2022-02-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Situationen var väl lite annorlunda en så. Kina bygger inte ny sjukhus bara för en liten snuva. I vilket fall som helst hade man som minst kunnat stängt gränsen till Kina i januari. Men som jag mins det fanns det en stor ovilja och man pratade om den fria rörligheten. Det sas handla om individens fria rörlighet. Men några månader senare var inte den fria rörligheten viktig för individerna inom sitt egna land.

Jag tror att det handlade mycket om att det fanns ekonomiska intressen. Så har det varit under hela pandemin. Bara ta som exempel Fotbolls–EM, som tilläts sommaren 2021 och som själv skapade en våg i Europa. Samtidigt fick man inte ha lokala utomhus arrangemang. Små lokala tillställningar som knappt hade gjort till eller från för smittspridningen men som inte heller hade genererat någon större ekonomisk vinning. Men som hade varit till betydelse för mer människor en Fotbolls–EM.

Det var Europeiska turister som spred smittan till Indien och det var rika Sydamerikaner som turistade i Europa som tog med sig smittan till Sydamerika. Det hade varit till fördel för hela världen om man inte tillåtit det.

Sedan var inte covid en snuva även om man nu kan ha hopp om att den blir det eller kanske redan är.
Poängen var att vad vi visste kunde de vara en helt vanlig snuva januari 2020, att stänga ner gränserna pga det hade varit att sätta ribban väldigt lågt för när gränserna ska stängas.

Sedan hade det knappast varit att stänga ner gränsen några månader i början av 2020 och sedan leva som vanligt efter det, du hade fått stänga gränserna hela tiden. Är väl uppenbart när man tittar på länder som Australien idag.
Citera
2022-02-14, 12:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur gammal är din dotter?
Vaccinerad?

Och varken naturlig immunitet eller vaccin är 100%
Men att vaccin generellt skulle tillföra ytterligare skydd till någon som är naturligt immun finns det mig veterligen inget stöd för.
Det är dessutom oklart om det inför en ökad risk att boosta en 80 åring som nyss haft Omicron.
Naturlig immunitet bör självklar räknas in som en parameter i strategin, detta görs av obegriplig anledning inte alls.

Hon är i 25-års åldern. Har haft covid tidigare, dubbelvaccinerad. Naturlig immunitet räknas väl visst in, man räknar ju med att immuniteten (naturlig + vaccinerade) hos befolkningen nu är så pass stor att man kan släppa på restriktionerna?

Har en 80+ i min närhet som var trippelvaccinerad som också fick omikron, men det gick bra, var som en vanlig influensa.
Citera
2022-02-14, 12:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad menar du med ”sjuk igen” ? Omikron igen?

De danska siffrorna har inte förändrats sedan omikron gjorde sitt intåg, så det är inte återinfektioner av omikron som ställer till det.

Nej hon var sjuk förra året, minns inte exakt när, maj kanske? Jag har inte påstått att det var återinfektion med omikron.
Citera
2022-02-14, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Intressant.
Varför kommer det inte ut?

Mycket bra fråga. Det skulle man vilja ha svar på. Jag har mailat till Maja Fjaestad, socialministerns statssekreterare, eftersom vare sig Läkemedelsverket eller Folkhälsomyndigheten och inte heller svenska Novavax kan svara på detta, men jag har hittills inte fått något svar från henne. Det är ungefär tre veckor sedan jag mailade statssekreteraren.
Citera
2022-02-14, 12:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej hon var sjuk förra året, minns inte exakt när, maj kanske? Jag har inte påstått att det var återinfektion med omikron.
Då är det inget konstigt.
Tidigare covid med Ursprungliga, Alfa eller Delta ger inget skydd mot Omicron.
Däremot ger Omicron skydd mot de andra.

Jag har några på jobbet som haft covid tidigare (före Omicron) och nu fåt covid igen.

Återinfektion Omicron till Omicron är intressant och borde finnas och troligen för de som inte utvecklat antikroppar första gången.

Så de som var stöddiga om att de hade naturligt skydd från gamla covid kan glömma att det gäller för Omicron.
Citera
2022-02-14, 13:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Jag har några på jobbet som haft covid tidigare (före Omicron) och nu fåt covid igen.

Återinfektion Omicron till Omicron är intressant och borde finnas och troligen för de som inte utvecklat antikroppar första gången.

Så de som var stöddiga om att de hade naturligt skydd från gamla covid kan glömma att det gäller för Omicron.

Jag tyckte John Campbell hintade lite i sin video igår om ett eventuellt upptick i UK som möjligtvis skulle kunna vara BA.2 som tar över efter BA.1, sen om den återinfekterar återstår att se. Om det är så lär det här bli en segdragen historia.
Citera
2022-02-14, 13:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag tyckte John Campbell hintade lite i sin video igår om ett eventuellt upptick i UK som möjligtvis skulle kunna vara BA.2 som tar över efter BA.1, sen om den återinfekterar återstår att se. Om det är så lär det här bli en segdragen historia.

Ja, men om det skulle va så kommer inte vi märka mycket då vi inte testar...

Israel såg ju en del ba.2 återinfektioner men har inte läst att det skulle vara väldigt vanligt.
Citera
2022-02-14, 13:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Har ett antal trippelvaccinerade kollegor som ändå fått covid 2 gånger. Undrar hur många antikroppar de har nu haha
Citera
2022-02-14, 13:19
Medlem
Citat:
Hon är i 25-års åldern. Har haft covid tidigare, dubbelvaccinerad. Naturlig immunitet räknas väl visst in, man räknar ju med att immuniteten (naturlig + vaccinerade) hos befolkningen nu är så pass stor att man kan släppa på restriktionerna?

Har en 80+ i min närhet som var trippelvaccinerad som också fick omikron, men det gick bra, var som en vanlig influensa.

Det räknas in men outtalat anser jag.
Med brasklapp att jag inte följer FHM särskilt noga.
Det jag har hört är iaf att vi kan släppa på restriktioner för att vi har hög täckning på vaccination och belastning på IVA ej matchar smittspridning.
Och sen ibland lite tyst och mummlande att.. och Omicron är mildare.

Vad gäller behov av vaccin nu och tidigare så är såvitt jag vet inte naturlig immunitet en parameter öht.

Vad gäller Omicron så känner jag oxå folk som haft och blivit väldigt olika sjuka.
Ingen nära behöva vård men däckade i 1v som en riktigt rejäl influensa
Undrar när dom hittar parameter som gör att detta påverkar folk så väldigt olika.
Citera
2022-02-14, 13:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, men om det skulle va så kommer inte vi märka mycket då vi inte testar...

Israel såg ju en del ba.2 återinfektioner men har inte läst att det skulle vara väldigt vanligt.

Nä i Sverige har vi ingen koll som vanligt, men vi kan ju snegla på Danmark, fast det verkar som de också är på väg att lägga ner testningen.
Citera
2022-02-14, 13:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Borde man inte kunna svara på det redan nu?

Jag läste att det hittat fall i Israel där personer först fått BA.1 och sedan BA.2. men att det var så få fall så att de kunde räknas på en hand. Vi ser att smittan ökar igen i hela Skandinavien förutom Sverige då med vår förändrade test strategi. Danmark hade ju sin högsta notering i går med 46 312, vilket dok inte är jätte mycket högre en 29 januari med 45 920. Men jag tycker ju ändå att smittan inte borde öka i Norge, Danmark, Island och Finland utan minska, i all fall i Danmark.

Men att det ökar kanske bara beror på att den är mer smittsam. Vi får väl se, att det blir några få fall med återinfektion är kanske inte konstigt, så länge det inte drabbar flertalet.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-14 kl. 13:24.
Citera
2022-02-14, 13:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det räknas in men outtalat anser jag.
Med brasklapp att jag inte följer FHM särskilt noga.
Det jag har hört är iaf att vi kan släppa på restriktioner för att vi har hög täckning på vaccination och belastning på IVA ej matchar smittspridning.
Och sen ibland lite tyst och mummlande att.. och Omicron är mildare.

Vad gäller behov av vaccin nu och tidigare så är såvitt jag vet inte naturlig immunitet en parameter öht.

Vad gäller Omicron så känner jag oxå folk som haft och blivit väldigt olika sjuka.
Ingen nära behöva vård men däckade i 1v som en riktigt rejäl influensa
Undrar när dom hittar parameter som gör att detta påverkar folk så väldigt olika.

Ja omikron slår väldigt olika. Kan ju ff vara D-vitaminbrist som spökar, vi är ju i den allra värsta perioden för just det. Är ju inget man springer runt och mäter hipp som happ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in