2022-02-14, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Om de verkligen lyckas ta fram ett sånt, med tanke på alla mutationer, så är ju det jättebra. Fast undrar om de verkligen kan lova det, i det här läget. Jag vet inte.
1 år för den mutation som är i ropet just . Det kommer att bli som med influensavaccin, en gång per år erbjuder man ett vaccin som i bästa fall gör någon nytta mot några av varianterna och så hoppas man att man prickat rätt. Och är man inte i någon riskgrupp kan man lika gärna avstå.
Citera
2022-02-14, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Sydkorea har väl inte haft stängd gräns, tror jag. Men de var snabba med effektiva masstestningar och smittspårning, skyddsmasker m.m. Jag tror det finns en del att lära därifrån, när det gäller pandemier.
Jo, Sydkoreas gräns har varit i princip helt stängd för resande under hela pandemin. Tryck på "5Y" på den här grafen, för att se hur de senaste fem åren sett ut:

https://tradingeconomics.com/south-korea/tourist-arrivals

Allt som Sydkorea gjort (masker, testning m.m.) har majoriteten av västländerna gjort under våg 2 och 3, helt misslyckat. Om åtgärderna hade varit effektiva så hade det funkat varje gång.

Alla länder som klarat sig har varit redan isolerade länder som ovanpå det har stängt sin yttre gräns under nästan hela pandemin, och det är den enda gemensamma nämnaren. Inom landet har man inte gjort något unikt.

Om du befinner dig i Japan, Sydkorea, Nya Zeeland eller Australien, även om du får lämna landet, vart ska du resa under en pandemi? Du är omringad av hundratals mil hav, diktaturer och stängda länder. Det går inte att jämföra med att vara i Europa eller USA där miljontals människor korsar en gräns varje dag. I Australien har man inte ens fått korsa gränserna mellan territorierna. Sydkorea och Japan är dessutom skamkulturer där det är extremt stigmatiserat att få covid, så ingen lär ju ta risken att åka till typ Europa. Över en natt har de här länderna ställt om till att i praktiken inte ha något fysiskt utbyte med utlänningar alls.

Stängda gränser är den enda relevanta faktorn under pandemin, och som även ringar in Kina. Sen kan man tvista om VARFÖR det är effektivt, men facit är tydligt.
Senast redigerad av aw 2022-02-14 kl. 07:23.
Citera
2022-02-14, 08:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, Sydkoreas gräns har varit i princip helt stängd för resande under hela pandemin. Tryck på "5Y" på den här grafen, för att se hur de senaste fem åren sett ut:

https://tradingeconomics.com/south-korea/tourist-arrivals

Allt som Sydkorea gjort (masker, testning m.m.) har majoriteten av västländerna gjort under våg 2 och 3, helt misslyckat. Om åtgärderna hade varit effektiva så hade det funkat varje gång.

Alla länder som klarat sig har varit redan isolerade länder som ovanpå det har stängt sin yttre gräns under nästan hela pandemin, och det är den enda gemensamma nämnaren. Inom landet har man inte gjort något unikt.

Om du befinner dig i Japan, Sydkorea, Nya Zeeland eller Australien, även om du får lämna landet, vart ska du resa under en pandemi? Du är omringad av hundratals mil hav, diktaturer och stängda länder. Det går inte att jämföra med att vara i Europa eller USA där miljontals människor korsar en gräns varje dag. I Australien har man inte ens fått korsa gränserna mellan territorierna. Sydkorea och Japan är dessutom skamkulturer där det är extremt stigmatiserat att få covid, så ingen lär ju ta risken att åka till typ Europa. Över en natt har de här länderna ställt om till att i praktiken inte ha något fysiskt utbyte med utlänningar alls.

Stängda gränser är den enda relevanta faktorn under pandemin, och som även ringar in Kina. Sen kan man tvista om VARFÖR det är effektivt, men facit är tydligt.
Hade man önskat att undvika pandemin så skulle det vara den fria rörligheten som behövt att vara det enda vi offrade under en kortare period. Det är vad jag tror. Smittan dök upp i Kina men det var Europa som spred smittan över hela värden med den fria rörligheten.

Detta ända vi inte kunde tömma på. Minns Tegnells uttalande tidigt i pandemin. Att stängda gränser till och med var skadligt under pandemier.

Jag undrar vad som hade hänt om Europa i början av pandemin helt stängt sina gränsen. Kanske det inte blivit en pandemi? Kanske vi sluppit all denna skiten om vi bara stängt våra gränser i tre månader och passat lite på.
Citera
2022-02-14, 08:50
Medlem
GoranPongs avatar
Nu rekommenderar FHM en fjärde dos för äldre eftersom smittspridningen är omfattande. Men covid klassas ju inte som samhällsfarlig längre så varför ska folk behöva vaccineras?
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Senast redigerad av GoranPong 2022-02-14 kl. 08:52.
Citera
2022-02-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hade man önskat att undvika pandemin så skulle det vara den fria rörligheten som behövt att vara det enda vi offrade under en kortare period. Det är vad jag tror. Smittan dök upp i Kina men det var Europa som spred smittan över hela värden med den fria rörligheten.

Detta ända vi inte kunde tömma på. Minns Tegnells uttalande tidigt i pandemin. Att stängda gränser till och med var skadligt under pandemier.

Jag undrar vad som hade hänt om Europa i början av pandemin helt stängt sina gränsen. Kanske det inte blivit en pandemi? Kanske vi sluppit all denna skiten om vi bara stängt våra gränser i tre månader och passat lite på.

Den kraftigaste nedstängningen i rörlighet skedde väl under våren 2020?

Minns själv hur fabriker fick slå igen då det slutade komma material till och från Sverige och många fick gå hemma i månader med permitteringslön.

Sen kom sommaren och många trodde var över.

Sen kom vintern 2020/2021 och det var igång igen - länder som klarat sig bra råkade nu värre ut osv.

Sen kom sommaren 2021 som var lugn och många trodde det var över igen men Delta gjorde att många länder (främst de med lägre vaccineringsgrad) drabbades av hög smittspridning och dödstal.

Sen kom vintern 2021/2022 som till en början fortfarande var Delta men som sen runt jul gick över till Omikron.

När skulle vi stängt ner i 3 månader?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~Europe
Citera
2022-02-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Nu rekommenderar FHM en fjärde dos för äldre eftersom smittspridningen är omfattande. Men covid klassas ju inte som samhällsfarlig längre så varför ska folk behöva vaccineras?

Det är nog rätt väg att gå.

De över 80 år står för 65-70% av dödsfallen.

I senaste veckorapporten från FOHM såg man ju stor skillnad mellan de med 2 doser och de med 3 doser.
Citera
2022-02-14, 09:04
Medlem
Citat:

Du har inte frågat dig varför riskgrupper vaccineras för en massa saker hela tiden?
Du tycker vi borde sluta erbjuda gamlingar vaccin mot influensa också?

Jävla idiot
Citera
2022-02-14, 09:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Minns själv hur fabriker fick slå igen då det slutade komma material till och från Sverige och många fick gå hemma i månader med permitteringslön.

Sen kom vintern 2020/2021 och det var igång igen - länder som klarat sig bra råkade nu värre ut osv.

Sen kom sommaren 2021 som var lugn och många trodde det var över igen men Delta gjorde att många länder (främst de med lägre vaccineringsgrad) drabbades av hög smittspridning och dödstal.

Sen kom vintern 2021/2022 som till en början fortfarande var Delta men som sen runt jul gick över till Omikron.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~Europe
Svårt att läsa eller?

Vi skulle inte stängt ner. Har inte skrivit det. Hitta inte på. Bemöt det jag skrivit i stället.

Vi skulle skippat den fria rörligheten så fort vi viste att det spreds en ny smitta i Kina. Det gjorde vi inte. Vi stängde inte våra gränser. Europa stängde inte sina gränser.

Alla restriktioner, all skit som har hänt skulle kunnat undvikas om vi stängt våra gränser tidigt. Men vi lät smittan ta sig in i Europa och vi spred den över hela världen.

Tegnell sa till oss att stängda gränser är skadligt under pandemier.

kanske du har lite kort mine.

För att friska upp det lite.
EU experts said on Thursday (27 February) that refusing entry to an EU country of people with coronavirus symptoms would be counter-productive and "ineffective" to prevent the spread of the virus.

"Refusal of entry is not considered an appropriate preventive measure as the virus would spread further" since those potential patients would keep moving in the region without being treated, EU sources said.
https://euobserver.com/coronavirus/147576
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-14 kl. 09:11.
Citera
2022-02-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Svårt att läsa eller?

Vi skulle inte stängt ner. Har inte skrivit det. Hitta inte på. Bemöt det jag skrivit i stället.

Vi skulle skippat den fria rörligheten så fort vi viste att det spreds en ny smitta i Kina. Det gjorde vi inte. Vi stängde inte våra gränser. Europa stängde inte sina gränser.

Alla restriktioner, all skit som har hänt skulle kunnat undvikas om vi stängt våra gränser tidigt. Men vi lät smittan ta sig in i Europa och vi spred den över hela världen.

Tegnell sa till oss att stängda gränser är skadligt under pandemier.

När jag skrev stängt ner så menade jag "stängt gränserna".

Det jag undrar var när denna stängning av gränserna skulle skett?

Detta bygger ju på att smittspridningen över världen skulle dö ut om Europa stängde.
Citera
2022-02-14, 09:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Alldeles i början. Då hade vi haft tid att skaffa hem sjukvårdsmaterial - särskilt testmaterial, skyddsutrustning samt respiratorer och sövmedel på IVA -, snabbutbilda sjuksköterskor inom intensivvård, och andra villiga i diverse sjuksköterskeuppgifter, samt personalen på äldreoboendena i allmän vårdhygien. Man hade hunnit införa rutiner för att undvika att få in smittan i vården, och då i synnerhet i äldrevården, och anhöriga som ville skulle ha erbjudits att ta hem sina gamla. Plattformer för hemskola, hemjobb, regelverk kring karensdagar, smittskyddspeng och permittteringsstöd. Och så vidare. Allt skulle ha varit på plats, när det brakade lös.

Finns mycket man kan göra för att förbereda sig för ett virus, om man får tre månaders försprång.
Citera
2022-02-14, 09:20
Medlem
Citat:

Detta är ju helt sjukt. Snart måste ju nån grävande journalistik bli publicerad så allmänheten fattar vad för skit som är på gång. MSM är ju tydligen helt köpt men det borde inte spela någon roll. Detta är ju total galenskap.

Och detta med TVÅNGSVACCINERING i new york hahaha nu har dom PANIK att få så många vaccinerade som möjligt innan hela bluffen är avslöjad. Total panik har dom. Så många som möjligt SKA HA giftsprutorna.
Citera
2022-02-14, 09:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
När jag skrev stängt ner så menade jag "stängt gränserna".

Det jag undrar var när denna stängning av gränserna skulle skett?

Detta bygger ju på att smittspridningen över världen skulle dö ut om Europa stängde.
Eftersom man inte ville stänga gränserna, så kan vi inte veta vad som skulle ha skett om vi hade gort det i början. Men jag tror att vi helt hade kunnat slippa pandemin.

Men i slutet av februari hade smittan redan tagit sig in i Europa. Så då hade det redan börjat bli för sent. Men vi hade då kunnat undvika att sprida det ut ur Europa.

Hade det varit jag som var någon from av diktator så hade jag stängt Europas gränser start ca slutet av januari och haft det stängt till slutet av mars. Det var den kritiska perioden.

Om det hade räckt det vet jag inte, men den första besvärliga vågen hade i vart fall minskat drastiskt och betydligt mindre restriktioner hade krävts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in