Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Nej, jag tror gemene Amerikan är urless på Hillary, och för Demokraternas del smäller det nog högrea att kunna klamra sig fast med makten än att göra ett "statement" med att låta valet 2020 gå i "repris" så att säga. Men den praktiska frågan är väl snarare hur pass stort grepp Clintons fortfarande har över DNC? De flesta lojaliterna är borta nu. Debbie Wasserman, John Podesta, Huma Aberdeen m.fl. Tror inte Hillary hade tvekat en sekund om hon fått frågan men är på väg att se makten rinna som sand mellan hennes fingrar, varför en "vice-presidentkupp" sannolikt i så fall ligger nämare till hands.
Däremot håller jag inte helt med om att Hillary hade varit en bättre president än Biiden. Hon hade varit arrogant och högfärdig, medierna hade lismat och gullat med henne på det mest äckliga och vidriga sätt du kan tänka dig. Inga kritiska reportage hade förekommit över huvudtaget, och alla försök till sådana hade genast avfärdats med "sexism". En aggressiv och våldsam utrikespolitik hade kommit som ett brev på posten (kom ihåg att Hillary är samma person som hotade med att hon skulle "förgöra" Iran). Sådant slipper man med Biden, tack och lov, hur dement och oduglig han än är. Som demokrat är Biden i sig inte den mest extrema. Ekonomiskt ligger han ganska nära Hillary. Problemet med Biden är snarare i vems händer han är i, och vem som styr honom. Biden är sannolikt USA svagaste president någonsin, och han förmår inte längre att tala i vare sig egen sak eller i landets sak. Han är en marionett åt sådana som Hillary, det är skillnaden. En annan skillnad är att Biden blir man inte provocerad och arg av att se på samma sätt som man blir med Hillary, Biden är någon man mest avfärdar och förundras över hur en sådan tomte tillåts vara president när han inte ens klarar av att gå uppför ett kort trappa utan att trilla och slå sig tre gånger. Biden är korrupt, men han är inte genomond på samma sätt som Hillary är, däremot är han i händerna på onda människor.
Jag blir lika äcklad och provocerad av Hillary som av Joe "skit-Midas" Biden, faktiskt ännu mer av Biden i nuläget eftersom han tyvärr är president. Hillary är visserligen ondare, en elak hagalen mental småflicka i en gammal haggas kropp som villigt låtit sig besättas av onda andar (skulle en katolik säga) för makt och rikedom. Hillary går hur långt som helst för att krossa sina fiender (dvs alla som konkurrerar med henne, kritiserar henne eller belyser hennes korruption). Biden är mest intresserad av pengar och "ära". (Och vem vet, kanske får han till slut sin "ära", om femtio år är han kanske i majoritetens ögon blott en av de 46 första presidenterna i den stora supermaktens historia.) Han krossar gärna sina fiender och är helt skrupelfri, men han drivs mer av egoism än av hämndlystnad. Om hans fiender försvinner utom hörhåll så skiter han mest i dem tror jag. Att han fortsätter att ljuga om händelser i det förflutna som att den oskyldige billisten som krockade med hans fru körde rattfull, beror på att han gör vad som helst som han tror gynnar honom personligen. Att oskyldiga människor blir skadade och krossade i processen skiter han i. Det är nog inget självändamål men konsekvenserna blir ungefär desamma.
Men Biden är tillräckligt ond. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om Bidens ondska, men eftersom du redan känner till fakta är det inte nödvändigt. Jag nöjer mig här med att påminna om Tara Reades vittnesmål. Efter att hon nekat hans "sexinvit" (när Biden försökte våldta henne med ett finger) stirrade Biden henne kallt i ögonen och sade: "du betyder ingenting för mig". Enbart en psykopat skulle kunna göra det Biden gjorde i Afghanistan, med det enda syftet att "gå till historien" som den hjältemodige president som tog USA ut ur Afghanistan. "En idiots senila feberfantasier" ledde till Afghanistanfiaskot resonerar många, men de glömmer då helt Bidens ursprungliga ondska eller i varje fall totala likgiltighet för människor som inte tillhör hans familj. Om en godhjärtad människa blir senil men fortfarande har vissa "moments of clarity" så gör han inte som Biden.
Hillary hade varit mer benägen att invadera länder etc, men eftersom alla skurkar i världen vet att Biden är en svag, inkompetent, senil, korrumperad odugling är världen nu en ännu farligare plats med Biden som president än med Hillary. Upp till nuläget finns det vad jag kan se absolut ingenting som Hillary skulle ha kunna göra ännu sämre än Biden: utrikespolitik, södra gränsen, energipolitik, Covid, åsiktsförtryck. Ingenting skulle Hillary kunnat göra ännu sämre. Afghanistan hade gått bättre med Hillary, när Afghanerna avancerade i våras skulle hon ha satt hårt mot hårt, precis som Trumps ursprungliga avtal garanterade. Och framtiden? Vad vi troligen kommer att se är att det blir ännu värre: Om Xi vill invadera Taiwan och Putin vill invadera Ukraina (och allt tyder på detta) så vet de att tillfället är nu. Hilary skulle inte ha tvekat att skicka trupper för att skydda Taiwan och Ukraina och Putin och Xi vet detta. Att invadera en massa länder för att omvända dem till demokratin och för att få tillgång till deras resurser är omoraliskt och destruktivt, men när man är hårt ansatt av sina fiender är viljestyrka och aggressivitet nödvändiga egenskaper. Biden är arrogant och stöddig, men han är svag och saknar viljestyrka.
Hillary är dessutom som den riktige Thomas Sowell brukar påpeka smartare än Biden ("He is not as smart" säger Sowell lakoniskt). Intelligens eller bristen på densamma är viktiga egenskaper när världsledare skall bedömas. Det är lätt att argumentera att vi skall vara tacksamma att Biden är den idiot han är för annars skulle han göra ännu mer skada. Men jag tror inte att det är ett giltigt argument. För det första är ju Biden huvudsakligen en marionett (även om t ex han personligen verkar ligga bakom Afghanistanfiaskot mot sina generalers rekommendationer). Hilarys relativa intelligens skulle tvärtom ha utgjort ett skydd mot det värsta vansinnet, tror jag. Både Hilary och Biden var medlemmar av denna mardröms-administration. Hillary var krigshetsaren och Biden var den oduglige förhandlaren. Bidens "förhandlingar" ledde till att tusentals oskyldiga människor mördades och att hans familj blev rik. Biden berikade sig t o m på USAs invasion av Libyen genom att hans son begärde 2m dollar för att tina i USA frysta libianska tillgångar.
Om Hillary blev president och
om hon inte startade ett kärnvapenkrig kan jag inte förstå hur hon skulle kunna vara värre än Biden på något sätt. My five cent.