Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Just det där med "begränsad tid" tror jag inte på. Så fort man släpper efter får man ju en pandemi.
Om man ska tänka fritt tror jag att stänga alla landsgränser + aktiv smittspårning hade varit det mest effektiva. Om man redan har okontrollerad spridning inom ett land så tror jag lösningen är att temporärt stoppa resande mellan regioner för allt utom varutransporter. Man hade nog ändå sett en viss spridning, men jag tror nyckeln för att smittspårning ska fungera bra är att man bara träffar människor inom samma administrativa område. Typ din region eller allra helst din egen stadsdel. Istället för att säga "du får inte gå på restaurang" så säger man "du får gå på restaurang men bara i din hemregion".
Problemet är att det här inte är en lösning, bara en fördröjning av problemet. Men rent hypotetiskt hade man kanske kunnat hålla spridningen på en låg nivå tills alla intresserade hade vaccinerat sig, och sen släppt efter. Men det är kantat av problem. Typ, att väldigt få vill vaccinera sig utan smittspridning, och att många trivs bättre i ett krisläge med stängda gränser (och som struntar i hur det påverkar andra människor och företag). Risken finns ju att man blir som Australien, och låter polisen börja spöa folk på gatan istället för att återgå till något normalt, när man kanske egentligen vill bli som Norge. Det är inte alls säkert att Norge hade kunnat öppna nu (psykologiskt) om man inte hade haft Sverige bredvid sig hela pandemin.
Jag håller med dig om mycket.
Men min tanke var att det fanns en möjlighet att Kina klarat av att trycka till baka smittan. Allt vi andra då hade behövt att göra var att se till att vi inte hämtade smitta där ifrån under tiden. Då hade vi sluppit en pandemi. Men om det fungerat eller inte, vem vet, vi försökte ju aldrig.
Jag är helt med dig att istället för att stänga är det bättre att ha rekommendationer/restriktionen att inte röra sig utanför sitt område. Även testande och smittspårning. Det är de verktyg jag också tror på. Samt god kontroll vid gränsen. Man behöver ju inte i början av vintern tanka hem nya varianter.
Sedan tror jag att det är en fördel att snabbt ta bort restriktioner när de inte är så viktiga. Jag har aldrig förstått varför vi ska ha restriktioner på somrarna för utomhus aktiviteter.
Små lokala utomhus tillställningar borde gynnats, speciellt sommartid, men även vintertid.