2022-02-14, 17:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag iakttager väldigt noga.

Och:

Det handlar inte om Ukraina. Varken för USA eller Ryssland: https://warontherocks.com/2022/01/what-is-russias-logic-for-the-current-crisis/

För USA är målet mycket bredare och engagemanget i Ukraina som Obama drog igång är bara en del av strategin mot Ryssland. Men okej, den misstände redan då när Putin la beslag på Krim.

Om man läser Stratfors analyser (förmodar att du känner till dem) är ett av målen med USA.s strategi i Europa att Tyskland under alla omständigheter inte inleder något djupare samarbete med Ryssland. Där är NS2 en nagel i ögat och att bara stoppa den vore en enorm seger för Washington.

Hursomhelst, det blir inget krig den här gången och inga sanktioner till förtret för Washington. Moskva har aldrig haft några planer på att invadera Ukraina. Vi har varit inne på det förut och jag tänker inte upprepa mig. Det vore ett strategiskt misstag av Putin att göra det av flera olika skäl. Ryssland har inga önskningar på det området trots Ukrainas påstådda naturtillgångar och annat. Det har Ryssland redan ett överflöd av.

Vad som kan hända är att den ukrainska armén trots allt ger sig på Donbas. Det skulle ge Ryssland inget val. Men det sannolika scenariot är att Ryssland då avvaktar så att det blir uppenbart för hela världen vad ukrainarna håller på med för att sedan slå ut dem med artilleri och andra stand-off-vapen. Efter det kommer vi iofs antagligen se en rysk närvaro där men inte förr.

Jag är dock fortfarande förundrad över hur lätt människor i väst låter sig manipuleras. Man sväljer helt propagandan som kommer ut från Washington och som sedan kablas vidare av östkustpressen. Ingen klarar längre av att göra egna stringenta analyser. Det beskriver här ovan är helt mina egna slutsatser kanske med lite hjälp av t.ex. analyser som bl.a. Stratfor publicerat.

Jag ger dig rådet här att inte ta din information från media. Det gäller västmedia såväl som Russia Today och liknande. Du kommer att hamna fel då båda sidor producerar formligen en lavin av propaganda och desinformation just nu.
Ok! Ja! Jag vill inte ta information från media längre. Jag vill ha all information från dig! Så jag inte hamnar fel!
Du vet ju! Åh, Ivan, äntligen har jag stött på en som vet!
Om jag inte hade haft dig, vilket mörker, vilken osäkerhet!
Åh, tack!

nog skämtat nu!
Senast redigerad av Calovius 2022-02-14 kl. 17:31.
2022-02-14, 17:29
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Och NATO försöker utvidga sitt territorium så att det inkluderar Ukraina. Visserligen frivilligt för Ukraina, men den del som Ryssland har tagit av Ukraina, alltså Krim, kan också anses ha "tagits" frivilligt, eftersom det hölls en folkomröstning på Krim där det beslutades att Krim skulle tillhöra Ryssland.
Och jag tycker att man ska låta folket som bor i ett område själva bestämma vilket land/stat de ska tillhöra eller om de vill vara självständiga, för människor som inte bor i ett område ska inte heller ha något att säga till om gällande området, annat än om de som bor där är dåliga människor på något sätt.
Och så tycker jag även om Gotland om du undrar.

Alla regioner i Ukraina, inklusive Krim, röstade för Ukrainas självständighet 1991.
2022-02-14, 17:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj299792458
Roligaste som jag har läst på länge

Saddam Hussein fick 100% i varje val, Bashar al-Assad fick också 99.7% i varje val.

Om du vill utbilda dig lite att du kan diskutera Crimea https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
Gäsp. Befolkningen på Krim är till 65% rysk, 15% ukrainsk.

Att stora majoriteten av befolkningen på Krim vill höra till Ryssland råder ingen tvekan om.

Du är en i raden på forumet som hatar befolkningars rätt att styra över sig själva.
2022-02-14, 17:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men folket på Krim måste väl få ändra sig, vilket de gjorde i folkomröstningen 2014?
Ett folk har väl rätt att ändra sig i en demokrati?

Och Ryssland har ju förändrats sedan 1991, och kanske därför har blivit mer attraktivt för de som nu bor på Krim.

Du verkar inte ha mycket koll på folkrätt… Detta är inte Risk eller något jävla dataspel.
2022-02-14, 17:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Som sagt, svårt att veta. Putin kan ju resonera som så, att han måste presentera ett reellt och påtagligt hot innan han kan räkna med några eftergifter från väst. Han har överraskat förr, och är ganska svår att förutse. Väst ska tycka att man kommer billigt undan om man tvingas avtala om ett Nato-fritt Ukraina för all framtid, det är ett pris man är villig att betala för att undvika krigsrisken.

Kan bli någon sådan överenskommelse i sista sekunden. Putin om hsn attackerar måste ju i så fall ha en fas 2 klar vad göra med Ukraina sedan. Det borde ju vara en stor osäkertsfaktor.
2022-02-14, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du verkar inte ha mycket koll på folkrätt… Detta är inte Risk eller något jävla dataspel.

Vad menar du?
2022-02-14, 17:37
Medlem
Stones avatar
Måste se: https://youtube.com/shorts/505uQahvKvg?feature=share

Så… vad skall vi försvara igen?
2022-02-14, 17:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu står ju inte Putin för kommunism. Trodde du det? Det här handlar inte alls om kapitalism kontra kommunism, så jag förstår inte varför du blandar in det. Sovjet har havererat, om det är en nyhet för dig...

Och ja, klart jag föredrar kapitalism. Kommunism med planhushållning är stendött, alla vet att det inte fungerar.
Det är väl snarare globalisterna/USA som står för kommunism i dagens läge.
2022-02-14, 17:40
Medlem
Aeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ja mycket riktigt, Rysslands trupper är i närheten till Ukraina eftersom Ukraina och USA kan sätta igång inbördeskriget igen och då kommer såklart ryssarna vara beredda på det.

Bortse från att det är ett rysstroll som jag citerar, men detta kan mycket väl vara det narrativ som Putin sannolikt kommer att välja. Plötsligt börjar det skjutas på Krim och vips skickar Ryssland in "fredsbevarande styrkor" för att "skydda civilbefolkningen" och upprätta en "buffertzon".
2022-02-14, 17:41
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ok! Ja! Jag vill inte ta information från media längre. Jag vill ha all information från dig! Så jag inte hamnar fel!
Du vet ju! Åh, Ivan, äntligen har jag stött på en som vet!
Om jag inte hade haft dig, vilket mörker, vilken osäkerhet!
Åh, tack!

nog skämtat nu!

Det tog Studio Ett en månad av Rysslands diskussioner innan de tog med Hans Blix som gav ett annat perspektiv. Det är det som är problemet, det ges ett enda perspektiv i våra medier.
2022-02-14, 17:41
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Måste se: https://youtube.com/shorts/505uQahvKvg?feature=share

Så… vad skall vi försvara igen?
Vi skall försvara rika svin som utrotar befolkningar. Soros har väl styrt Ukraina de senaste åren antar jag.
2022-02-14, 17:42
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Alla regioner i Ukraina, inklusive Krim, röstade för Ukrainas självständighet 1991.

De kanske har ändrat sig när inget blivit bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in