2022-02-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Såna som du borde socialtjänsten ta en titt på. Du hade utan tvekan låtit dina döttrar springa runt halvnakna mitt i natten i Rinkeby för inte ska "de behöva anpassa sig efter förövare, inte".

Nej. Det hade jag inte gjort. Vad får dig att tro det?
Jag lär mina barn att ta vare på sig själva (så att de inte ska råka illa ut) och att inte begå brott mot andra.

Springer man runt naken kan man om inte annat bli gripen för förargelseväckande beteende.
Och Rinkeby kommer vi inte sätta våra fötter i. Inte lust att vi ska få någon förlupen kula i våra kroppar.

Men om en person råkar illa ut, oavsett om den har skött sig exemplariskt eller gjort riskabla saker, så är brottet fortsatt förövarens ansvar och skuld.

Offret har gått på efterfest och bär ansvaret för att ha gått på efterfest.
Förövaren bär ansvaret för våldtäkten.
Att vissa av er har så jädra svårt att förstå det är tragiskt.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-02-14 kl. 20:22.
Citera
2022-02-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Har aldrig hört talas om någon stark frisk man som random blivit våldtagen under en löpartur, jag anser mig inte höra till gruppen kvinnor som blivit våldtagna när de tagit sig en löparrunda. Din poäng?

Om det är flera gärningspersoner, så kan du vara stark och ändå råka illa ut. Läs hur det gick för de två killarna som var i övre tonåren. Utsattes för våldtäkt av tre män på en kyrkogård för inte så länge sedan. Jävligt ruggig läsning.
Citera
2022-02-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej. Det hade jag inte gjort. Vad får dig att tro det?

Det är dit man kommer med ditt sätt att resonera. Varför ska inte dina döttrar gå runt ensamma i Rinkeby mitt i natten om de vill det? Svara på det.

Resten av ditt trams läste jag inte ens, och kommer inte heller göra.
Citera
2022-02-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ok, vi säger att våldtäkt är samma sak som att strunta i trafikreglerna. Är det då en bra idé av andra trafikanter att hålla på sin "rätt" genom att inte se sig för, eller ännu värre medvetet kliva ut framför någon som inte tänker/kan stanna? Tvärtom så är det logiska att man är extra försiktig och anpassar sig efter faktumet att det existerar bildårar. I slutändan så gör det ju faktiskt lika ont att bli överkörd, oavsett hur "rätt" man har.

Om vi överför resonemanget till sexualbrott så undrar jag vad du egentligen vill uppnå. Om målet är att undvika sexualbrott så är det en bra idé att anpassa sig lite efter faktumet att det existerar sexualdårar. Om målet är att för en gärningsman fälld, inte att undvika brottet i sig, ja då kanske det är strunt samma hur man beter sig.

Men alltså, nu är du där igen och gör huvudlösa liknelser.
Män är inte som motorfordon, ett halv ton tunga som rusar fram i 50-110 km/ h med problem som bromssträckor, hård plåt och förödande för alla skyddslösa varelser där ute att krocka med, utan homo sapiens ett av planetens mest intelligenta och sociala djur, med hjärna, självbehärskning och kontroll över sina lemmar och oftast stillastående och bestående av samma "material" som kvinnor.

Det finns alltså väldigt goda skäl att se sig om i trafiken, även om det visar grönt, eftersom en bil inte är en kontrollerbar "kraft" på samma sätt som en människa är det.
men verkligen inte att behöva anpassa och begränsa hela sitt liv, efter vuxna män.

Män behöver anpassa sig efter att där existerar andra sexuella viljor än deras egna.
Att våldtäkter sker är våldtäksmäns ansvar och "problem" och faktiskt inte deras offers.

Vill du ha en bättre liknelse, med hjälp av trafik, så kan du istället resonera så här.
Vi har vänsterregel, för att undvika olyckor....en våldtäktsman, är som en lastbilschaufför som plötsligt tycker den ska köra på vänstersida mot mötande trafik, med sin 30 ton tunga Scania ska vi då kräva att alla övriga trafikanter som tvingas dela körbana/ värld med denna lastbil ska tvingas krypköra i 20 km/ h på sin högerkant, för att där KAN komma en dåre som kör på vänstersidan...?
eller ska vi lära ut/ kräva att alla fan kör på högersidan?

En värld där alla kvinnor ska tvingas begränsa sina liv, för att ta hänsyn till att dårar ska få lov existera.... blir en betydligt sämre värld, även för alla andra, eftersom kvinnors deltagande ute i samhället är en vinst, de behöver för alla skull ges möjlighet att kunna köra runt i samma hastighet som alla andra, för att vi får ett effektivt och bra samhälle.

Så rikta in krafterna på att varesig sexualdårar eller trafikdårar ska ges nån existensberättigande i samhället och sluta lägg ansvar och försök begränsa kvinnors liv tack.
Citera
2022-02-14, 20:26
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Om det är flera gärningspersoner, så kan du vara stark och ändå råka illa ut. Läs hur det gick för de två killarna som var i övre tonåren. Utsattes för våldtäkt av tre män på en kyrkogård för inte så länge sedan. Jävligt ruggig läsning.

Inte intresserad, du kan behålla dina runkfantasier för dig själv.
Jag kommer att fortsätta löpa om nätterna och jag kommer fortsätta anse att kvinnor som gör samma sak är dementa, deal with it.
Citera
2022-02-14, 20:27
Medlem
Citat:
Det är dit man kommer med ditt sätt att resonera. Varför ska inte dina döttrar gå runt ensamma i Rinkeby mitt i natten om de vill det? Svara på det.

Resten av ditt trams läste jag inte ens, och kommer inte heller göra.

Båda mina barn är för unga för att vistas ute på natten. De ska sova på natten. När de är stora nog att röra sig ute själva på natten, så kommer de med stor sannolikhet lärt sig att vara rädda om sig själva. Förmodligen är de gifta då och har inte tid att springa runt på natten.

Men vi med lite kunskap vet också att konsekvenstänket inte är utvecklat förens vid 25-27 års ålder. Så folk under denna ålder kan, oavsett hur bra uppfostrade de har blivit ta risker och råka illa ut. Men fortsatt: brottet är alltid förövarens ansvar. Kan aldrig bli någon annans ansvar. Skjuter jag huvudet av dig, så är det mitt ansvar, jag kan inte skylla å att du har provocerat mig att göra det. (Nej, du har inte provocerat mig och nej: jag kommer inte skjuta någon, men jag vill bara få dig att fatta vad jag menar, eftersom det verkar vara svårt för dig att förstå).
Citera
2022-02-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Inte intresserad, du kan behålla dina runkfantasier för dig själv.
Jag kommer att fortsätta löpa om nätterna och jag kommer fortsätta anse att kvinnor som gör samma sak är dementa, deal with it.

Kvinnor brukar i regel undvika sådant, ja. Just av rädsla att bli våldtagna. Så kvar finns bara män för förvarna att våldta, när de nu känner för att förnedra någon.
Citera
2022-02-14, 20:32
Medlem
Citat:
trams

Läste inte. Besvara frågan, allt annat du skriver kommer ignoreras.

Om din dotter var 20 år och hon sa till dig, "jag går ensam på nätterna i Rinkeby iklädd en tight top och kort kjol", hade du då avrått henne från att göra det? Ja, eller nej?

Du behöver bara skriva ja eller nej, inte en uppsats om hur mycket du gillar pojkanaler som den homofil du är.
Citera
2022-02-14, 20:37
Medlem
Citat:
Läste inte. Besvara frågan, allt annat du skriver kommer ignoreras.

Om din dotter var 20 år och hon sa till dig, "jag går ensam på nätterna i Rinkeby iklädd en tight top och kort kjol", hade du då avrått henne från att göra det? Ja, eller nej?

Du behöver bara skriva ja eller nej, inte en uppsats om hur mycket du gillar pojkanaler som den homofil du är.

Jag hade såklart avrått henne. Men om hon mot all förmodan ändå hade gjort så och blev våldtagen, så hade skulden och ansvaret för brottet enbart legat på förövaren. Ingen annan. Att röra sig ute i Rinkeby på natten iförd tight top och kort kjol är inget brott (vi lever inte i talibanland). Att våldta någon är däremot ett brott. Bryter någon mot lagen, så bär denna ensam ansvaret för sitt lagbrott. Den kan inte beskylla offret för sin gärning.

Jag gillar inte analer, för din information. Analen är till för att bajsa och prutta med. Inget annat snusk.
Citera
2022-02-14, 20:40
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Kvinnor brukar i regel undvika sådant, ja. Just av rädsla att bli våldtagna.

Bra. Det betyder att de tänker och fattar att de inte kan mäta sig mot män oavsett vad fittnyllen säger.

Citat:
Så kvar finns bara män för förvarna att våldta, när de nu känner för att förnedra någon.

Du verkar vara väl insatt i våldtäktsmäns mentalitet.

Det är även skillnad på man och man. Jag bänder stål med mina händer regelbundet och har lyft saker som skulle få de flesta storvuxna män att skita på sig av belastningen.
Att jag och en random fjollbög skulle ha samma risk att bli överfallna av våldtäktsmän ter sig inte särskilt trovärdigt, de flesta tänker sig för innan de ens gör något som kan reta upp mig. Givetvis bör fjollbögen ta samma steg till att skydda hans säkerhet som en kvinna då han knappt besitter större pondus och styrka än en kvinna.

Jag är säker, du verkar ha svårt att acceptera detta, det är ditt problem, men gå gärna och älta min säkerhet om du vill, det är din tid att kasta bort.
Citera
2022-02-14, 20:41
Medlem
Citat:
Jag hade såklart avrått henne.

Du är alltså en hycklare. Resten av ditt trams läste jag inte ens, och det är irrelevant.

Du sa precis att ingen ska anpassa sitt beteende efter förövare, men här är du, och erkänner svart på vitt att du hade gett rådet till din dotter att anpassa sitt beteende efter förövare.

Pajas.
Citera
2022-02-14, 23:03
Medlem
Citat:
Du är alltså en hycklare. Resten av ditt trams läste jag inte ens, och det är irrelevant.

Du sa precis att ingen ska anpassa sitt beteende efter förövare, men här är du, och erkänner svart på vitt att du hade gett rådet till din dotter att anpassa sitt beteende efter förövare.

Pajas.

Det är inte bara våldtäkter som undviks genom att inte gå i särskilt utsatta områden. Man undviker en jädra massa annat elände också. Tex. att råka bli vittne till mord (men inte våga vittna), bli skjuten själv av en förlupen kula, bli förnedringsrånad osv. Så givetvis vill jag inte att mina barn ska springa runt i särskilt utsatta områden. Precis som jag inte vill att de ska springa runt i en stor skog, med risk att gå vilse. Eller över en bilväg utan att se sig för, med risk att bli påkörda. Jag vill inte heller att de börjar röka, med risk för att få lungcancer.

Men jag vill för fasiken att de ska kunna gå på efterfest med sina polare (när de blir så pass stora). Sova över hos en polare. Flirta med en dejt (när de blir så pass stora) osv. Ha den friheten att leva normala liv. Jag är ingen idiot som kommer hålla de inlästa i källaren, med rädsla för våldtäktsförövare, för då är det ju jag som skadar dem.

Det är skillnad på att undvika att bli smittad av covid genom god handhygien och att hålla avstånd ( är lika med att ha visst risktänk och undvika att bli våldtagen, men ändå leva relativt fritt) och att ha total bacilskräck och inte våga gå utanför dörren. Men man kan ändå bli sjuk i covid, även om man håller god handhygien och håller avstånd. Men det är liksom ingen som står och andas in hostan från covidsjuka på IVA (är lika med att gå hem till en känd våldtäktsförövare och somna hos honom), den risken tar inte folk.

Att leva ett fritt, men relativt säkert liv, är vad man måste lära sina barn. Men detta liv gör att det finns en viss risk för våldtäkt. och oavsett vad än offret har gjort, så vilar all skuld och ansvar för våldtäkten på förövaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in