jag har kronisk värk som startade mitt missbruk) så är det ju bara en stor summa som sparas
Ingen fara.
Jag förstår, oxy är piss att sluta med.
Jag hade oxynorm mot kronisk smärta i många år innan jag övergick till laro så jag fattar.
Citera
2022-02-15, 12:21
Medlem
Citat:
Okey ja jag fattar - men funkar det utan behandlingshem och det redan från början är tänkt att personen ska ha laro efteråt (som i mitt fall där det inte går att vara helt utan då jag har kronisk värk som startade mitt missbruk) så är det ju bara en stor summa som sparas
Ingen fara.
Jag förstår, oxy är piss att sluta med.
Jag hade oxynorm mot kronisk smärta i många år innan jag övergick till laro så jag fattar.
Stämmer som du säger, och jag for primärt till behandling för min kriminalitet som såklart många inte behöver.

Och jag har gått laro men får oxy istället mot min kroniska smärta, dock lyckats gå ner från 160mg oxycodone + 40mg oxynorm till endast 50mg oxycodone per dygn, men blir att gå tillbak till 60mg pallar inte med smärtan det stör tyvärr min dygnsrymt och mitt arbete så verkar bli oxy livet ut :/
Citera
2022-02-15, 12:24
Avstängd
Citat:
Stämmer som du säger, och jag for primärt till behandling för min kriminalitet som såklart många inte behöver.

Och jag har gått laro men får oxy istället mot min kroniska smärta, dock lyckats gå ner från 160mg oxycodone + 40mg oxynorm till endast 50mg oxycodone per dygn, men blir att gå tillbak till 60mg pallar inte med smärtan det stör tyvärr min dygnsrymt och mitt arbete så verkar bli oxy livet ut :/

Hmmm så du har inte laro längre då? Vad hade du där? Sub eller meta?
Jag hade 160mg oxynorm/dag innan jag gick över till meta.
Har 120 meta nu och smärtan är mer hanterbar än på oxy tbh
Citera
2022-02-15, 15:29
Medlem
Citat:
Hmmm så du har inte laro längre då? Vad hade du där? Sub eller meta?
Jag hade 160mg oxynorm/dag innan jag gick över till meta.
Har 120 meta nu och smärtan är mer hanterbar än på oxy tbh
Nej inte laro för mig längre var många år sedan jag slutade, har inte möjlighet med mitt jobb då jag oftast inte befinner mig i Sverige, metadonen är bättre mot smärtan men med det kommer det värre biverkningar, när levometadon kommer i pillerform så kommer jag förmodligen byta till det, men det lär dröja.
Citera
2022-02-15, 16:43
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Nej inte laro för mig längre var många år sedan jag slutade, har inte möjlighet med mitt jobb då jag oftast inte befinner mig i Sverige, metadonen är bättre mot smärtan men med det kommer det värre biverkningar, när levometadon kommer i pillerform så kommer jag förmodligen byta till det, men det lär dröja.

levo metadon i pillerform? är det något som kanske är på gång? jag har levopidon men pillerform hade ju varit skitnice!
Citera
2022-02-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izzardking
levo metadon i pillerform? är det något som kanske är på gång? jag har levopidon men pillerform hade ju varit skitnice!
Man får hoppas det är på g verkligen, hur upplever du levopidonet kontra vanligt metadon?

Färre biverkningar?
Effekt? Är det 2x styrkan eller är det som jag misstänker att man måste ta vanlig metadondos/2 +5mg för att uppnå samma effekt, t.ex. om du har 100mg vanligt metadon måste du ta 55mg levopidon för att uppnå samma effekt då? Väldigt intresserad då jag aldrig stött på eller hört om någons erfarenhet med det!
Citera
2022-02-15, 16:59
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Man får hoppas det är på g verkligen, hur upplever du levopidonet kontra vanligt metadon?

Färre biverkningar?
Effekt? Är det 2x styrkan eller är det som jag misstänker att man måste ta vanlig metadondos/2 +5mg för att uppnå samma effekt, t.ex. om du har 100mg vanligt metadon måste du ta 55mg levopidon för att uppnå samma effekt då? Väldigt intresserad då jag aldrig stött på eller hört om någons erfarenhet med det!

ja de får man verkligen hoppas!

jag får färre biverkningar som svettningar, jag svettas mindre än på vanligt metadon. jag har haft levopidon sedan 6/12.
jag hade 90mg nordic drugs å nu har jag 55mg och det funkar bra, jag tycker inte det är riktigt dubbelt så potent men vissa jag pratat med tycker det är det. +5-10mg extra tycker jag att man behöver.
Citera
2022-02-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izzardking
ja de får man verkligen hoppas!

jag får färre biverkningar som svettningar, jag svettas mindre än på vanligt metadon. jag har haft levopidon sedan 6/12.
jag hade 90mg nordic drugs å nu har jag 55mg och det funkar bra, jag tycker inte det är riktigt dubbelt så potent men vissa jag pratat med tycker det är det. +5-10mg extra tycker jag att man behöver.
Låter dunder, men tyvärr kan jag inte få levopidon av läkaren före det kommer i pillerform då jag inte kan hämta recept 1 ggn i månaden måste ha 3 månaders uttag då jag ofta är utanför Sverige i mer än en månad och vanlig metadon vägrar jag då jag får förjävliga svettningar, så ber till "gud" att det kommer i pillerform snart!
Citera
2022-02-15, 17:45
Avstängd
Citat:

Förstår!
Hmm levometadon va ett nytt ord för mig. Vad är det och vad är skilnaden?
Tänkte först "metadon finns ju massa märken i pillerform" men levometadon har jag som sagt noll koll på!
Förstår! Blir ju knöligt såklart men Man ska ju kunna få hjälp att hämta ut recept i andra länder?
Minns inte hur det gick till men när min syster bodde utomlands i ett år fick hon sina recept överförda till det landet..? (bla narkotika klassade läkemedel).
Kanske något att kolla på?
Finns det ingen möjlighet att få hämta ut för mer än en månad i Sverige alltså även om läkaren förklarar?
Låter ju väldigt låsande får jag säga.

Också nyfiken; vad är det för värre biverkningar du får på meta än på oxy? För mig var det helt klart tvärt om, fick mitt liv tillbaka när jag fick meta.
Men jag åt ju också löjligt höga doser snabbverkande oxynorm (kan inte ta långtidsverkande - dvs oxycodone).
blev också tillvan så himla snabbt på varje dos att det bara var cykler av att få högre smärtlindring, må bra ett tag, sen stå ut tills smärtan va så illa att jag va tvungen att åka in akut - och så började det om med högre smärtlindring.
För att inte tala om hur vimsig jag va hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in