2022-02-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoonInLeo
För att förstå var vi lever måste man våga ta reda på saker själv. Man kan inte sitta och skrika på andra att göra jobbet åt en som en bebis.

Jag vill bara ge er en start. Som någon gav mig.

Kan inte du förklara mer om vad du kommit fram till i dina efterforskningar?
Citera
2022-02-04, 23:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonInLeo
Jag vill bara ge er en start. Som någon gav mig.
Och du tycker du fick en bra start när någon berättade för dig att jorden är platt?
Citera
2022-02-14, 01:24
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Folk fattade att jorden var rund 1500+ år före heliocentrismen. Dvs även kyrkans män som brände på bål om man motsade att jorden var universums medelpunkt.

Jasså. Källa på det?
Alltså en från 1500+ år före heliocentmod.
Det är gulligt att du blir imponerad av din förmåga att upprepa nonsens du inte vet nånting om.
Citera
2022-02-14, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jasså. Källa på det?
Det är gulligt att du blir imponerad av din förmåga att upprepa nonsens du inte vet nånting om.

Är det inte bättre att du koncentrerar dig på att försöka bevisa att jorden är platt?
Citera
2022-02-14, 12:09
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Jasså. Källa på det?
Det är gulligt att du blir imponerad av din förmåga[/b] att upprepa nonsens du inte vet nånting om.
Felskrivning eller menar du att jag sitter och är imponerad över mig själv?
Puss på dig också, i vilket fall.

Pythagoras och Plator filisoferade om det där 4-500 fkr. Men ska man ta när det var så etablerat så man faktiskt försökte räkna sig till omkretesen så var det Eratosthenes. Kring 250 fkr mätta han upp den hyggligt väl.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes

Och även hans uträkningar är svåra att förklara med en platt jord. Vid den tiden var också den runda jorden den allmänna föreställningen bland greker och romare, vilket var anledningen till att man ens gjorde dylika experiment. Även i indien hade man kommit till klarhet med det där en bra bit innan år noll.

Om du vill fördjupa dig har du ett gäng tidpunkter här: https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth#Antiquity
Citera
2022-02-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Är det inte bättre att du koncentrerar dig på att försöka bevisa att jorden är platt?

Det är redan gjort. Eller allt pekar mot det om du utgår från fysikens lagar vi kan observera. Sen om ni vill filosofera om formen får ni väl det.
Citera
2022-02-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Felskrivning eller menar du att jag sitter och är imponerad över mig själv?
Puss på dig också, i vilket fall.

Pythagoras och Plator filisoferade om det där 4-500 fkr. Men ska man ta när det var så etablerat så man faktiskt försökte räkna sig till omkretesen så var det Eratosthenes. Kring 250 fkr mätta han upp den hyggligt väl.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes

Och även hans uträkningar är svåra att förklara med en platt jord. Vid den tiden var också den runda jorden den allmänna föreställningen bland greker och romare, vilket var anledningen till att man ens gjorde dylika experiment. Även i indien hade man kommit till klarhet med det där en bra bit innan år noll.

Om du vill fördjupa dig har du ett gäng tidpunkter här: https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth#Antiquity

Ok. Du skrev ju att det filosoferades fram så inlägget ovan gäller dig också.

Ja du verkar imponerad av din förmåga att filosofera om andras filosofier om jorden.
Att man ens kan tro man vet nånting om hur folk tänkte 250 år fkr skriker naivitet i mina öron/ögon.
Antar att du är säker på att Kristus fanns också då.

Har svårt att tro fysikens lagar ändras när du lägger till avstånd i equationen.

Ett vattenpass behöver vara hur långt för att inte vara ett verktyg längre? Det är dessa frågor ni behöver besvara.

Som det ser ut nu är det vågrät och lodrät som gäller. När det börjar böja på sig vill jag veta.
Puss på dig å. Är inte är för att bråka.

Angående Eratosthenes så behöver du bara flytta solen närmare för att funka likadant på en platt yta. Och eftersom han antog solens position så är det helt meningslöst det han gjorde. Och parallella solstrålar? Vart ser du det i världen?
Det är väl bara kolla när solstrålar bryter igenom moln och triangulera strålarna mot källan.
Vissa kollar på världen och vissa läser propaganda. Och dom som verkligen kollar kommer fram till samma slutsats. Dags att sätta lite mer tilltro till ditt egna intellekt än gamla myter?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-02-14 kl. 14:47.
Citera
2022-02-14, 14:39
Medlem
Citat:
Det är redan gjort. Eller allt pekar mot det om du utgår från fysikens lagar vi kan observera. Sen om ni vill filosofera om formen får ni väl det.

Du får gärna redogöra för det beviset.

Fysikens lagar pekar mot att jorden är klotrund och snurrar ett varv runt sin egen axel på 24 h, ett varv runt solen på 365 dagar osv

Vilka fysiska lagar pekar på att jorden är platt menar du?
Citera
2022-02-14, 14:45
Medlem
Citat:
Du får gärna redogöra för det beviset.

Fysikens lagar pekar mot att jorden är klotrund och snurrar ett varv runt sin egen axel på 24 h, ett varv runt solen på 365 dagar osv

Vilka fysiska lagar pekar på att jorden är platt menar du?

Nice upprepning av nåt du aldrig mätt upp själv. Tro på det om du vill. Jag kommer aldrig övertyga dig om nånting i denna tråden.
Men har du kvar nåt i huvudet kan du ju ta och slänga allt du fått lära dig och börja undersöka själv. Ta ett år utan förutfattade meningar och kolla på hur saker fungerar här på jorden.

Vad pekar mot det du säger? Vart kan jag gå ut och observera det?

Alla fysiska lagar pekar mot att den är platt.
Citera
2022-02-14, 14:48
Medlem
Citat:
Nice upprepning av nåt du aldrig mätt upp själv. Tro på det om du vill. Jag kommer aldrig övertyga dig om nånting i denna tråden.
Men har du kvar nåt i huvudet kan du ju ta och slänga allt du fått lära dig och börja undersöka själv. Ta ett år utan förutfattade meningar och kolla på hur saker fungerar här på jorden.

Vad har du själv mätt som gör att du tror att jorden är platt?
Solen går ner varje kväll och det blir mörkt. Det har ingen lyckats förklara på annat sätt än att jorden är rund.
Citera
2022-02-14, 14:49
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Alla fysiska lagar pekar mot att den är platt.

Va exakt inga av fysikens lagar pekar på en platt jord. Hur förenar du t ex gravitationen med en platt jord?
Citera
2022-02-14, 14:55
Medlem
Citat:
Vad har du själv mätt som gör att du tror att jorden är platt?
Solen går ner varje kväll och det blir mörkt. Det har ingen lyckats förklara på annat sätt än att jorden är rund.

Jo det har förklarats väldigt bra.

Spänn upp en vågrät lina. Sätt upp en artificiell horisont i mitten av den. Sätt upp en kamera i början av linan och en som filmar helheten från sidan. Dra en tennisboll längs linan och se i en kamera som filmar helheten hur den följer en vågrät linje. Kolla i den första kameran och se hur tennisbollen går ner bakom den artificiella horisonten exakt som en solnedgång.
Alltså en vågrät linje som går bortifrån dig ser ut som den försvinner neråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in