2022-02-14, 14:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, jag tror faktiskt det, då alla de jag umgåtts med har blivit smittade. Enligt FHM ger en tredje dos cirka 50% skydd mot sjukdom, även mot Omikron.
Har du fakta?
Dina ständiga egna gissningar håller inte.
Citera
2022-02-14, 14:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Amnesty International visar tydligt att dom inte anser alla liv vara lika mycket värda.

Citat från Sveriges Television:
Fortsatt stora skillnader i vaccintakten i världen

I Sverige och många andra länder lyfts covidrestriktionerna – mycket tack vare hög vaccintäckning. Samtidigt ligger många av världens fattiga länder långt efter. Bara 4 procent av befolkningen i låginkomstländer är fullvaccinerade, visar en rapport från Amnesty.
– Om vi vill att 2022 ska vara det sista året för pandemin måste vi ändra kurs nu, säger Rajat Khosla vid Amnesty.
...
Orsakerna till snedfördelningen är enligt Amnesty bland annat att vaccintillverkare har satt för höga priser och prioriterat leveranser till rika länder.

– Bolagen vände ryggen åt dem som behövde vaccin mest och satte vinsterna före människorna, säger Rajat Khosla, Amnesty Internationals chef för forskning, påverkansarbete och politik, i ett uttalande.
Rajat Khoslas uttalande visar att han anser att dom fattiga ländernas invånare är dom som behövde vaccinerna mest. Det är märkligt, med tanke på vilka länder som har drabbats hårdast av Kina-virusets härjningar. Rika västländer har drabbats mycket hårdare än Världen i genomsnitt. Många fattiga länder har däremot klarat sig förhållandevis bra. Trots det, så anser repressentanten för Amnesty International att dom fattiga länderna var dom som behövde vaccinerna mest.

Amnesty International visar att dom anser att dom fattiga ländernas invånare är mer värdefulla än västerlänningar. Utan den utgångspunkten, så hade Amnesty International inte kunnat komma fram till slutsatsen att dom fattiga länderna behövde vaccinerna mest.

Citat från Sveriges Television:
”Gäller att få ut vaccinen”
Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström menar att problemet med snedfördelning är mer komplext än att skylla på vaccintillverkare som Pfizer/BioNTech och Moderna. Han pekar på problem med stort vaccinmotstånd i många länder och att Covax, det internationella vaccinsamarbetet för att hjälpa låginkomstländer, köpte in vaccin från bland annat Astra Zeneca som har tillverkning i Indien och därför påverkats av landets exportstopp.

– Vi har sett en kraftigt ökad produktionskapacitet runtom i världen så vi når snart en punkt där det inte är någon jättebrist på vaccin. Nu är det en fråga om kapaciteten att få ut vaccinen, säger Richard Bergström.
Jag håller med om att det nu är viktigt att vaccinera även dom fattiga ländernas invånare. Nu är det inte längre är brist på vaccin. Men jag ser inget fel i att hårt drabbade västländer satsade på att vaccinera sina egna invånare innan dom donerade vacciner till lindrigt drabbade länder.

Men vad gör man ifall dom fattiga ländernas invånare inte vill vaccinera sig? Ska man fortsätta att skälla på rika västländer för att vaccineringen går trögt i fattiga länder?
Citera
2022-02-14, 14:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har klarat mig hittills också men anser mitt skydd mot Omicron är rätt så dåligt.
3 doser gav väll ca 50% skydd 2 veckor efter dos 3 men nu flera månader sedan så vad kan jag ha, 10-30% ???
Finns inga uppgifter. Rätt kass skydd men inte alls orolig.

Träffar jag på Omicron tror jag att jag får covid.

Men du går väl knappt, jobbar inte utan gömmer dig.

På somliga låter det som att vaccinet inte alls skyddar mot Omikron, men ger det 50% skydd är det ju faktiskt 50% chans att man inte blir smittad alls. Jag själv hade tur och hamnade i den kategorin.
Citera
2022-02-14, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag tror snarare att det är din hazmat suit som skyddat dig;-)

Majoriteten av de trippelvaccinerade jag känner har fått omicron så skyddet är rätt kasst.... Jag o min sambo har hittills inte fått nån covid alls men vi har profylaxat vilket troligen ger mycket bättre skydd.

Äger ingen sådan, men tack vare att jag vaccinerat mig klarade jag mig ifrån att bli smittad när jag umgicks med personer som alla bar på smittan. Finner ingen annan anledning till att jag klarade mig, än att jag var vaccinerad cirka 3 veckor innan med en tredje dos. Vaccin skyddar. Så är det oavsett vad vissa foliehattar på Flashback har fått för sig.
Citera
2022-02-14, 14:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
På somliga låter det som att vaccinet inte alls skyddar mot Omikron, men ger det 50% skydd är det ju faktiskt 50% chans att man inte blir smittad alls. Jag själv hade tur och hamnade i den kategorin.

Ja tänk. Annars hade du blivit lite förkyld en vecka. Hemska tanke.

Herregud vad är det för fel på folk...
Citera
2022-02-14, 14:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
BA.2 är mer smittsam än BA.1.
Jag har inget sett om att den som haft BA.1 skulle få BA.2 eller omvänt.
BA.2 är ingen mutation av BA.1 utan båda fanns från början då Omicron dök upp.
Ska finnas en BA.3 också men är troligen mindre smittsam så den har inte fått någon spridning.

Sjukdomsläget ska tydligen vara precis samma .Alltså BA.2 ger inte värre sjukdom.

Jag är inte speciellt orolig för någon av varianterna, men det är ju intressant om man kan bli återinfekterad mellan varianterna eller ej. Inte för att det spelar någon roll mer än att det drar ut på eländet.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Har du fakta?
Dina ständiga egna gissningar håller inte.

Det var vad FHM påstod på pressträffen förra veckan. Den där Campell påstod att skyddet var 35%, dvs skydd mot att alls bli infekterad. Att påstå att vaccinet är värdelöst är en grav överdrift. Däremot är det inte fullt så bra som man hade hoppats på. Inte mot de här muterade varianterna.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fakta ?

Alltså var står det att skyddet mot symptomatisk sjukdom är 50% efter dos 3 mot Omicron
Sedan hur ser skyddet ut efter 1 månad, 2 månader osv.

Du bara gissar. Vaccinet är inte konstruerat för Omicron.
Citera
2022-02-14, 14:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja tänk. Annars hade du blivit lite förkyld en vecka. Hemska tanke.

Herregud vad är det för fel på folk...

Det kan sluta betydligt värre än så. Har du missat att 16 tusen personer har dött i Sverige pga Covid19, samt att långt över 100 tusen har behövt sjukhusvård pga covid19? Bara idioter som inte tar in fakta och låter bli att vaccinera sig.
Citera
2022-02-14, 14:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är inte speciellt orolig för någon av varianterna, men det är ju intressant om man kan bli återinfekterad mellan varianterna eller ej. Inte för att det spelar någon roll mer än att det drar ut på eländet.
Man tror sig att det är BA.2 man har dominant i Danmark och därför ser smittspridningen ut som den gör. Se graf

UK har haft en mycket lägre smittspridning och skulle kunna bero på att de haft mest BA.1 där.

Hur det ser ut här i Sverige har vi ingen aning om då vi slutat testa.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-29..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~DNK~GBR
Citera
2022-02-14, 14:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Fakta ?

Alltså var står det att skyddet mot symptomatisk sjukdom är 50% efter dos 3 mot Omicron
Sedan hur ser skyddet ut efter 1 månad, 2 månader osv.

Du bara gissar. Vaccinet är inte konstruerat för Omicron.

Det var vad FHM sa på pressträffen senaste veckan. De nämnde inget om hur skyddet sedan dalar, men har läst tidigare undersökningar som pekar på att skyddet peakar cirka 2-3 veckor efter senaste sprutan. Därefter dalar det, för att vara i princip helt borta cirka 3 månader senare. Kommer behövas täta påfyllnadsdoser. Nu läste jag att 80+ ska erbjudas en fjärde dos vaccin. Verkar som FHM börjar lära sig och arbetar proaktivt för en gångs skull. Jag hoppas att jag också blir erbjuden en fjärde dos om en månad eller två. Då tar jag givetvis den, för jag vill ju inte bli sjuk i covid19. Det kan sluta illa.
Citera
2022-02-14, 14:21
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Äger ingen sådan, men tack vare att jag vaccinerat mig klarade jag mig ifrån att bli smittad när jag umgicks med personer som alla bar på smittan. Finner ingen annan anledning till att jag klarade mig, än att jag var vaccinerad cirka 3 veckor innan med en tredje dos. Vaccin skyddar. Så är det oavsett vad vissa foliehattar på Flashback har fått för sig.

Jaha vad bra då vet vi. Din anekdot är spiken i kistan! Case closed

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in