2022-02-14, 14:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
om 3:e världskriget bryter ut kommer man bli inkallad mot sin vilja för att gå ut i krig, vill helst icke göra det.

Vilka är de nödvändiga saker som man behöver vid WW3.
Det kanske funkar med nazistkortet om man vill slippa gå i strid för fjantars rätt att kallas hen i skolan?
2022-02-14, 14:49
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Om Finland vill alliera sig med Ryssland så måste de få göra det också.
Men har du tänkt på varför en sådan diskussion inte först i Finland? Varför förstår Finland inte hur goa ryssarna är? De enda som ställer den fråga är väl Kreml. Kreml kan inte fatta att nästan alla är så ovilliga att låta sig kramas av den ryska björnen.
Nästan alla, skrev jag: Belarus har valt vägen att gå i riktning mot Ryssland. Inga truppsamlingar av Nato vid gränserna till Belarus, inga hot, inga värstingfasoner från USA:s sida.
Eller hur.
Och nu kan du presentera en fantastisk teori som förklarar allt som våra ögon ser som synvillor! Shoot!

Inga värsting fasoner mot Belarus? Sanktioner, inställda sportevenemang, en kompakt politisk avsky mot Belarus samt medierna hatar Lukashenko. Det är fullt tryck, militärt kan vi inget göra men det kan vi inte göra mot Ryssland med Ukraina heller. Ungern skall uteslutas ur EU om inte Orban "lever upp till" något som EU tycker är det viktigaste i världen. Polen likaså, Polen skall straffas om de inte tar emot invandrare av en viss mängd. Jag tycker EU, NATO är väldigt provocerande och jag gillar varken Ryssland eller Putin. Tycker bara att det är hyckleri.
2022-02-14, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tack för att du inte ens lyckades stava till kunskapsnivå, kom med lite data som visar att ryssarna skulle klå Danmark istället för att visa din bristande kunskapsnivå. De enda ryska sjöfarare vi kommer i kontakt med här i Skåne brukar vara skitfulla och krocka med Ven, Kullens Fyr eller gå på grund bredvid Flintrännan. Ryssarna behövde till och med en dansk för att hjälpa dem hitta till Sibirien, Vitus Bering ledde dem hela vägen till Stilla Havet.
haha, du måste käka några riktigt starka tabletter om du på allvar tror att Danmark ska kunna klå något land överhuvudtaget dels måste man ha vapen dels ett folk som vill slåss, titta hur det gick i WW2 glöm inte Norge. Men Norge är inget som oroar ryssen, dom sänkte nyss 1/6 flottan själva
2022-02-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Fattar inte varför så många troll vill att Ryssland ska ta över Sverige?

Varit över till Ryssland 3 gånger, första gången på "semester", sedan två arbetsresor jag inte lyckades smita mig ifrån. Redan vid första resan dit så sa jag, aldrig åker jag hit igen.

Det är så nedgånget och hemskt, precis som man ser på youtubefilmer. Så skabbigt land.
Gammal industri, nedgångna kvarter, allmänt dystert.

Klart de finns fina städer, som fasad ja. Resterande är skit.
Folket beter sig som skit.

Sverige framstår som vackert i jämförelse, idyll.

Fyfan usch.. Men det är klart, lätt för någon som inte varit där och sitta här och spela cool och säga att det vore bra om Ryssland tog över Sverige.
Och du bor möjligtvis i Rinkeby eller Rosengård?
2022-02-14, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ukraina har varit en självständig stat i prick 30år. Varför tänka annorlunda om det?
Låt Ukraina vara, och låt dom vara fria att göra vad dom vill med sin stats framtid.

Folkomröstningen på Krim var lika legitim som övertagandet... Självklart hör Krim till Ukraina.
Sådana som dig kan inte tänka själva tyvärr, begriper du inte vad som hände och skulle kunna hänt är det sorligt.
2022-02-14, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Militära förberedelser för anfall ser ju ut på ett visst sätt, och vad än Ryssland håller på med så vet de ju vad det ser ut som de gör.

Sveriges väpnade trupper är till stor del samlade alldeles intill gränsen till ett grannland, samtidigt som vi övar anfall. Trodde du det?

Militära förberedelser för försvar mot invasion ser också ut på ett visst sätt, och det brukar ingå anfall när man försvarar sig. Men förklara gärna varför Rysslands militära förberedelser omöjligt kan vara för försvar i första hand, förklara varför det måste vara så att Ryssland förbereder en invasion av Ukraina.

Jag ställde en fråga: Var har Sverige sin militär, vid Sveriges gränser eller längst in i landet?

Om svaret är det senare, då säger det ju inget annat än att Sverige utgår ifrån att tex Norge och Finland aldrig skulle anfalla oss. Och det kan man tycka är antingen bra eller naivt.
Men om Ryssland skulle invadera tex Finland, då vore det ju inte fel om Sverige flyttade sin militär till gränsen mot Finland och där börjar öva försvar/anfall inför en eventuell rysk invasion av Sverige.
Och när USA närmar sig Ukraina, då är det ju inte heller fel att Ryssland börjar öva försvar/anfall inför en eventuell amerikansk invasion av Ryssland. För USA har ju invaderat andra länder tidigare, tex Irak. Och USA och Ryssland har ju en betydligt sämre relation än vad Sverige och Ryssland har.
Senast redigerad av eoku 2022-02-14 kl. 14:58.
2022-02-14, 14:53
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Håller USA på att förhandla bort Europa nu?

https://www.reuters.com/world/europe...sh-2022-02-14/

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Dom svenska vikingarna kommer att slå tillbaka ryssarna med järnhand om dom så mycket som pekar med lilltån över gränsen mot Ryssland! Heja JAS gripen och heja vårt supertränade hemvärn
Tja, när Sverige invaderade Ukraina med Karl XII i spetsen tog det stopp i Poltava 1709 får se nu då när Peter Hultquist leder styrkorna
2022-02-14, 14:53
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj299792458
Roligaste som jag har läst på länge

Saddam Hussein fick 100% i varje val, Bashar al-Assad fick också 99.7% i varje val.

Om du vill utbilda dig lite att du kan diskutera Crimea https://en.wikipedia.org/wiki/2014_C...tus_referendum

en citat för de som inte orkar läsa

Nä stackarna som röstade emot fick gå ut bakvägen men ett nackskott som tack!
2022-02-14, 14:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Cuba då? Cuba krisen som nästan ledde till ett världskrig för att USA kände sig hotade och Cuba fick inte bestämma själva. Dåligt exempel med Nicaragua men vi tar väl och ersätter Nicaragua med Cuba...
Men det är ju samma med Kuba, ryssarna hade ingen liknande historia i landet som USA i Europa. USA hjälpte till med att slå Tyskland också i 1. världskriget, glömde nämna det.
Annars tycker jag det är det starkaste argumentet för att Ukraina, om landet går med i Nato, inte ska ha kärnvapen. USA tolererade ju inte att ryssarna stationerade kärnvapen på Kuba.
2022-02-14, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Han Putin, går in i Ukraina om han blir provocerad.
Han kanske känner sig provocerad?
Är det då rimligt att han tar Ukraina?

Finns självklart anledningar till att anfalla ett land, ingen tvekan om det men i detta fallet vet vi att det inte handlar om att erövra land utan om ett preventivt anfall isåfall.
2022-02-14, 14:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Inga värsting fasoner mot Belarus? Sanktioner, inställda sportevenemang, en kompakt politisk avsky mot Belarus samt medierna hatar Lukashenko. Det är fullt tryck, militärt kan vi inget göra men det kan vi inte göra mot Ryssland med Ukraina heller. Ungern skall uteslutas ur EU om inte Orban "lever upp till" något som EU tycker är det viktigaste i världen. Polen likaså, Polen skall straffas om de inte tar emot invandrare av en viss mängd. Jag tycker EU, NATO är väldigt provocerande och jag gillar varken Ryssland eller Putin. Tycker bara att det är hyckleri.
Så ingen ansamling av trupper vid gränserna till Belarus, ingen koncentration av krigsmateriel där. Vi är överens där.

Det är allom bekant (och kontroversiellt!) att Väst pressar Öst icke-militärt när Öst anses vara antidemokratiskt. Men, det är ju en annan historia. Baserat på vad du skriver tror jag att vi skulle vara överens om mycket där. Jag är ingen globalist eller liberal.

Vad jag vänder mig emot är att Putin och Kreml stjäl land från andra stater.
2022-02-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Haha, Sverige är några ryska knapptryckningar bort från att jämnas med marken.
Fast jag misstänker att du va ironisk och menade precis samma sak.

Tror du verkligen det?

Det verkar som att kompaniet är på väg ner mot Kreml

https://youtu.be/28RzKom9NRc

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in