Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
"Tvingades backa" heter det nu från din sida, du drev en annan konstruktion för några timmar sedan. Genomgående är just att du konstruerar i stället för att iaktta noga och brett och dra logiskt giltiga slutsatser av iakktagelserna.
Om han backade från vad han sa först eller blev missförstådd och rättade till det sedan tar jag inte ställning till själv just nu.
Jag iakttager väldigt noga.
Och:
Det handlar inte om Ukraina. Varken för USA eller Ryssland:
https://warontherocks.com/2022/01/what-is-russias-logic-for-the-current-crisis/
För USA är målet mycket bredare och engagemanget i Ukraina som Obama drog igång är bara en del av strategin mot Ryssland. Men okej, den misstände redan då när Putin la beslag på Krim.
Om man läser Stratfors analyser (förmodar att du känner till dem) är ett av målen med USA.s strategi i Europa att Tyskland under alla omständigheter inte inleder något djupare samarbete med Ryssland. Där är NS2 en nagel i ögat och att bara stoppa den vore en enorm seger för Washington.
Hursomhelst, det blir inget krig den här gången och inga sanktioner till förtret för Washington. Moskva har aldrig haft några planer på att invadera Ukraina. Vi har varit inne på det förut och jag tänker inte upprepa mig. Det vore ett strategiskt misstag av Putin att göra det av flera olika skäl. Ryssland har inga önskningar på det området trots Ukrainas påstådda naturtillgångar och annat. Det har Ryssland redan ett överflöd av.
Vad som kan hända är att den ukrainska armén trots allt ger sig på Donbas. Det skulle ge Ryssland inget val. Men det sannolika scenariot är att Ryssland då avvaktar så att det blir uppenbart för hela världen vad ukrainarna håller på med för att sedan slå ut dem med artilleri och andra stand-off-vapen. Efter det kommer vi iofs antagligen se en rysk närvaro där men inte förr.
Jag är dock fortfarande förundrad över hur lätt människor i väst låter sig manipuleras. Man sväljer helt propagandan som kommer ut från Washington och som sedan kablas vidare av östkustpressen. Ingen klarar längre av att göra egna stringenta analyser. Det beskriver här ovan är helt mina egna slutsatser kanske med lite hjälp av t.ex. analyser som bl.a. Stratfor publicerat.
Jag ger dig rådet här att inte ta din information från media. Det gäller västmedia såväl som Russia Today och liknande. Du kommer att hamna fel då båda sidor producerar formligen en lavin av propaganda och desinformation just nu.