2022-02-13, 17:57
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Inget solklart fall som exempelvis när någon blir uthängd som våldtäktsman. Katerina Janouch sysslar ju med journalistik och ingår ju i uppdraget att rapportera om verkligheten. Där skon klämmer är väl att läraren namngavs. Hade hon inte skrivit något namn kunde läraren knappast identifieras av kreti och pleti.

Chansen/risken är 50/50.

Citat:
Ursprungligen postat av palats
Journalistik? Har hon ens utgivningsbevis?

Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det behöver man inte ha för att vara journalist

Man behöver inte ha utgivningsbevis eller vara journalist för att få.
palats har kommit till helt fel plats.

Vad var felet Katerina gjorde enligt åklagaren/aktivisten som hatar SD och KD?
Namngav i en korrekt återgiven text?
Namngav i en felaktigt återgiven text?

https://twitter.com/mikeh4568
https://twitter.com/mikeh4568/status/763092772807143424
Citera
Iknowafewthingss avatar

Moderatormeddelande

Postat av Iknowafewthings 2022-02-13, 18:06
Moderator
Då tråden ligger i juridik så är det de juridiska frågorna som diskuteras, andra diskussioner riskerar att ses som OT och medföra en varning.

/Mod
2022-02-13, 18:24
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Katerina kan knappast räknas som en journalist bara genom att skriva några inlägg på Facebook. Dessutom får hon nu ta sitt straff, att hänga ut läraren borde hon förstått var ett stort misstag att göra, hade räckt med att skrivit ut skolans namn.

Imbecill, hennes kärriär handlade länge om att vara sex & samlevnadsjournslist, sen så kan nog leva på det hon skriver idag.
Citera
2022-02-13, 18:37
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Att benämna just K Janouch som "utredande journalist" är ungefär lika trovärdigt som att benämna påven som muslim. Alternativt profeten Muhammed som katolik...

Kass jamforelse, annu samre skamt. Vanstern saknar humor. Vagat av dig att ens namna muslimer dock, starkt av dig kamrat! Ta tillbaka debatten fran trollen!

ONT: Katarina kommer givetvis bara bli starkare av detta. Perfekt publicitet for hennes klarsynta bidrag till en absurd debatt. Jag tror detta infall utgor endast en detalj i hennes vardag, ingen kioskvaltare med andra ord. Jag gissar pa noll rattsliga foljder. Om det nu blir sa, sa spelar det ingen roll. Tvartom, starker hennes varumarke.

Fattar inte hur foraldrar kan satta sina barn i en sadan skola, dom ar ju varst i hela historien.
Senast redigerad av FLManInTheNews 2022-02-13 kl. 18:40.
Citera
2022-02-13, 19:04
Medlem
Citat:
Låter som du bekräftar att det var just att bekänna sig till Islam som de tvingades göra, även om det var rollspel.

Nej, de eleverna fick skriva av en text från tavlan i sin skrivbok, detta görs troligen för alla religioner de behandlar. Det är ett pedagogiskt grepp för att få stoffet att komma nära barnets vardag (som kursplanen stadgar). Ingen har tvingats att bekänna sin tro.

Läser du kursplanen är den än mer djupgående när det gäller kristendomen, där psalmer skall sjungas.
Citera
2022-02-13, 19:08
Moderator
Meijis avatar
Utöver de två inläggen på https://katerinamagasin.se/ (båda inläggen finns kvar), så har Boris Benulic skrivit om fallet i nykomlingen morgonposten.se

Boris Benulic har dels läst förundersökningen och dels intervjuat kammaråklagare Michael Ehrencrona, vilken drivit frågan till åtal.

Citat:
Förhöret med skolans rektor Peter Söderberg handlar helt om hur rädd han varit för alla hot – han ser inget problematiskt med hur lektionen var upplagd. Allt har gått rätt till. Förhöret med skolchefen Ulf Sjulander handlar också helt och hållet om hur rädd all skolpersonal varit. Och även han förvarar lektionen – men han vill mest tala om det problematiska i att ordna larm och stötta medarbetare som sägs vara rädda.

I intervjun med kammaråklagare Michael Ehrencrona, förklarar denne

Citat:
att det åtalet faktiskt gäller är hoten, och de har uppkommit genom att Katerina Janouch spridit en falsk bild och gjort dålig research. Dessutom – avrundar han – kan möjligheten att få fler mikrodonationer genom swish påverkat Janouch att skriva texten – vilket gör att förtalet blir extra allvarligt eftersom det finns ett vinstmotiv.

Kan verkligen Katerina Janouch åtalas för grovt förtal med motiveringen att hennes text har lett till att skolpersonalen har blivit hotad av någon eller några, som läst hennes text? Kan hon bli fälld?

Och hur vet man, att det är Katerina Janouchs text och inte mammans Facebookinlägg, som gjort läsare upprörda?

Citat:
I förhöret med Evelina Wickman, den lärare som har huvudansvaret framkommer det att hon är väl införstådd med den kristna tron hos den mamma vars Facebookinlägg utlöst det hela – och Wickman nämner att hon och hennes kollegor i inledningen av händelserna märker hur mamman agerar på sociala media:

”Vi märker att hon lägger ut det på kristna grupper. Vi kallar det ’sektgrupper’”. I ett senare förhör har förhörsledaren anammat Wickmans språkbruk och frågar:

”Du berättade också att hon varit på skolan och ifrågasatt skolan i sektgrupper.”

Lite senare kommer det igen:

”Har detta som spridits i sektgrupperna påverkat dig på något speciellt sätt?”

Wickman säger också i sina förhör att Janouch har ”mörka kanaler” och ”kontakt med mörka krafter”. (Förhörsledaren ber henne inte definiera ”mörka”).

Det råder en stämning av total förståelse från polisens sida i förhören, att tillhöra en kristen grupp innebär att man ingår i en ”sekt”. Janouch antas vara en del av en ”mörk kraft”.

https://morgonposten.se/2022/02/10/katerina-janouch-atalas-for-fortal-efter-text-om-hur-svenska/

https://morgonposten.se/2022/02/11/ingen-ide-att-blanda-ihop-islam-och-manskliga-rattigheter-sager/

Sekt/sektgrupp syftar på att mamman är pingstvän.

Ingenting verkar vara omöjligt i Sverige... men kan verkligen skribenter/författare/journalister åtalas och fällas för förtal (!) pga att deras läsare blivit upprörda?
Senast redigerad av Meiji 2022-02-13 kl. 20:01.
Citera
2022-02-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, de eleverna fick skriva av en text från tavlan i sin skrivbok, detta görs troligen för alla religioner de behandlar. Det är ett pedagogiskt grepp för att få stoffet att komma nära barnets vardag (som kursplanen stadgar). Ingen har tvingats att bekänna sin tro.

Läser du kursplanen är den än mer djupgående när det gäller kristendomen, där psalmer skall sjungas.

Det jag kan uppleva som fel är att de muslimska eleverna inte behövde rollspela kristna när de gick igenom kristendom tidigare under terminen. De kristna eleverna hotades med att få spendera sin rast med att skriva klart om de vägrade skriva av tavlan. Barnen ska väl behandlas rättvist?

På mamman lät det också som att det var mycket större fokus på islam och deras högtider att de fick testa någon kaka från Mellanöstern medan under kristendomsundervisningen så fick barnen en dumle och att det gicks igenom hafsigt.

Olämpligt upplägg på undervisningen i vilket fall tycker jag.
Citera
2022-02-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Så om jag rollspelar att jag dödar någon så är det samma sak som att döda någon?
Om jag rollspelar en kärleksscen där jag säger jag älskar dig till min motspelare så är det en äkta kärleksdeklaration?

Jag hoppas att du själv förstår att det är en stor skillnad och att du bara inte tänkt efter pga affekt.

Jag tycker inte alls det är samma sak och då är jag ateist. Tro/religion är trots allt lite speciellt. Det är nog inte så många som skämtar med Gud exempelvis.

Hur tror du dylikt rollspel skulle uppfattas i muslimska länder?
Citera
2022-02-13, 19:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Tveksamt att anmälan leder någon vart skulle jag säga. Visst, Janouch namnger läraren och skolans rektor men framställs de som så pass klandervärda att det finns grund för grovt förtal? Minst sagt tveksamt i min mening, men vem vet hur åklagare och rätten resonerar.
Citera
2022-02-13, 19:33
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Det var ändå en bekännelse till Islam.
Citera
2022-02-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Det jag kan uppleva som fel är att de muslimska eleverna inte behövde rollspela kristna när de gick igenom kristendom tidigare under terminen. De kristna eleverna hotades med att få spendera sin rast med att skriva klart om de vägrade skriva av tavlan. Barnen ska väl behandlas rättvist?

På mamman lät det också som att det var mycket större fokus på islam och deras högtider att de fick testa någon kaka från Mellanöstern medan under kristendomsundervisningen så fick barnen en dumle och att det gicks igenom hafsigt.

Olämpligt upplägg på undervisningen i vilket fall tycker jag.

Givetvis måste även muslimska elever kunna och gå igenom Kristendomen. Ofta kan muslimska elever Kristendomsläran utan och innan då den faktiskt ingår i Koranen. Sedan skall lektionsarbetet givetvis göras och det finns inget som förbjuder eleverna att skriva av tavlan.

Ofta kan det vara så att lärarna väljer att fokusera mer på den religion som elevunderlaget basar över. Är det en majoritet muslimer i klassen är det ganska naturligt att hänga kvar lite i Islam. Men tittar du i kursplanen så ser du att allt om Kristendomen är hårdkodat och måste gås igenom. Eleverna får således Kristendomsläran ändå. Undervisningen skall se till att eleverna ha kunskap om de flesta religioner de möter i sin vardag och eleverna skall få tiden att diskutera sin vardag i relation med sin tro.

Vad du anser om upplägget skiter vi fullständigt i. Du har rätt i din åsikt, som lekman, men inte mer än så.
Citera
2022-02-13, 19:39
Medlem
Citat:
Det var ändå en bekännelse till Islam.

Nej, det var det inte. Det var en avskrift och inget annat.

Bekännelsen skall läsas framför en Imam på arabiska från Koranen. Den är mer procedurisk än den kristna trosbekännelsen som vi kristna viftar med stup i ett i låttexter och mässor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in