Citat:
Ursprungligen postat av
kiboko
Felskrivning eller menar du att jag sitter och är imponerad över
mig själv?
Puss på dig också, i vilket fall.
Pythagoras och Plator filisoferade om det där 4-500 fkr. Men ska man ta när det var så etablerat så man faktiskt försökte räkna sig till omkretesen så var det Eratosthenes. Kring 250 fkr mätta han upp den hyggligt väl.
https://en.wikipedia.org/wiki/Eratosthenes
Och även hans uträkningar är svåra att förklara med en platt jord. Vid den tiden var också den runda jorden den allmänna föreställningen bland greker och romare, vilket var anledningen till att man ens gjorde dylika experiment. Även i indien hade man kommit till klarhet med det där en bra bit innan år noll.
Om du vill fördjupa dig har du ett gäng tidpunkter här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth#Antiquity
Ok. Du skrev ju att det filosoferades fram så inlägget ovan gäller dig också.
Ja du verkar imponerad av din förmåga att filosofera om andras filosofier om jorden.
Att man ens kan tro man vet nånting om hur folk tänkte 250 år fkr skriker naivitet i mina öron/ögon.
Antar att du är säker på att Kristus fanns också då.
Har svårt att tro fysikens lagar ändras när du lägger till avstånd i equationen.
Ett vattenpass behöver vara hur långt för att inte vara ett verktyg längre? Det är dessa frågor ni behöver besvara.
Som det ser ut nu är det vågrät och lodrät som gäller. När det börjar böja på sig vill jag veta.
Puss på dig å. Är inte är för att bråka.
Angående Eratosthenes så behöver du bara flytta solen närmare för att funka likadant på en platt yta. Och eftersom han antog solens position så är det helt meningslöst det han gjorde. Och parallella solstrålar? Vart ser du det i världen?
Det är väl bara kolla när solstrålar bryter igenom moln och triangulera strålarna mot källan.
Vissa kollar på världen och vissa läser propaganda. Och dom som verkligen kollar kommer fram till samma slutsats. Dags att sätta lite mer tilltro till ditt egna intellekt än gamla myter?