2022-02-14, 14:33
Medlem
NixonGonzaless avatar
Skulle bli mycket förvånad om Putin går in med full styrka i Ukraina. Historien säger mig att Putin har ett helt annat tillvägagångssätt. Han är en skicklig analytiker och brukar ta tillfället i akt när det ges, ofta genom splittring, sedan komma in som en räddande ängel för att styra upp och skapa ordning. Han är inte populär på hemmafronten, Putin behöver skapa en yttre fiende så folket i Ryssland enas kring sin starke ledare. Det vi ser nu är en styrkedemonstration där Ryssland spänner och flexar med allt vad dom har. Vad är syftet med detta? Putin har delvis redan uppnått sitt syfte genom att få väst att se Ryssland som en storspelare igen, dels visa sitt folk att världen fruktar den Ryska björnen, man är åter en nation att räkna med.
Om Putin går in i Ukraina kan han räkna med att få skicka hem lemlästade och döda unga Ryssar, hur ställer sig Ryska folket till det? Ryssland har dessutom dålig ekonomi och ett utdraget krig skulle sätta landet i bankrutt. Folket skulle vända sig emot honom och hans dagar som diktator vara räknade. Folket i Ryssland vill dessutom inte ha ett krig mot sitt broderfolk i Ukraina. Många Ryssar har både släkt och vänner i Ukraina. Jag tror Putin har ett ess i rockärmen och att allt detta vapenskramlande är en del i hans plan att få till ett fredligt regimskifte i Ukraina, som är mer Rysslandsvänligt.

Skulle Ryssland mot all förmodan gå in i Ukraina, så visar man världen att deras ord inte är att lita på, dessutom ger dom USA och NATO rätt i spekulationerna om en stundande invasion. En prestige/förtroendeförlust som världen sent ska glömma.
2022-02-14, 14:34
Medlem
Fattar inte varför så många troll vill att Ryssland ska ta över Sverige?

Varit över till Ryssland 3 gånger, första gången på "semester", sedan två arbetsresor jag inte lyckades smita mig ifrån. Redan vid första resan dit så sa jag, aldrig åker jag hit igen.

Det är så nedgånget och hemskt, precis som man ser på youtubefilmer. Så skabbigt land.
Gammal industri, nedgångna kvarter, allmänt dystert.

Klart de finns fina städer, som fasad ja. Resterande är skit.
Folket beter sig som skit.

Sverige framstår som vackert i jämförelse, idyll.

Fyfan usch.. Men det är klart, lätt för någon som inte varit där och sitta här och spela cool och säga att det vore bra om Ryssland tog över Sverige.
2022-02-14, 14:36
Medlem
Nu har ni hypat upp mig att det blir krig.
Hoppas verkligen på det.

Gör mig inte besviken FB.
2022-02-14, 14:41
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Dom svenska vikingarna kommer att slå tillbaka ryssarna med järnhand om dom så mycket som pekar med lilltån över gränsen mot Ryssland! Heja JAS gripen och heja vårt supertränade hemvärn

Ryssen ska få smaka på Karl Gustav.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Dom svenska vikingarna kommer att slå tillbaka ryssarna med järnhand om dom så mycket som pekar med lilltån över gränsen mot Ryssland! Heja JAS gripen och heja vårt supertränade hemvärn

Haha, Sverige är några ryska knapptryckningar bort från att jämnas med marken.
Fast jag misstänker att du va ironisk och menade precis samma sak.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det är bara det att resten av världen ligger rackarns lång bort. Nordsteam 1 kan transportera 55 mdr kubikmeter gas per år. Ska ryssarna skicka det på transsibiriska järnvägen till Kina betyder det 1,3 miljoner gasvagnar per dygn, och det kan bli lite trångt även på ett dubbelspår. Allt annat som exporteras (om någon vill betala för det) måste antigen ut genom en hamn i väst och sedan på en lång resa till havs (vilket kräver många fraktfartyg), eller gå på transsibiriska.
NS1/2 är för Europa enbart. Motsvarande pipelines finns till andra länder såklart.

USA däremot har det lite kämpigare att exportera från sin lilla Ö om dom ska nå andra kontinenter.
2022-02-14, 14:44
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
USA är i Europa sedan 2. världskriget. De drev med britterna bort nazisterna från Västeuropa och hejdade sedan Sovjet (Ryssland) som hade aptit på mer än de tagit.
USA, med sina Nato-allierade, höll sedan ryssarna bakom järnridån. Det ska vi här i Sverige vara tacksamma för. Den som kan sin historia vet vad som hände länderna bakom järnridån. Det var väl ingen som flydde dit, men många flydde hit, med livet som insats. Detta säger något om hur gött det är att ha Ryssland till storebror. Otacksamma Ukraina, att landet inte förstår hur härligt det vore att bli en del av Ryssland!

Sovjetunionen (Ryssland) har ingen liknande historia i Nicaragua.

Cuba då? Cuba krisen som nästan ledde till ett världskrig för att USA kände sig hotade och Cuba fick inte bestämma själva. Dåligt exempel med Nicaragua men vi tar väl och ersätter Nicaragua med Cuba...
2022-02-14, 14:45
Medlem
Futuretraders avatar
om 3:e världskriget bryter ut kommer man bli inkallad mot sin vilja för att gå ut i krig, vill helst icke göra det.

Vilka är de nödvändiga saker som man behöver vid WW3.
2022-02-14, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Om siffrorna hade varit lägre hade chefen för det statskontrollerade opinionsundersökningsinstitutet fått sparken alternativt fängslats.

Å andra sidan handlar det ju om hur frågorna ställs, som i exemplet om värnplikt från den gamla eminenta engelska serien: https://www.youtube.com/watch?v=G0ZZJXw4MTA

Och en opinionsundersökning framtagen av Aftonbladet hade säkert visat att minst 50% av svenskarna tror att stor invandring är bra för ekonomin.
Självklart, men vi behöver nog inte betvivla dessa siffror. Jag kan nämna att US gov beställde via ett fristående institut en undersökning rörande Putins popularitet för något år sedan, tanken var såklart att skicka ut detta via MSM men eftersom siffrorna var en jordskredsseger för Putin så skippade man det.

Men efter som det var en offentlig handling då den var betalt av gov så fiskade en tidning tag i resultatet och presenterade det så vi ska inte misstro allt, det finns faktiskt länder som fortfarande är stolta över sina ledare dock inga i väst tror jag
2022-02-14, 14:48
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hur går en rysk invasion till rent praktiskt ? Rullar dom in med allt dom har i Kiev och tar över stadshuset ?

Historiskt sett så har de oftast börjat med false-flags och specialstyrkor. Därefter rollar de in mot diverse strategiska mål, så som stadshus.

Det börjar oftast politiskt långt tidigare med påverkansoperationer/propaganda, sätta in pro-ryska politiker med riktigt fula knep (utpressning, mord etc) och dra igång och beväpna nån pro-putin milisgrupp där (nån nazistgrupp eller vad fan som helst). Sedan går de in av svepskäl.

I krimea drog man till nånting om etniska ryssar i landet samtidigt som ukraina faktiskt har ett eget språk, historia och kultur. I det här fallet gnäller man om nato. Så det är betydlig mer än bara militär makt ryssarna brukar använda för att ockupera ett land. Men de skyr aldrig några som helst medel, pruttin mördar till och med ryska journalister och politiker.
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Skulle bli mycket förvånad om Putin går in med full styrka i Ukraina. Historien säger mig att Putin har ett helt annat tillvägagångssätt. Han är en skicklig analytiker och brukar ta tillfället i akt när det ges, ofta genom splittring, sedan komma in som en räddande ängel för att styra upp och skapa ordning. Han är inte populär på hemmafronten, Putin behöver skapa en yttre fiende så folket i Ryssland enas kring sin starke ledare. Det vi ser nu är en styrkedemonstration där Ryssland spänner och flexar med allt vad dom har. Vad är syftet med detta? Putin har delvis redan uppnått sitt syfte genom att få väst att se Ryssland som en storspelare igen, dels visa sitt folk att världen fruktar den Ryska björnen, man är åter en nation att räkna med.
Om Putin går in i Ukraina kan han räkna med att få skicka hem lemlästade och döda unga Ryssar, hur ställer sig Ryska folket till det? Ryssland har dessutom dålig ekonomi och ett utdraget krig skulle sätta landet i bankrutt. Folket skulle vända sig emot honom och hans dagar som diktator vara räknade. Folket i Ryssland vill dessutom inte ha ett krig mot sitt broderfolk i Ukraina. Många Ryssar har både släkt och vänner i Ukraina. Jag tror Putin har ett ess i rockärmen och att allt detta vapenskramlande är en del i hans plan att få till ett fredligt regimskifte i Ukraina, som är mer Rysslandsvänligt.

Skulle Ryssland mot all förmodan gå in i Ukraina, så visar man världen att deras ord inte är att lita på, dessutom ger dom USA och NATO rätt i spekulationerna om en stundande invasion. En prestige/förtroendeförlust som världen sent ska glömma.
Även den ryska befolkningen tycker att Putin är en mus. En mus som borde hålla käften och sitta still i båten istället för att få en missil uppkörd i röva av väst.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Dom går inte in, förmodligen får vi se en false flag från US på sin höjd.
Skulle US sätta en lilltå på Krim kommer det regna robotar från de ryska atomubåtarna placerade i Arktis och Medelhavet.
Titta på hur skitnördiga besättningen på USS Donald i Östersjön blir när ryskt närmar sig.
https://youtu.be/qJFnDfvUVGc
Bästa var när det brittiska fartyget gick i vattnen utanför Krim och fick EMP i fjol så båten knappt tog sig till hamn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in