2022-02-13, 14:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Är det någon som vet om regeringen arbetar med att ändra grundlagen på grund av detta viruset?

Ja, har ju skrivits i media om detta. Regeringen vill kunna begränsa vår frihet vid nästa pandemi.

Sen kan man undra om de även kommer försöka styra informationsflödet ännu mer. Mycket censur o informationsstyrning i denna pandemi o de vill säkert bli effektivare inom det området också.

Big Pharma har blivit en maktfaktor att räkna med....
Citera
2022-02-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Känner du massvis med fullvaccinerade som legat hemma svårt sjuka? På allvar?
Jag känner en del fullvaccinerade som blivit lindrigt och måttligt sjuka i omikron, fast ingen av dom har tagit tredje dosen. Fast det är ju också bara "anekdotisk bevisföring", det är ju lätt att påstå grejer på Flashback.

Att dom flesta bara blir lindrigt sjuka är det ju ingen som förnekat, så har det varit hela tiden även med alfa och betavarianterna.
Omikron känns det ibland som om den börjar om från början, jävligt smittsam, man verkar kunna få den flera gånger på raken. Kanske t.o.m oavsett om man vaccinerats eller inte. Men har fattat det som att vaccinet skyddar mot svår sjukdom och långtidscovid, även för omikronvarianten.

Men om viruset smittar vare sig ovaccinerad eller vaccinerad,så är vaccinations status ointressant.
Varför försöka få folk att vaccinera sig om dom inte vill,bara deras förlust att dom inte har skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Om du och dina är vaccinerade så är ni ju skyddade,hur får du för dig att ditt skydd blir bättre om andra vaccinerar sig?
Alla smittar just nu och har alltid gjort mer eller mindre oavsett variant,detta vaccin är inte för att skydda mot smitta till 100% utan skydd mot sjukdom och död.
Covid har nu florerat i två år och ser inte ut att försvinna,,smittar som en löpeld med omikron så vaccinerade och ovaccinerade kommer bli smittade oavsett om hela planeten är vaccinerad eller inte.
Citera
2022-02-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Känner du massvis med fullvaccinerade som legat hemma svårt sjuka? På allvar?
Jag känner en del fullvaccinerade som blivit lindrigt och måttligt sjuka i omikron, fast ingen av dom har tagit tredje dosen. Fast det är ju också bara "anekdotisk bevisföring", det är ju lätt att påstå grejer på Flashback.

Att dom flesta bara blir lindrigt sjuka är det ju ingen som förnekat, så har det varit hela tiden även med alfa och betavarianterna.
Omikron känns det ibland som om den börjar om från början, jävligt smittsam, man verkar kunna få den flera gånger på raken. Kanske t.o.m oavsett om man vaccinerats eller inte. Men har fattat det som att vaccinet skyddar mot svår sjukdom och långtidscovid, även för omikronvarianten.

Jag känner knappt nån vaccinerad som inte smittats här i Stockholm ja, dom flesta lindrigt sjuka men även många som är svårare sjuka. Med den smittspridningen vi har är väl det inte så anmärkningsvärt?

Har faktiskt däremot inte hört om nån som fått det flera ggr. Var har du hört att vaccinet skyddar mot postcovid? Det skulle väl lika väl kunna bero på att det inte tränger lika djupt ner i lungorna t.ex.?
Citera
2022-02-13, 15:11
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Jag känner knappt nån vaccinerad som inte smittats här i Stockholm ja, dom flesta lindrigt sjuka men även många som är svårare sjuka. Med den smittspridningen vi har är väl det inte så anmärkningsvärt?

Har faktiskt däremot inte hört om nån som fått det flera ggr. Var har du hört att vaccinet skyddar mot postcovid? Det skulle väl lika väl kunna bero på att det inte tränger lika djupt ner i lungorna t.ex.?

Ja nu gäller det att leta efter källor. Jag skriver bara vad jag hört/läst nånstans tills vidare, så får vi se om jag lyckas leta rätt på forskning som stöder det, det är väl så folk gör i tråden öht:

omikron har visat sig till viss del kunna komma runt antikroppsskyddet både från tidigare infektion och från vaccinet. Dvs både om man haft covid och om man vaccinerat sig så kan man bli smittad igen av omikron. Det är jävligt mycket mer smittsamt.

Men vaccination och särskilt om man tagit påfyllnadsdosen verkar ha kvar ett sånt här T-cellsskydd, och det skyddar inte bara från svår sjukdom utan även från långvarig covid och postcovid. Skyddar inte hundraprocentigt men det skyddar.
Skittrött på covid och omikron som väl alla är. Att vaccinet skulle skydda mot postcovid skulle hänga ihop med att det skyddar mot svårare covid, inte så märkligt egentligen. Postcovid handlar i viss mån om att immunförsvaret hakat upp sig. som vid en allergi. Men om vaccinet hjälper till att kämpa ner viruset så behöver det inte bli så.

Det här är alltså som jag minns det :-) Grejen är förvisso den att omikron fortfarande är ganska nytt.
Och att immunförsvaret är en komplicerad historia. Så vad man än hittar för forskningsrapporter så är det mest "forskarna tror att", "det verkar som att".

Som jag redan sagt tvekade jag att ta tredje dosen pga att man fortfarande inte vet om omikron visar sig vara väldigt mild och slutet på pandemin, eller om det dyker upp nya mutationer, eller om det kommer att tas fram ett nytt vaccin. Så nej jag är inte för tvångsvaccination, det har jag iofs aldrig varit för man kan inte spänna fast folk och ge dem sprutor mot deras vilja. De här besvären som jag hade, muskelinflammationer i evighets evighet som flyttade runt i kroppen, vissa har fått hjärtmuskelinflammationer, det var för min del alfavarianten. Som sagt, enligt vad jag läst ska vaccinets T-celler skydda även mot såna problem, åtminstone om man tagit tredje dosen.
Citera
2022-02-13, 16:28
Medlem
https://www.svd.se/alla-hjartans-dag-varnar-ha-sex-med-munskydd

Thailand överdriver?
Citera
2022-02-13, 17:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svd.se/alla-hjartans-dag-varnar-ha-sex-med-munskydd

Thailand överdriver?

Haha, munskydd vid sex. De har iallafall fattat att det inte är en kontaktsmitta då.....
Citera
2022-02-13, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, har ju skrivits i media om detta. Regeringen vill kunna begränsa vår frihet vid nästa pandemi.

Sen kan man undra om de även kommer försöka styra informationsflödet ännu mer. Mycket censur o informationsstyrning i denna pandemi o de vill säkert bli effektivare inom det området också.

Big Pharma har blivit en maktfaktor att räkna med....

Friheten att göra saker är ju en sak, men medicinsk frihet är viktigare. Det kan sluta hur som helst annars om de ska införa tvångsmetoder.
Citera
2022-02-13, 17:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Friheten att göra saker är ju en sak, men medicinsk frihet är viktigare. Det kan sluta hur som helst annars om de ska införa tvångsmetoder.

Ja vaccinpass var kanske bara en försmak. Österrike har visat vart vi kan vara på väg.

I praktiken kan ju big pharma få tillgång till oss medborgare att bli deras "produkt" som de genererar vinster på.
Citera
2022-02-13, 17:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Big pharmas monoclonal antibodies var ju rena giftet.....

risk of death, 150.8% higher, RR 2.51, p = 1.00, treatment 1 of 252 (0.4%), control 0 of 128 (0.0%), continuity correction due to zero event, combined bebtelovimab arms.
risk of death, 200.8% higher, RR 3.01, p = 0.50, treatment 1 of 127 (0.8%), control 0 of 128 (0.0%), continuity correction due to zero event, bamlanivimab, etesevimab, and bebtelovimab.
risk of hospitalization, 27.0% higher, RR 1.27, p = 1.00, treatment 5 of 252 (2.0%), control 2 of 128 (1.6%), combined bebtelovimab arms.
risk of hospitalization, 51.2% higher, RR 1.51, p = 0.68, treatment 3 of 127 (2.4%), control 2 of 128 (1.6%), bamlanivimab, etesevimab, and bebtelovimab.
risk of hospitalization, 2.4% higher, RR 1.02, p = 1.00, treatment 2 of 125 (1.6%), control 2 of 128 (1.6%), bebtelovimab.

C19early.com
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04634409
Senast redigerad av qwerty-66 2022-02-13 kl. 17:28.
Citera
2022-02-13, 17:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ja, Ivermectin fungerar troligen mot många olika virus. Eftersom biverkningsprofilen är så bra så går den att använda profylaktiskt vilket är effektivare än att vänta tills du får en diagnos.

Sen har vi ju anticancer effekt av Ivermectin också.

Ivermectin has New Application in Inhibiting Colorectal Cancer Cell Growth

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2021.717529/full

Several studies reported antiviral effects of ivermectin on RNA viruses such as Zika, dengue, yellow fever, West Nile, Hendra, Newcastle, Venezuelan equine encephalitis, chikungunya, Semliki Forest, Sindbis, Avian influenza A, Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome, Human immunodeficiency virus type 1, and severe acute respiratory syndrome coronavirus 2. Furthermore, there are some studies showing antiviral effects of ivermectin against DNA viruses such as Equine herpes type 1, BK polyomavirus, pseudorabies, porcine circovirus 2, and bovine herpesvirus 1. Ivermectin plays a role in several biological mechanisms, therefore it could serve as a potential candidate in the treatment of a wide range of viruses including COVID-19 as well as other types of positive-sense single-stranded RNA viruses. In vivo studies of animal models revealed a broad range of antiviral effects of ivermectin, however, clinical trials are necessary to appraise the potential efficacy of ivermectin in clinical setting.

Låt oss tänka det otrevliga scenariot att det uppstår en ny virus-variant som är ännu bättre än tidigare varianter på att ta sig förbi vaccinernas skydd. Vad gör vi då? Ska vi sitta ner och vänta på att vaccintillverkarna har skapat uppdaterade vacciner? Ska vi införa restriktioner igen? Kan ett alternativ vara att göra ivermektin tillgängligt i förebyggande syfte?

Ifall det här scenariot skulle inträffa, så är det kanske för sent att då börja utreda möjligheten att använda ivermektin. Det är bättre att göra det övervägandet nu, så att läkemedlet kan börja användas genast när behovet uppstår.

Naturligtvis hoppas vi alla att det här scenariot inte inträffar. Men det kan vara bra att förbereda sig. En bra princip kan vara att hoppas på det bästa, men förbereda sig på det värsta. Men den principen strider Folkhälsomyndighetens viktigaste princip, som är att alltid vänta tills det är för sent.
Citera
2022-02-13, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ja vaccinpass var kanske bara en försmak. Österrike har visat vart vi kan vara på väg.

I praktiken kan ju big pharma få tillgång till oss medborgare att bli deras "produkt" som de genererar vinster på.

Precis och också anledningen till att flera länder backar så lätt nu, de tänker begränsa våra möjligheter genom lagstiftning istället. Ja du, big pharma är inte att leka med och vaccinsamordnaren viskar i socialministerns öra.

Då kan det i värsta fall leda till helt andra medicinska behandlingar som inte går att avstå från om WHO har utlyst pandemi.

Det vill vi väl inte ha?
Citera
2022-02-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är ärlig. Man har ju redan dragit bort alla restriktioner. Man skiter i smittspridningen, trots att den är skyhög samt att 100 pers rapporteras avlidna per rapporteringsdag. Man kommer inte göra ett skit om så smittan ökar med 300% eller minskar med 80%. Så jag undrar vad analysen av skitvattnet har för syfte. Jag tänker mätning, sedan åtgärd A eller B. Planerar man ingen åtgärd oavsett vad man finner är det ju totalt meningslöst att mäta, eller hur?
Nej skitvattenanalysen (som du tidigare, då det passat, talat dig varmt om) gör ingen praktisk nytta. Eftersom ingen lägre bryr sig om omikronsnuvan. Men däremot lätt att sälja infon till aftonhoran och gratis PR för diverse universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in