2022-02-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Så de som var stöddiga om att de hade naturligt skydd från gamla covid kan glömma att det gäller för Omicron.

Fortfarande bättre än kvaxxin. Men det spelar ingen roll, Omicron är helt harmlöst för någon som haft covid. Med delta var skyddet mot allvarlig sjukdom över 99,9% med naturlig immunitet, med Omicron lär det vara så nära 100% man kan komma. Förkylningen har blivit mildare än förkylning. Inga kvaxxin behövs för konvalescenta.
Citera
2022-02-14, 14:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Skyddet mot Omicron är inte så bra för vaccinet då det inte är framtaget för Omicron.
Skyddet från tidigare covid (annan mutation) eller 2 doser vaccin verkar båda typerna värdelösa-

Ger endast skydd mot allvarlig sjukdom.

Jag har också en trippelvaccinerad kollega som nyss fick Omicron. Jag är inte alls förvånad.

Jag har faktiskt klarat mig från att bli smittad av Omicron, tack vare att jag vaccinerat mig.
Citera
2022-02-14, 14:05
Medlem
Citat:
Skyddet mot Omicron är inte så bra för vaccinet då det inte är framtaget för Omicron.
Skyddet från tidigare covid (annan mutation) eller 2 doser vaccin verkar båda typerna värdelösa-

Ger endast skydd mot allvarlig sjukdom.

Jag har också en trippelvaccinerad kollega som nyss fick Omicron. Jag är inte alls förvånad.
Efter 9 månader var skyddet mot allvarlig sjukdom på 20% med kvaxxin. Med Omicron lär det gå snabbare till låga nivåer. Naturlig immunitet avtar inte när det gäller allvarlig sjukdom.
Citera
2022-02-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har faktiskt klarat mig från att bli smittad av Omicron, tack vare att jag vaccinerat mig.
Ha ha… naturligtvis är det vaccinets förtjänst 😂
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Vilken tur att vaccinet skyddar dig då den inte skyddar någon annan
Confirmationsbiasen är stark nu.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag har klarat mig hittills också men anser mitt skydd mot Omicron är rätt så dåligt.
3 doser gav väll ca 50% skydd 2 veckor efter dos 3 men nu flera månader sedan så vad kan jag ha, 10-30% ???
Finns inga uppgifter. Rätt kass skydd men inte alls orolig.

Träffar jag på Omicron tror jag att jag får covid.

Men du går väl knappt, jobbar inte utan gömmer dig.
Citera
2022-02-14, 14:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Jag tror snarare att det är din hazmat suit som skyddat dig;-)

Majoriteten av de trippelvaccinerade jag känner har fått omicron så skyddet är rätt kasst.... Jag o min sambo har hittills inte fått nån covid alls men vi har profylaxat vilket troligen ger mycket bättre skydd.
Citera
2022-02-14, 14:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Ha ha… naturligtvis är det vaccinets förtjänst 😂

Ja, jag tror faktiskt det, då alla de jag umgåtts med har blivit smittade. Enligt FHM ger en tredje dos cirka 50% skydd mot sjukdom, även mot Omikron.
Citera
2022-02-14, 14:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Just det där med "begränsad tid" tror jag inte på. Så fort man släpper efter får man ju en pandemi.

Om man ska tänka fritt tror jag att stänga alla landsgränser + aktiv smittspårning hade varit det mest effektiva. Om man redan har okontrollerad spridning inom ett land så tror jag lösningen är att temporärt stoppa resande mellan regioner för allt utom varutransporter. Man hade nog ändå sett en viss spridning, men jag tror nyckeln för att smittspårning ska fungera bra är att man bara träffar människor inom samma administrativa område. Typ din region eller allra helst din egen stadsdel. Istället för att säga "du får inte gå på restaurang" så säger man "du får gå på restaurang men bara i din hemregion".

Problemet är att det här inte är en lösning, bara en fördröjning av problemet. Men rent hypotetiskt hade man kanske kunnat hålla spridningen på en låg nivå tills alla intresserade hade vaccinerat sig, och sen släppt efter. Men det är kantat av problem. Typ, att väldigt få vill vaccinera sig utan smittspridning, och att många trivs bättre i ett krisläge med stängda gränser (och som struntar i hur det påverkar andra människor och företag). Risken finns ju att man blir som Australien, och låter polisen börja spöa folk på gatan istället för att återgå till något normalt, när man kanske egentligen vill bli som Norge. Det är inte alls säkert att Norge hade kunnat öppna nu (psykologiskt) om man inte hade haft Sverige bredvid sig hela pandemin.
Jag håller med dig om mycket.

Men min tanke var att det fanns en möjlighet att Kina klarat av att trycka till baka smittan. Allt vi andra då hade behövt att göra var att se till att vi inte hämtade smitta där ifrån under tiden. Då hade vi sluppit en pandemi. Men om det fungerat eller inte, vem vet, vi försökte ju aldrig.

Jag är helt med dig att istället för att stänga är det bättre att ha rekommendationer/restriktionen att inte röra sig utanför sitt område. Även testande och smittspårning. Det är de verktyg jag också tror på. Samt god kontroll vid gränsen. Man behöver ju inte i början av vintern tanka hem nya varianter.

Sedan tror jag att det är en fördel att snabbt ta bort restriktioner när de inte är så viktiga. Jag har aldrig förstått varför vi ska ha restriktioner på somrarna för utomhus aktiviteter.

Små lokala utomhus tillställningar borde gynnats, speciellt sommartid, men även vintertid.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-14 kl. 14:14.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vilken tur att vaccinet skyddar dig då den inte skyddar någon annan
Confirmationsbiasen är stark nu.

Klart det skyddar även andra. Pratade med en läkare häromveckan kring just det. Hans kollegor som fått tredje dosen hade alla klarat sig från smittan. De som bara tagit två doser hade alla blivit smittade.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Efter 9 månader var skyddet mot allvarlig sjukdom på 20% med kvaxxin. Med Omicron lär det gå snabbare till låga nivåer. Naturlig immunitet avtar inte när det gäller allvarlig sjukdom.
Fakta brukar vara en ständig brist hos alla tröga antivaxxers
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Pkt 1 kan nog funka även om det kan bli trångt i vissa skogsavsnitt när 500 000 familjer flyttar dit.
Dessutom tror jag det blir svårt för dessa familjer att klara sig i några år utan fysisk kontakt med omvärlden.

Nu verkar du ju inte vara helt emot restriktioner så en kombo av restriktioner och självbevarelsedrift är nog en bra lösning , svårigheten är att välja var gränsen mellan självbevarelsedrift och restriktioner ska gå.
Jag menade bara att ansvaret för att skydda barnen måste ju falla på oss själva, om det var barnen som drabbades av pandemin. Man kan ju inte hålla på och förskjuta det ansvaret på 70-åringar, och säga att "det är okej att kränka 70-åringar för det är en mänsklig rättighet för barnen att få gå i skolan utan att det finns smitta där".

Framför allt så tror jag inte att restriktioner tillför särskilt mycket utöver självbevarelsedriften. Man flyttar bara runt smittan till olika delar av samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in