Citat:
Ursprungligen postat av
Sinrath
Om offret ska ta mer ansvar och/eller skuld som vissa verkar förespråka, vad ska det göras för ändringar rent praktiskt i juridiken för att ta hänsyn till detta? Ska straff eller ersättning justeras utefter vissa parametrar? Ska nya slags bevis behöva läggas fram som vad för kläder man hade, hur vittnen tyckte man uppförde sig, alkoholhalt i blodet, tid på dygnet, plats man var på eller liknande vid den rättsliga bedömningen?
Du tänker helt fel.
Självklart ska folk som sprider andras nakenbilder sättas dit för det, men grabbarna i det här fallet som säger att tjejerna som skickat sina bilder har helt 100% rätt i att de inte borde skickat sina bilder till någon från första början. Skickar man ut sina nakenbilder får man fan ta en del av skulden.
Ungefär samma gäller vid våldtäkt. Självklart har
INGEN under några som helst omständigheter rätt att våldta någon. Men hur jävla fel är det att, ur ett
FÖREBYGGANDE SYFTE påpeka brister i ansvar och agerande och samtidigt uppmana till säkerhetstänk, ansvarstagande och ansvarigt agerande?
JA det ska egentligen räcka med att våldtäkt är olagligt och att man inte får röra nån annan oavsett. Även om så offret går naken i stan med 80 promille i blodet, men!!!! Nu funkar verkligheten tyvärr inte så. Det spelar ingen roll vilka regler, lagar som finns på plats och hur många gånger nån upprepar att män får faktiskt inte kladda på nån, det finns de som inte bryr sig och är kapabla till jävligt vidriga handlingar ändå, och i o med detta så bör man, som någon annan sa, börja i andra änden. Dvs offrets ände.
Säkerhetstänk. Tänk förebyggande. Kommer jag ta mig till och från festen själv? Då borde jag ta taxi, be päron eller syskon om skjuts om möjligt eller åtminstone från närmsta buss eller tbana, eller åka hem med kompis till kompis i första hand istället för att sätta mig på tåget eller bussen hem själv sen. Åker jag hem själv bör jag dricka mindre eller åtminstone sluta dricka tidigare så jag blir så återställd som möjligt när det är dags att dra. Om nån grabb är obehaglig och väldigt på i vilket avseende som helst, säg det till kompisarna så att flera vet vem det är och vad som försiggår.
Jag kanske inte borde sätta mig i en bil med okända människor själv. Jag kanske inte borde hänga med okända människor hem själv.
Osv.
Ja, det är förjävligt att tjejer inte lämnas ifred av vissa idioter och att de är väldigt utsatta för sånt här, och då måste man tyvärr ta det här extra ansvaret. Och det handlar inte om att skuldbelägga rakt av, utan det handlar om SÄKERHETSTÄNK I FÖREBYGGANDE SYFTE för att minska risken att hamna i problem, fatta det.