2022-02-13, 20:32
Medlem
GubbenILaddans avatar
Satan vad jag blir förvirrad varje gång när jag läser på postnords hemsida, hittar aldrig det rätta alternativet. Jag ska skicka ett ganska litet paket på under ett kilo, spårbart eller inte spelar ingen roll, vill bara ha det billigaste.

Det bästa jag kunde hitta var MyPack Home Small och där står det:

Skicka paket som väger max 3 kg med ett värde på max 450 kr som levereras till mottagarens postlåda eller fastighetsbox.

Låter ju bra men vad spelar värdet på innehållet för roll? Värdet på innehållet jag ska skicka är strax över 500kr (sålt på tradera) så då kan jag alltså inte välja detta alternativ eller vadå?
Citera
2022-02-13, 20:34
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Satan vad jag blir förvirrad varje gång när jag läser på postnords hemsida, hittar aldrig det rätta alternativet. Jag ska skicka ett ganska litet paket på under ett kilo, spårbart eller inte spelar ingen roll, vill bara ha det billigaste.

Skicka paket som väger max 3 kg med ett värde på max 450 kr som levereras till mottagarens postlåda eller fastighetsbox.

Låter ju bra men vad spelar värdet på innehållet för roll? Värdet på innehållet jag ska skicka är strax över 500kr (sålt på tradera) så då kan jag alltså inte välja detta alternativ eller vadå?

Gränsen är väl satt pga tåligheten i emballaget och en försäkringsfråga om något går åt helvete.
Citera
2022-02-13, 20:47
Medlem
1 kg för 66 kr och spårbart.

https://portal.postnord.com/skickadi...=skicka-direkt

Men om du har sålt på Tradera så är det enklast och billigast att köpa frakten direkt i deras system. Gå in på den avslutade auktionen och välj boka frakt.
Senast redigerad av Prestost 2022-02-13 kl. 20:53.
Citera
2022-02-13, 20:50
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Jag ska skicka ett ganska litet paket på under ett kilo, spårbart eller inte spelar ingen roll, vill bara ha det billigaste.
Det går inte att skicka paket som inte är spårbara. En orsak till din förvirring är kanske att du inte förstår skillnaden på ett brev och ett paket.
Citera
2022-02-13, 22:44
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Paket är alltid spårbart och därför också dyrare. Du kan skicka paket upp till 20 kg med postnord.

Brev kan du skicka upp till 2 kg och då är det billigare men inte spårbart.
Citera
2022-02-13, 22:56
Medlem
Citat:

Värdet är ett ersättningstak vid skada eller förlust. Du kan skicka ädelstenar för 100 000 kr, kommer det fram är allt som det ska, försvinner paketet får du 450 kr.
Citera
2022-02-13, 23:12
Medlem
GubbenILaddans avatar
Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Paket är alltid spårbart och därför också dyrare. Du kan skicka paket upp till 20 kg med postnord.

Brev kan du skicka upp till 2 kg och då är det billigare men inte spårbart.

Med risk för att göra bort mig rejält, i vilket sorts "brev" får man plats med något som väger 2 kg och vad klassas då som brev egentligen? Det jag ska skicka väger långt under 1 kg men tar ändå upp en ganska stor plats och får inte ens plats i ett vadderat kuvert så jag måste skicka det i en kartong. Då kan det alltså inte klassas som brev?
Citera
2022-02-13, 23:14
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Värdet är ett ersättningstak vid skada eller förlust. Du kan skicka ädelstenar för 100 000 kr, kommer det fram är allt som det ska, försvinner paketet får du 450 kr.

Aha, jag fattar. Tack!

På tradera angav jag frakt med postnord frimärke (köparen fick betala 13kr för frakt) eftersom det väger några gram bara men eftersom jag måste skicka det i en kartong så går priset alltså upp till minst 50kr? Jag blir helt snurrig av detta
Citera
2022-02-13, 23:39
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Tack för svaren!

Med risk för att göra bort mig rejält, i vilket sorts "brev" får man plats med något som väger 2 kg och vad klassas då som brev egentligen? Det jag ska skicka väger långt under 1 kg men tar ändå upp en ganska stor plats och får inte ens plats i ett vadderat kuvert så jag måste skicka det i en kartong. Då kan det alltså inte klassas som brev?

Ja, det kan klassas som brev även om det skickas i kartong (så länge det väger under 2 kg och skickas utan spårning). Intern inom posten kallas detta för klump men det är ett stort brev.
Citera
2022-02-14, 07:06
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Det är en företagstjänst, är du privatperson eller företag?
https://www.postnord.se/skicka-forsa...ack-home-small
Citera
2022-02-14, 13:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
På tradera angav jag frakt med postnord frimärke (köparen fick betala 13kr för frakt) eftersom det väger några gram bara men eftersom jag måste skicka det i en kartong så går priset alltså upp till minst 50kr?
Nja vilka mått har kartongen? Det står att längd + bredd + höjd max får vara 90 cm tillsammans och högst 60 cm på längden för Skicka Lätt och Skicka Hem så tror det är samma regler för brev med frimärke så överstiger du måtten och inte kan minska kartongen blir du tvungen att skicka som paket tyvärr.
https://www.postnord.se/skicka-forsa...l-brev-inrikes
Citera
2022-02-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nja vilka mått har kartongen? Det står att längd + bredd + höjd max får vara 90 cm tillsammans och högst 60 cm på längden för Skicka Lätt och Skicka Hem så tror det är samma regler för brev med frimärke så överstiger du måtten och inte kan minska kartongen blir du tvungen att skicka som paket tyvärr.
https://www.postnord.se/skicka-forsa...l-brev-inrikes

Skickar man något som är väldigt lätt och skrymmande så är frimärken billigast. Men då är det inte spårbart. Måtten ovan gäller även vanliga brev.

Vill du ha spårbart så är det skicka lätt (till ombud) eller skicka hem (till brevlåda, om det ryms annars till ombud).

Ingen av dessa tjänster innehåller någon försäkring av värdet. I så fall är det REK som ligger närmast till hands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in