2022-02-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayek10
En tragisk omständighet med denna viktiga databas är att utgivaren Sara löper stor risk för att fällas för grovt förtal (Patrik slipper allt ansvar…). Det värsta är nog inte fängelsestraffet utan att hon ur egen ficka kan få betala miljoner i skadestånd till alla pedofiler, vilka drabbats av ekonomisk skada pga hemsidans publiceringar. Det vore ett mardrömsslut. Kanske borde förtalsbrottet snävas in så att sådana här publiceringar är tydligt straffria…

Nu är jag lekman när det gäller juridik osv, men miljoner i skadestånd...i Sverige!? Kan det verkligen stämma att skadestånd skulle bli så högt?

Om man nu inte då tänker att alla uthängda processar mot dumpen...

Edit
Läste slarvigt, såg att du talade om alla uthängda...
Citera
2022-02-14, 20:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapenforst
En från min hemby fick ansiktet ommöblerat efter en pedofildom.

Bymentaliteten är inte att leka med, liknande sociala regler som i en stam i Amazonas.

Vad är det för byar?
Hur många invånare?
Just i Sverige tror jag att brottslingar och deras anhöriga klarar sej rätt så bra från angrepp.
Citera
2022-02-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad är det för byar?
Hur många invånare?
Just i Sverige tror jag att brottslingar och deras anhöriga klarar sej rätt så bra från angrepp.
Det finns tusentals byar!
Citera
2022-02-14, 20:18
Medlem
BeachBobs avatar
Tror vi kommer att få se Brandmannen i debattprogram på TV och då kanal 1 eller 2 ganska snart. Han kommer att kämpa med näbbar och klor för att rentvå sig. Vore tacksam om någon som kommer in på Dumpen kan ta ett screenshot på hela Brandmannens konversation med fiskaren.
Citera
2022-02-14, 20:30
Medlem
Masajens avatar
Säg att 30st av 50st uthängda pedofiler på dumpen får för sig att gå ihop och stämma Sara civilrättsligt för förtal, har dom en chans? Menar, vad har dom att förlora. Dom har blivit av med jobb och familj, allt.
Känns som det kan bli kostsamt för den ansvarige utgivaren tillika Sara.
Citera
2022-02-14, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masajen
Säg att 30st av 50st uthängda pedofiler på dumpen får för sig att gå ihop och stämma Sara civilrättsligt för förtal, har dom en chans? Menar, vad har dom att förlora. Dom har blivit av med jobb och familj, allt.
Känns som det kan bli kostsamt för den ansvarige utgivaren tillika Sara.

Vad de har att förlora? Ännu mer pengar i form av att de får betala för rättegången.
Citera
2022-02-14, 20:42
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StortOllon
Ett antal poäng och terminer biologi och pedofili på Uppsala universitet.
"Du har försvarat peddon". Saknar du förmåga att avgöra skillnad på person och sanning?

Det är ju fint hur du kan rationalisera ett asocialt beteende. Kommer inte att imponera på någon domstol. Vad tycker du man ska göra med peddos? Vad tycker du Sjöberg ska göra?
Citera
2022-02-14, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qspzyx
Nä vet, det går inte jättefort att bli avskriven där heller. Det är inte det första som görs precis

Vem pratar ni om? Brukar ta 3 månader för en avliden att försvinna från Ratsit har jag för mig.
Citera
2022-02-14, 20:46
Medlem
Masajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Vad de har att förlora? Ännu mer pengar i form av att de får betala för rättegången.

Såklart dom åker på att betala om dom förlorar. Men har dom ens en chans att vinna ett sånt mål?
Citera
2022-02-14, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masajen
Såklart dom åker på att betala om dom förlorar. Men har dom ens en chans att vinna ett sånt mål?

Alltså jag har faktiskt inte så bra koll på detta. Men min spontana tanke när jag kollade på Dumpen.se och deras videos var om detta verkligen är lagligt. De utser sig ju trots allt för att vara någon annan (kanske inte olagligt dock) och i vissa chattloggar tycker jag att de hetsar fram saker och ting vilket kanske kan klassas som brottsprovokation? Förvisso är det nog bara polisen som kan fällas för det. Men jag hade en skeptisk känsla. Det har ju dock inte skett några rättsliga följder mot dem och det är ju inte något som diskuteras så antar att de följer lagen. Om alla pedofiler går ihop kan de säkert göra ett bra case med en bra advokat men undra om de inte ska fokusera på lite andra områden i livet som att bli friska från detta. Är ju inte alls säkert att de skulle vinna heller.
Citera
2022-02-14, 20:59
Medlem
Ska man donera till dem eller andra?
Ecpat?
Citera
2022-02-14, 21:04
Medlem
Masajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Alltså jag har faktiskt inte så bra koll på detta. Men min spontana tanke när jag kollade på Dumpen.se och deras videos var om detta verkligen är lagligt. De utser sig ju trots allt för att vara någon annan (kanske inte olagligt dock) och i vissa chattloggar tycker jag att de hetsar fram saker och ting vilket kanske kan klassas som brottsprovokation? Förvisso är det nog bara polisen som kan fällas för det. Men jag hade en skeptisk känsla. Det har ju dock inte skett några rättsliga följder mot dem och det är ju inte något som diskuteras så antar att de följer lagen. Om alla pedofiler går ihop kan de säkert göra ett bra case med en bra advokat men undra om de inte ska fokusera på lite andra områden i livet som att bli friska från detta. Är ju inte alls säkert att de skulle vinna heller.

Jag har ingen direkt koll på det juridiska heller med allt vad dumpen, Sjöberg och Sara innebär. Men jag är nyfiken, och det känns som att allt dom gör hamnar i gränslandet mellan lagligt/olagligt. Håller med att det i vissa fall faktiskt mer eller mindre hetsas fram saker, dom har presenterat klent med bevis till & från.

Hade velat ha mer information om deras uthängningar än bara screenshots från någon konversation på kik och en video när konfrontationen sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in