2022-02-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Nu rekommenderar FHM en fjärde dos för äldre eftersom smittspridningen är omfattande. Men covid klassas ju inte som samhällsfarlig längre så varför ska folk behöva vaccineras?
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Covid har aldrig varit farligt utanför riskgrupperna och den enda anledningen till massvaccinering var att stoppa smittspridningen, vilket gick åt helvete. Århundradets fiasko. Dock dör det ganska många med covid och det har skrivits in ca 150 personer på IVA i februari. Av dessa är 6 personer ovaccinerade utanför riskgrupperna. Ca 5% alltså. Det är alltså helt meningslöst att fortsätta hetsa om X doser för allmänheten. Pengar i sjön. Eftersom smittan sprids bland vaccinerade i samma grad som ovaccinerade finns alltså ingen poäng i att kalla covid samhällsfarlig längre. Det begreppet användes bara i politiska syften för att rättfärdiga kontroll av våra medborgare. Det borde vara uppenbart nu. Men gamlingar fortsätter att dö med covid så de bör ju fortsätta vaccinera sig för statistikens skull.
Citera
2022-02-14, 10:23
Medlem
Citat:
Nu rekommenderar FHM en fjärde dos för äldre eftersom smittspridningen är omfattande. Men covid klassas ju inte som samhällsfarlig längre så varför ska folk behöva vaccineras?

Riskgrupperna är dom som fortsatt kan ha nytta av vaccinet.
FHM verkar dock fortfarande inte ha upptäck naturlig immunitet.
Vilka risker tar en 80 åring som får 4e dos 1v efter tillfrisknande från Omicron?
Vilken nytta gör det?
Citera
2022-02-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Covid har aldrig varit farligt utanför riskgrupperna och den enda anledningen till massvaccinering var att stoppa smittspridningen, vilket gick åt helvete. Århundradets fiasko. Dock dör det ganska många med covid och det har skrivits in ca 150 personer på IVA i februari. Av dessa är 6 personer ovaccinerade utanför riskgrupperna. Ca 5% alltså. Det är alltså helt meningslöst att fortsätta hetsa om X doser för allmänheten. Pengar i sjön. Eftersom smittan sprids bland vaccinerade i samma grad som ovaccinerade finns alltså ingen poäng i att kalla covid samhällsfarlig längre. Det begreppet användes bara i politiska syften för att rättfärdiga kontroll av våra medborgare. Det borde vara uppenbart nu. Men gamlingar fortsätter att dö med covid så de bör ju fortsätta vaccinera sig för statistikens skull.

"Det är bara riskgrupper som är i fara!"

Ja - men om 60-70% av befolkningen över 50 år är i riskgrupp så säger detta inte så mycket.

Alla över 65 år - Riskgrupp
Högt blodtryck (vilket är väldigt vanligt) - Riskgrupp
Åldersdiabetes - Riskgrupp
Kronisk Hjärt/Lungsjukdom - Riskgrupp
Citera
2022-02-14, 10:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är två helt olika saker du skriver om.

En samhällsfarlig sjukdom är en sjukdom som skulle kunna ge allvarliga* konsekvenser för viktiga samhällsfunktioner om den sprids.*

Den fjärde dosen rekommenderar man till äldre för att de inte ska bli så sjuka och/eller dö om de smittas.
Citera
2022-02-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Men vi är mer intresserade av Novavax medicin, som tydligen hindras från att komma ut på marknaden. Det finns experter som har uttalat att det vaccinet kan vara verksamt betydligt längre, en del pratar om tio år liksom flera andra Novavaxs vacciner. Dessutom med än så länge betydligt färre allvarliga biverkningar.

Intressant.
Varför kommer det inte ut?
Citera
2022-02-14, 10:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns två sidor av det här:

1. Ponera att det kom en pandemi som bara var dödlig för barn under 12 år. Inte ens jag som drabbas tror att lösningen är att staten låser in 75-åringar tills de dör av ensamhet istället. Lösningen är att jag med familj bosätter oss i skogen med hemskolning och ett hagelgevär tills det finns ett vaccin.

2. Folk har en vansinnig övertro på statens inflytande. Svenska folket är inte schackpjäser som Magdalena Andersson flyttar runt. Samhället är en självständig organism som gör som den vill, och Maggan kämpar med att överhuvudtaget påverka människors beteende alls. Nästan alla smittas i ett privat sammanhang utom synhåll för staten, där bara den egna självbevarelsedriften sätter gränserna för vilken risk man tar, oavsett var staten lagt ribban. Att stänga krogen klockan åtta är bara att jävlas med människor. Den som kan tänka sig att gå på krogen i en pandemi kommer inte göra något ansvarsfullt bara för att krogen är stängd.

Jag begär inte att precis alla tvångsåtgärder ska vara förbjudna. Men det ska självklart vara otillåtet att tvångsvaccinera hela befolkningen med ett nödvaccin, att stänga verksamheter och begränsa människors möjlighet att leva normalt utan någon vetenskaplig evidens för att det hjälper, eller att använda grupptryck, skuldbeläggning och utfrysning som ett instrument för lydnad och för att förhindra människor från att göra en individanpassad krishantering.
Pkt 1 kan nog funka även om det kan bli trångt i vissa skogsavsnitt när 500 000 familjer flyttar dit.
Dessutom tror jag det blir svårt för dessa familjer att klara sig i några år utan fysisk kontakt med omvärlden.

Nu verkar du ju inte vara helt emot restriktioner så en kombo av restriktioner och självbevarelsedrift är nog en bra lösning , svårigheten är att välja var gränsen mellan självbevarelsedrift och restriktioner ska gå.
Citera
2022-02-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Eftersom man inte ville stänga gränserna, så kan vi inte veta vad som skulle ha skett om vi hade gort det i början. Men jag tror att vi helt hade kunnat slippa pandemin.

Men i slutet av februari hade smittan redan tagit sig in i Europa. Så då hade det redan börjat bli för sent. Men vi hade då kunnat undvika att sprida det ut ur Europa.

Hade det varit jag som var någon from av diktator så hade jag stängt Europas gränser start ca slutet av januari och haft det stängt till slutet av mars. Det var den kritiska perioden.

Om det hade räckt det vet jag inte, men den första besvärliga vågen hade i vart fall minskat drastiskt och betydligt mindre restriktioner hade krävts.
Hade du stängt gränserna med det vi visste i januari 2020 hade det varit väldigt modigt baserat på vad vi visste då. Du kommer troligtvis få stänga gränserna flera gånger om året, varje år för all framtid eftersom minsta lilla snuva i något land på andra sidan jorden potentiellt kan vara en pandemi på ingång...
Citera
2022-02-14, 11:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hade du stängt gränserna med det vi visste i januari 2020 hade det varit väldigt modigt baserat på vad vi visste då. Du kommer troligtvis få stänga gränserna flera gånger om året, varje år för all framtid eftersom minsta lilla snuva i något land på andra sidan jorden potentiellt kan vara en pandemi på ingång...
Situationen var väl lite annorlunda en så. Kina bygger inte ny sjukhus bara för en liten snuva. I vilket fall som helst hade man som minst kunnat stängt gränsen till Kina i januari. Men som jag mins det fanns det en stor ovilja och man pratade om den fria rörligheten. Det sas handla om individens fria rörlighet. Men några månader senare var inte den fria rörligheten viktig för individerna inom sitt egna land.

Jag tror att det handlade mycket om att det fanns ekonomiska intressen. Så har det varit under hela pandemin. Bara ta som exempel Fotbolls–EM, som tilläts sommaren 2021 och som själv skapade en våg i Europa. Samtidigt fick man inte ha lokala utomhus arrangemang. Små lokala tillställningar som knappt hade gjort till eller från för smittspridningen men som inte heller hade genererat någon större ekonomisk vinning. Men som hade varit till betydelse för mer människor en Fotbolls–EM.

Det var Europeiska turister som spred smittan till Indien och det var rika Sydamerikaner som turistade i Europa som tog med sig smittan till Sydamerika. Det hade varit till fördel för hela världen om man inte tillåtit det.

Sedan var inte covid en snuva även om man nu kan ha hopp om att den blir det eller kanske redan är.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-14 kl. 11:43.
Citera
2022-02-14, 12:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Riskgrupperna är dom som fortsatt kan ha nytta av vaccinet.
FHM verkar dock fortfarande inte ha upptäck naturlig immunitet.
Vilka risker tar en 80 åring som får 4e dos 1v efter tillfrisknande från Omicron?
Vilken nytta gör det?

Det är ju lite si och så med den naturliga immuniteten med omikron. Min dotter är nu sjuk igen och hyfsat medtagen. Danmark har ju mellan 5-7% återinfekterade dagligen. Det känns som vi är tillbaka på ruta ett.
Citera
2022-02-14, 12:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag läste detta i expressen, då EMA igen ska utreda om det finns ett samband mellan vaccinet och menstruationsrubbningar.
”I detta skede är det ännu inte klart om det finns ett orsakssamband mellan covid-19-vaccinerna och rapporterna om kraftiga menstruationer eller amenorré (utebliven mens).
Sedan fortsätter det.
Det finns heller inga bevis som tyder på att covid-19-vacciner påverkar fertiliteten”, skriver EMA.
Om det är oklart om man kan drabbas av amenorré av vaccinet så måste det även vara oklart om vaccinet påverkar fertiliteten för amenorré (kan) påverka fertiliteten.
Det är vaccinerna Comirnaty och Spikevax som ska granskas, skriver svenska Läkemedelsverket i ett pressmeddelande. Detta sker efter att rapporter om menstruationsrubbningar kommit in till myndigheterna, samt ”ny information som publicerats”.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mensrubbningar-efter-covidvaccin-granskas/
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-14 kl. 12:14.
Citera
2022-02-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju lite si och så med den naturliga immuniteten med omikron. Min dotter är nu sjuk igen och hyfsat medtagen. Danmark har ju mellan 5-7% återinfekterade dagligen. Det känns som vi är tillbaka på ruta ett.

Hur gammal är din dotter?
Vaccinerad?

Och varken naturlig immunitet eller vaccin är 100%
Men att vaccin generellt skulle tillföra ytterligare skydd till någon som är naturligt immun finns det mig veterligen inget stöd för.
Det är dessutom oklart om det inför en ökad risk att boosta en 80 åring som nyss haft Omicron.
Naturlig immunitet bör självklar räknas in som en parameter i strategin, detta görs av obegriplig anledning inte alls.
Citera
2022-02-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Vad menar du med ”sjuk igen” ? Omikron igen?

De danska siffrorna har inte förändrats sedan omikron gjorde sitt intåg, så det är inte återinfektioner av omikron som ställer till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in