2022-02-15, 12:08
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Skandal, man bryter både mot folkomröstningens resultat och svensk lag och böjer knä för näringslivets kortsiktiga vinstjakt.

Hur menar du nu?
Citera
2022-02-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hur menar du nu?

Det var två avvecklingsalternativ i omröstningen, 10 år och 25 år, de fick tillsammans över 80%. Man stiftade en lag mot planer på ny kärnkraft. I praktiken blev det kriminellt att forska om ny kärnkraft.
Citera
2022-02-15, 12:17
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det var två avvecklingsalternativ i omröstningen, 10 år och 25 år, de fick tillsammans över 80%. Man stiftade en lag mot planer på ny kärnkraft. I praktiken blev det kriminellt att forska om ny kärnkraft.

Folkomröstningar är bara rådgivande. Lagar kan stiftas om.
Citera
2022-02-15, 12:23
Medlem
Citat:

Omröstningen var riggad eftersom det bara fanns nejalternativ.

I praktiken så begick Birgitta Dahl en närmast kriminell handling genom att införa forskningsförbud.
Men vad annat kan man vänta av en kärring som även stödde Pol Pot?
Citera
2022-02-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Omröstningen var riggad eftersom det bara fanns nejalternativ.

I praktiken så begick Birgitta Dahl en närmast kriminell handling genom att införa forskningsförbud.
Men vad annat kan man vänta av en kärring som även stödde Pol Pot?

Birgitta Dahl följde folkets beslut. Med Harrisburgkatastrofen i färskt minne. Folk som har egen erfarenhet tar andra beslut än folk som inte var med. 1980 var människor mer insatta.
Citera
2022-02-15, 12:32
Medlem
Citat:
Birgitta Dahl följde folkets beslut. Med Harrisburgkatastrofen i färskt minne. Folk som har egen erfarenhet tar andra beslut än folk som inte var med. 1980 var människor mer insatta.

Birgitta Dahl är inte insatt i något, vilket bevisas av följande:

Citat:
De regler som gäller för mig som talman gör att jag normalt inte kan delta i debatter och därför måste avstå från att gå i svaromål också på personliga angrepp. Jag anser det dock nu nödvändigt att själv ta till orda när det gäller frågorna om min inställning till Pol Pot och hans fasansfulla skräckvälde.

Ja, jag gjorde en mycket allvarlig felbedömning.

… Problemet var att jag - och andra -samtidigt ändå trodde oss veta att mycket av det som skrivits om Kambodja varit lögn eller spekulation.

Vi trodde -felaktigt - att det ingick i propagandan att beskylla den nya regimen i Kambodja för ännu värre brott än de som tidigare hade begåtts.

Jag hade också svårt att föreställa mig att något så gräsligt kunde vara sant.

Det finns därför några uttalanden av mig som jag ångrar djupt.

Sedan den förfärliga sanningen stod klar för mig har jag plågats av att jag inte tillräckligt snabbt begrep och tog avstånd från Pol Pot-regimens grymheter.

Jag är och har alltid varit en övertygad demokrat och reformist. Denna min övertygelse står, och har alltid stått, i motsatsställning till förtryckarregimer av alla slag.

Under min tid i Vietnamkommittén gällde mitt engagemang att sätta stopp för kriget och de lidanden människor utsattes för.

Vi ville också värna små nationers rätt att forma sin framtid utan utländsk inblandning. Det senare innebar inte i något avseende stöd för att Kambodja skulle styras av en ny förtryckarregim.

Till sist, i min börda - och jag är väl inte alldeles ensam om den - ingår den plågsamma insikten att ha sagt eller gjort saker som inte borde ha sagts eller gjorts. Den bördan får vi bära med oss genom livet.

Lär vi oss av våra misstag bör det kanske rent av finnas en nåd.

Birgitta Dahl på DN Debatt 1997-08-23
Citera
2022-02-15, 12:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Folkomröstningar är bara rådgivande. Lagar kan stiftas om.
Dessutom borde folkomröstninngar inte vara rådande i över 40 år när det handlar avancerad teknik som utvecklas.
Citera
2022-02-15, 13:39
Medlem
Citat:

Att forska på kärnkraft bör inte vara kriminellt, och har inte heller varit (isf hade inte företaget Blykalla ens existerat).

Uniper gjorde 2021 en ansökan till Energimyndigheten och nu har man fått 99 miljoner beviljade (ansökan var på 125 miljoner, så lite mer får de pytsa in själva). Delar av den svenska kärnkraftsforskningen får nu i ett första steg möjlighet att testa sina teorier på hur en blykyld reaktor skulle kunna konstrueras. Innan jul presenterades dessutom satsningen på ett kompetenscentrum för SMR.
https://www.energi.se/artiklar/2021/december-2021/kompetenscenter-ska-starka-ny--karnkraftsteknik-/

Värt att notera i sammanhanget är att det är inte en kärnreaktor som ska byggas, utan en eluppvärmd skalmodell av en reaktor för att studera strömningsförhållanden, materialinteraktioner säkerhetssystem och tillverkningstekniker. Målsättningen för projektet är att använda resultaten för att bygga en första pilotreaktor som i så fall då (2032) skulle klyva atomer. Efter detta kommer uppskalningen till kommersiell skala och realistiska kostnadskalkyler, där man hoppas ha svaren 2035. Idag är osäkerheten väldigt stor och forskning måste till för att svara på många frågor.

https://www.uniper.energy/sverige/sites/default/files/2021-12/uniper_swedish_modular_reactors.pdf
Citera
2022-02-15, 14:08
Medlem
Reimers avatar
Företagare dömer ut den förda energipolitiken.

Citat:
Företagare dömer ut den svenska energipolitiken

Åtta av tio företagare har lågt eller inget förtroende alls för den förda energipolitiken, visar en undersökning som Svenskt Näringsliv genomfört bland sina medlemmar.

Sedan november förra året har förtroende sjunkit med tio procent.

– Nog hade jag väntat mig att förtroendet för den förda energipolitiken skulle vara lågt, men det är en ganska kraftig förändring som skett på bara ett par månader, säger organisationens vd Jan-Olof Jacke.

Citat:
Jan-Olof Jackes fem förslag om att säkra energiförsörjningen

* Främja all fossilfri elproduktion och ta bort målsättningen om att fasa ut kärnkraften.

* Halvera tiden för tillståndsprocesser.

* Bygg ut och förstärk elnäten.

* Låt det löna sig för elproducenter att tillföra stabilitet i elsystemet.

* För en energipolitik som bygger på fakta och konsekvensanalys.

Bra förslag som borde ha beaktats för länge sedan.

https://www.expressen.se/dinapengar/foretagare-domer-ut-den-svenska-energipolitiken/
Citera
2022-02-16, 11:43
Medlem
Nyheterna duggar tätt nu!!

Citat:
Nya kliv mot mini-reaktorer i Polen – då kan de stå klara

En polsk koppar- och silverproducent och ett amerikanskt reaktorbolag har skrivit avtal om att etablera mindre kärnreaktorer i Polen. De kan stå klara innan decenniet är slut.

Den polska koppar- och silverproducenten KGHM Polska Miedź vill satsa på småskaliga modulära reaktorer, SMR. Bolaget ser det som ett led i energiomställningen och som en möjlig metod för att återanvända befintliga kolkraftverk.

Nu har de skrivit avtal med amerikanska Nuscale för att etablera ett Voygr SMR-kraftverk, berättar World Nuclear News.

https://www.nyteknik.se/premium/nya-kliv-mot-mini-reaktorer-i-polen-da-kan-de-sta-klara-7028858
Citera
2022-02-16, 14:02
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:

Fel. Det var tre avvecklingsalternativ. Dessa tre avvecklingsalternativ fick 100% av rösterna. Alternativ 1 & 2 var identiska rörande kärnkraftens avveckling, och hade ingen ”25 års gräns”, för kärnkraften har ingen maximal livslängd.
Citera
2022-02-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Fel. Det var tre avvecklingsalternativ. Dessa tre avvecklingsalternativ fick 100% av rösterna. Alternativ 1 & 2 var identiska rörande kärnkraftens avveckling, och hade ingen ”25 års gräns”, för kärnkraften har ingen maximal livslängd.

Det fanns en gräns i linje 2 att ingen reaktor skulle få användas mer än 25 år efter startdatum eftersom det var reaktorernas livslängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in