2022-02-14, 18:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror man extrapolerat tidslinjen under upprustningen nu...

Idag verkar ju ryssen backa lite och säger man ställer in "övningen".

Jag skulle definitivt öva inför ett storanfall. Det har militären alltid gjort.

Övningsverksamheten är alltså färdig, man ställer inte in.
2022-02-14, 18:51
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Vad kommer det sig att man inte hör något om Ukrainsk mobilisering, är det något som man föredrar att göra i tysthet?

Finns det några uppskattningar av hur stor andel av deras försvarsmakt (~250 000) som i dagsläget är aktiva och utplacerade?

Antar att en ev. invasion skulle föregås av flyg- och robotangrepp, hur länge kan en sådan fas tänkas pågå, minuter, timmar, dygn? Och vilken tidshorisont skulle man från rysk sida ha på en storskalig markinvasion där man valt att försöka ta stora delar eller hela Ukraina?
2022-02-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Vad kommer det sig att man inte hör något om Ukrainsk mobilisering, är det något som man föredrar att göra i tysthet?

Finns det några uppskattningar av hur stor andel av deras försvarsmakt (~250 000) som i dagsläget är aktiva och utplacerade?

Antar att en ev. invasion skulle föregås av flyg- och robotangrepp, hur länge kan en sådan fas tänkas pågå, minuter, timmar, dygn? Och vilken tidshorisont skulle man från rysk sida ha på en storskalig markinvasion där man valt att försöka ta stora delar eller hela Ukraina?

Det finns ingen anledning att sprida information om Ukrainas förehavanden.

Jag tror de vill ha landremsan till Krim och utbrytarna. Vad skall de med hela Ukraina till, det blir bara problem.
2022-02-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storakoppen
Det framhålls i diverse kanaler att man befarar just onsdag att vara dagen D. Jag har dock inte kunnat förstå varför. Finns det underrättelser som tyder på det eller saknas det fortfarande en del ryska militära förmågor i anslutning till gränsen? Vad jag har läst i media så säger man återkommande onsdag, men inte varför. Det är irriterande. Någon som vet något om detta?
Har för mig att den informationen hänvisades till avlyssningar från Storbritanniens underrättelsetjänst, S.k MI6.
2022-02-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Samma som rankar sveriges mini arme på plats 20-25, de använder inte rätt värden.

Sverige borde vara på plats 100 då vi inte klarar en veckas försvar.

Du är nog lite tjock i huvudet, men ryskatroll och nyttiga idioter är så.

Sista svaret jag ger dig din
IQ-befriade nolla.

Vad får dig att tro att du vet brätte än militära experter och militära källor som är väldigt kunniga inom området ”Militära styrkeförhållanden” ??
2022-02-14, 19:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Samma som rankar sveriges mini arme på plats 20-25, de använder inte rätt värden.

Sverige borde vara på plats 100 då vi inte klarar en veckas försvar.

Du är nog lite tjock i huvudet, men ryskatroll och nyttiga idioter är så.

Det är landets totala militära potential som avses. Placering nummer 25 kan nog vara rättvisande givet de redovisade kriterierna.

Sverige skulle f ö inte bli roligt att tas med i ett krig och det kriget skulle definitivt inte vara begränsat till en vecka.
2022-02-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Sista svaret jag ger dig din
IQ-befriade nolla.

Vad får dig att tro att du vet brätte än militära experter och militära källor som är väldigt kunniga inom området ”Militära styrkeförhållanden” ??

Du är en sådan där narcisist antar jag, även fast du inte fattar avancerad matematik så tror du att du är smartast i världen.

Ryssland må ha skaffat en stor pistol men de har inte råd med ammunitionen. Om man ska omvandla det till enkelt språk.
2022-02-14, 21:30
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storakoppen
Det framhålls i diverse kanaler att man befarar just onsdag att vara dagen D. Jag har dock inte kunnat förstå varför. Finns det underrättelser som tyder på det eller saknas det fortfarande en del ryska militära förmågor i anslutning till gränsen? Vad jag har läst i media så säger man återkommande onsdag, men inte varför. Det är irriterande. Någon som vet något om detta?

Det var Zelenskyj som yttrade detta, dvs att han hade fått information om ett eventuellt datum.

"We are told that February 16 will be the day of the attack," Zelenskyy said in a statement posted on Facebook, without saying who provided this information."

Källa: https://www.nbcnews.com/news/world/ukraine-president-says-told-russia-will-attack-wednesday-rcna16185
2022-02-14, 21:51
Medlem
Hur ställer sig kina till det ? Os är väl inte över förens den 20 februari ?
2022-02-14, 22:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbasse
Hur ställer sig kina till det ? Os är väl inte över förens den 20 februari ?

Det kan handla om ett jättelikt s k chicken race där båda parter vet att det inte blir något krig men där Ukraina och Väst låtsas som att de tror det.

Alltihop verkar skumt så innih-e ju.

Å andra sidan så fattar inte jag hur Ryssland kan bete sig på detta vis, hur vågar de, så därför anser jag att precis vadsomhelst kan hända.
2022-02-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det kan handla om ett jättelikt s k chicken race där båda parter vet att det inte blir något krig men där Ukraina och Väst låtsas som att de tror det.

Alltihop verkar skumt så innih-e ju.

Å andra sidan så fattar inte jag hur Ryssland kan bete sig på detta vis, hur vågar de, så därför anser jag att precis vadsomhelst kan hända.

Onsdagen kommer komma o gå utan att något händer.
Vore extremt korkat av Ryssland att göra något den 16:e
2022-02-14, 23:03
Medlem
ReedMes avatar
Skådespelaren i Ukraina har utropat enhetsdag på onsdag och tänker bemöta den ryska aggressionen med kampsång och flaggviftande.
I ett Facebookinlägg skriver Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att han utropar den 16 februari till en enhetsdag, som ett svar på Rysslands hot om attack.

Enligt CBS kan man på satellit-bilder se att rysk militär har börjat förflytta sig från vänteläge till att vara redo att attackera. Enligt amerikanska underrättelseuppgifter skall de bland annat ha ställt upp långdistans-artilleri i skottläge riktat mot Ukraina. De rapporterar vidare om att USA tror att attacken kommer mot slutet av veckan.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ukrainas-president-befarar-rysk-attack-kan-ske-p%C3%A5-onsdag-1.65879434

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in