2022-02-14, 12:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Fast nu var det inte då att det var kritik av arbetsmetoden.
KJ har i sina texter påstått att läraren tvingande sims elever att faktiskt erkänna sig till Islam.
Det är en rejäl skillnad. Dessutom så är det inte sant.
KJ har alltså ljugit författare skapa opinion.

Det är inte så vanligt att förtalsmål drivs av åklagare.
Sker kanske 10-20ggr per år, oftast för att den förtalade är minderårig.
Men ett exempel var när JK åtalade en ansvarig utgivare för att ha pekat ut Persbrant som alkis och knarkare.
Annat exempel så twittrade en kvinna om att hon blivit utnyttjad av en handledare på ett tidigare jobb.
3:e exempel en man som i sociala medier spred hälsouppgifter om en annan man.

Det finns alltså hundratals exempel.

Vad jag förstår, så bestrider skolan inte, att eleven ålades att skriva: "jag tillhör islam". Skolan kallar det tydligen för "rollspel" - rollspel är en undervisningsmetod.
Citera
2022-02-14, 12:39
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack för svar. Bedömer du det som troligt eller otroligt, att Katerina Janouch blir fälld i tingsrätten?
Jag gillar inte att spekulera i tingsrätters nyckfullhet. Jag kan konstatera att Janouchs text är missvisande i förhållande till skolans version som vad jag förstår inte vederlagts (du får rätta mig om jag har fel). Jag tycker inte att det borde vara förtalsgrundande bara för att det är snurrigt och hårdvinklat.
Citera
2022-02-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi här är folket, dvs den beslutande församlingen. Kursplanen är beslutad av Riksdagen, Sveriges beslutande församling. Nej, lärarens personliga åsikter lär inte färga dennes undervisning. Pingsvänner är sektmedlemmar, något nytt? Lektion om Kristendom? Vi pratar väl Islam här? Sedan har du uppenbart inte koll på upplägget för att yttra dig.
.
Gör eleverna inte skolarbetet blir det kvarsittning, har du svårt för det?

Såklart att lärares åsikter färgar av sig på både betyg, upplägg av lektion och åsikter om sina elever och hur dessa därmed blir bemötta. Lite naivt av dig att ens tänka tanken att så inte är fallet. I det här fallet så visar hon hur illa hon tycker om kristendom och hur bra hon tycker om islam. Att jag ens tar upp kristendom är givetvis hur lektionerna skiljde sig åt, och hur olika hon bemötte elever beroende på vad deras tro är. Man kan jämföra lektionerna för dessa två olika religioner för att se vad hennes agenda är.
Citera
2022-02-14, 14:23
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Och du är korkad.

Hänger man ut en person med syfte att skada personens rykte/förtroende osv så är det förtal. Sen vad du tycker om saken är skitsamma.

Ett annat exempel är när Ebba Busch hängde ut en person för att skada hans rykte, även om det var sant är det ändå förtal.
Ja, ni är väldigt selektiva när det gäller vem man får och inte får hänga ut.

Expressen hängde ut Sverigedemokrater, friades i rätten och hånade då offret med att ha honom på förstasidan igen.

Men skam den som hänger ut vänstermänniskor och pedofiler! Då ska det trakasseras och åtalas.
Citera
2022-02-14, 14:24
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Jag gillar inte att spekulera i tingsrätters nyckfullhet. Jag kan konstatera att Janouchs text är missvisande i förhållande till skolans version som vad jag förstår inte vederlagts (du får rätta mig om jag har fel). Jag tycker inte att det borde vara förtalsgrundande bara för att det är snurrigt och hårdvinklat.

Det är inte ens "hårdvinklat", eleverna tvingades bekänna sig till Islam och att skolan kallar bekännelsen för rollspel förändrar inte den saken.
Citera
2022-02-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om du studerar illustrationen i inlägget, så ser du en bild av flickans skrivbok, där hon präntat: "jag tillhör islam".

https://katerinamagasin.se/9-aringar-tvingas-skriftligt-erkanna-sig-till-islam-av-larare-pa-bruksskolan-i-tierp/

Ja?
Fortfarande, var har en trosbekännelse ägt rum?
Citera
2022-02-14, 14:28
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att läsa om en trosbekännelse och få prov om den är inte samma sak som att tvingas att skriva ned den.
Lite märklig undervisningsmetod om just islam kan man tycka.

Prov eller uppgift handlar ju om att skriva ner den! Eller hur tror du man besvarar prov och uppgifter i skolan?

En annaninlärningsmetod är just skriva ner det läraren säger.

Om det var på prov, om det vara var just islam man skulle skriva ner eller om man gjort liknande i buddhism eller kristendom har du ingen aning om.

Det enda du vet är en elev vägrade skriva den i en uppgift och en sionist försökte vinna sionist poäng på det.
Citera
2022-02-14, 14:30
Medlem
Janouch kanske skriver intressanta böcker (?) men hon hade aldrig blivit en bra journalist. Hon är inte så noga med källkritiken. Hon kom heller inte in på journalistutbildningen. Tur det.
Citera
2022-02-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Såklart att lärares åsikter färgar av sig på både betyg, upplägg av lektion och åsikter om sina elever och hur dessa därmed blir bemötta. Lite naivt av dig att ens tänka tanken att så inte är fallet. I det här fallet så visar hon hur illa hon tycker om kristendom och hur bra hon tycker om islam. Att jag ens tar upp kristendom är givetvis hur lektionerna skiljde sig åt, och hur olika hon bemötte elever beroende på vad deras tro är. Man kan jämföra lektionerna för dessa två olika religioner för att se vad hennes agenda är.

Nej, en lärares personliga åsikter färgar inte betyg (vilket inte ens finns för år 3), upplägg, eller ens åsikter. Läget är så i skolan att lärarna försöker beta av dessa lektioner så snabbt som möjligt så att de kan återgå till att ägna tid åt att svara på onödiga mail från föräldrar (förlåt pingstvänner) om hur de ska bedriva lektioner. Har man några år i yrket tar man samma lektionsplanering man hade de senaste tio åren och kör på dessa med lite justeringar. Ingen lärare bryr sig vad för åsikter som finns om lektionen utan alla lektioner går på ren rutin.

Du har inte kompetensen att ens jämföra två frukter så lägg ned.

Detta är dessutom juridikforat så du lär ha något juridiskt att komma med.
Citera
2022-02-14, 14:32
Medlem
Mamman borde kanske fylla i en kränkthets anmälan och posta på Facebook Eller vänta nu det har hon säkert gjort.

När man läser mailet som mamman skickat (förutsatt att det är äkta) så verkar det ju var en blandning av en väldigt lättkränkt mamma och en klumpig lärare.

Citat:
Religionskunskapen bestod av att elev skiftligt ska göra en trosbekännelse i uttryck ordagrant

Kan ju tolkas på olika sätt och det verkar som att mamman valde det minst sannolika. Kanske för att kunna bli lite upprörd och uppmärksamhet. Tierp så blir man på smällen när man 17 år eller flyttar och dom som är kvar är ju inte så mycket annat att göra på dagarna än att prata skit och intrigera men att tt en elev får en övning att skriva en trosbekännelse är ju inte samma sak som att eleven måste göra en trosbekännelse.

Dock så är ju läraren lika korkad som mamman och skulle ju föreslå några praoveckor i Rosengård och testat om reaktionerna från föräldrarna blir lättare att hantera om han låter en hög somaliska musse-ungar skriva en kristen trosbekännelse?
Citera
2022-02-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, en lärares personliga åsikter färgar inte betyg (vilket inte ens finns för år 3), upplägg, eller ens åsikter. Läget är så i skolan att lärarna försöker beta av dessa lektioner så snabbt som möjligt så att de kan återgå till att ägna tid åt att svara på onödiga mail från föräldrar (förlåt pingstvänner) om hur de ska bedriva lektioner. Har man några år i yrket tar man samma lektionsplanering man hade de senaste tio åren och kör på dessa med lite justeringar. Ingen lärare bryr sig vad för åsikter som finns om lektionen utan alla lektioner går på ren rutin.

Du har inte kompetensen att ens jämföra två frukter så lägg ned.

Detta är dessutom juridikforat så du lär ha något juridiskt att komma med.

Nog lika bra att vi släpper det, vi har nog för stort gap i åsikter och erfarenheter för att detta ska bli särskilt givande. Och det är sant att det ligger i fel forum för att diskuteras.

Angående juridiken i fallet så blir problemet att KJ namngav läraren. Hade hon stannat vid att namnge skolan så hade det inte varit något.

Men sen tror jag att hon frias pga att det inte är särskilt allvarliga anklagelser från KJs sida. Snarare något beundransvärt i lärarens värld att ”positivt särbehandla” minoriteter. En fras som är mycket märklig men som lärare lärde mig innebörden av för länge sedan och som uppfattades av dessa som mycket bra.
Citera
2022-02-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är inte ens "hårdvinklat", eleverna tvingades bekänna sig till Islam och att skolan kallar bekännelsen för rollspel förändrar inte den saken.

Om de hade haft ett rollspel där de sa att de var tomtar och troll då? Det hade väl inte gjort någon till tomte? Varför går alla igång på just Islam?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in