2022-02-13, 10:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
1. Att viruset inte har en dödlighet på 10% utan snarare på 0,2%
2. Att det skulle komma fler lockdowns efter den första
3. Att det skulle införas vaccinpass
4. Att dödstalen är kraftigt överdrivna

Korrekt, fast varianterna innan Omikron låg högre än influensa.

Citat:
5. Att omikron är en förkylning

Fel. Omikron är kanske mildare än en influensa med en dödlighet på 0,15 procent, men det är smittsammare än influensa.

Citat:
6. Att vaccinet är onödigt för alla utanför riskgrupp

Det var det inte för varianterna innan Omikron. Det är fortfarande inte onödigt för 65 plussare och övriga riskgrupper. Även bra för 40 plusare. Men en frisk 20 åring som tidigare haft en SARS-COV2 infektion löper ytterst liten risk att bli allvarligt sjuk i Omikron.

Citat:
7. Att vaccinet inte hindrar smittspridning

En sanning med modifikation. Vaccinen hindrade effektivt smittspridning mot Wuhan-varianten och Alfa-varianten, vilket de var gjorda för. Mindre för Delta-varianten och ännu mindre för Omikron. Men tre vaccindoser ger ändå ett 50 procentigt skydd, låt vara kortvarigt.
Citat:
8. Att vaccinet kan orsaka hjärtmuskelinflammation

En SARS-COV2 infektion orsakar i ännu högre grad hjärtmuskelinflsmmation.

Citat:
9. Att vaccinet kan orsaka menstruationsrubbningar
Möjligt, men hur allvarliga och långvariga. Och kan inte en SARS-COV2 infektion också orsaka, bland mycket elände, också menstruationsrubbningar?

Citat:
10. Att det bara är tjockisar och multisjuka åldringar som dör efter infektion

Det varierar mellan olika åldersgrupper vilka främst riskerar allvarlig sjukdom:

20-30 åringar Grav fetma
30-64 åringar Högt blodtryck, diabetes
65+ Hjärtproblem, multisjuka.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-02-13 kl. 10:11.
Citera
2022-02-13, 10:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Fel. Omikron är kanske mildare än en influensa med en dödlighet på 0,15 procent, men det är smittsammare än influensa.

Det var det inte för varianterna innan Omikron. Det är fortfarande inte onödigt för 65 plussare och övriga riskgrupper. Även bra för 40 plusare. Men en frisk 20 åring som tidigare haft en SARS-COV2 infektion löper ytterst liten risk att bli allvarligt sjuk i Omikron.

En sanning med modifikation. Vaccinen hindrade effektivt smittspridning mot Wuhan-varianten och Alfa-varianten, vilket de var gjorda för. Mindre för Delta-varianten och ännu mindre för Omikron. Men tre vaccindoser ger ändå ett 50 procentigt skydd, låt vara kortvarigt.

Möjligt, men hur allvarliga och långvariga. Och kan inte en SARS-COV2 infektion också orsaka, bland mycket elände, också menstruationsrubbningar?

Det varierar mellan olika åldersgrupper vilka främst riskerar allvarlig sjukdom:

20-30 åringar Grav fetma

Om nu mRNA vaccin ökar risken 133 gånger så undrar man om inte det bästa är att undvika både COVID och mRNA?

Har vi några siffror för yngre med COVID och myocarditis ? Misstänker att yngre egentligen borde äta profylax och skippa mRNA...

Novavax traditionella COVID vaccin ser betydligt bättre ut så Malone kanske har en poäng.

"A recent study published on January 25, 2022, on JAMA Network, has shown that the risk of myocarditis following mRNA COVID vaccination is around 133 times greater than the background risk in the population."
Citera
2022-02-13, 10:23
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod

Frågan kvarstår ... varför "hjälper" det vissa men inte andra?

Du gör dig till åtlöje genom att fördumma andra människor, dessutom verkade det som att detta var en öm punkt för dig.. och då undrar jag varför?

Du är nog inte så "intelligent" som du tror.. då hade du gett en trevlig och enkel förklaring, men det klarade du inte av... tråkigt jag slutade läsa ditt inlägg när du kom med idiotiska epiteter
Vad spelar det för roll att du skulle förstå rent fysiologiskt varför vaccinet är mindre effektivt i vissa individer? Immunsystemet är komplext; du behöver inte förstå alla detaljer.

Om du kastar en tärning 6 tusen ggr och nummer 1 kommer upp 3 tusen gånger, vad drar du för slutsats då? Drar du slutsatsen att "nä det blev inte en 1a alla 6 tusen gångerna, så därför är det här en vanlig tärning".
Citera
2022-02-13, 10:38
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Jag är hyggligt övertygad att det kommer att gå bra! och detta kommer successivt försvinna ungefär som andra pandemier med eller utan vaccin! utfallet kommer att bli detsamma...

Det jag har svårt att greppa är just detta socialt påtvingande av vacciner, varför är det så otroligt viktigt så att man särbehandlar vänner, släkt till och med föräldrar som inte vill träffa sina barn pga detta, jag förstår inte det alls... Efterspelet blir troligt mer komplicerat än själva pandemin

Kul att man förgyller någons förmiddag

Jag förstår det. Ovaccinerade smittar mer och så har dom en tendens att förneka att viruset är farligt. Eller t.o.m säga att de som dör får skylla sig själva. Inget konstigt med att en gammal förälder inte vill träffa ett ovaccinerat barn. Sen är det också så att antivaxxare rent generellt framstår som ganska wacko. Jag syftar inte på nån speciell eller pekar ut dig eller så, men det kan vara en härva av konspirationsteorier och samhällshat och healing och MUF: FRIHET!
Dessutom har jag haft skiten under lång tid, det var alfavarianten inte omikron, och blir förbannad på dom som tror att det är som en vanlig influensa. Eller att vaccinet är farligare än viruset. Omikron är inte heller som en vanlig influensa men om allt går väl är covid på väg åt det hållet. Då kommer det räcka att riskgrupper vaccinerar sig, som mot säsongsinfluensan.
Utfallet på lång sikt, hur långa perspektiv menar du? De som riskerar att dö bryr sig väl inte så mycket om det jämnar ut sig på sikt.
Eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp hade jag tänkt vänta med den tredje dosen, för det kanske kommer en "uppdaterad" variant som funkar bättre mot omikron, i april. Men bestämde mig ändå i januari för att ta den tredje, för att inte riskera att bli allvarligt sjuk. Kan lova att långtidscovid inte är som en segdragen influensa utan mycket obehagligare. Så nu är jag så vaccinerad man kan bli. Inga biverkningar. Förnekar inte att det finns folk som får biverkningar.
Det knepigaste nu tycker jag är att många länder är folk nästan inte alls vaccinerade. Det måste ju bli nya mutationer hela tiden.
Citera
2022-02-13, 10:53
Medlem
Citat:

20-30 åringar Grav fetma

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om nu mRNA vaccin ökar risken 133 gånger så undrar man om inte det bästa är att undvika både COVID och mRNA?

Har vi några siffror för yngre med COVID och myocarditis ? Misstänker att yngre egentligen borde äta profylax och skippa mRNA...

Novavax traditionella COVID vaccin ser betydligt bättre ut så Malone kanske har en poäng.

"A recent study published on January 25, 2022, on JAMA Network, has shown that the risk of myocarditis following mRNA COVID vaccination is around 133 times greater than the background risk in the population."
För att det ens ska vara intressant att jämföra vaccinet mot sjukdomen så måste vaccinet förhindra att barnen får myokardit av covid-19.

Det här med att barn skulle få myokardit av covid-19 verkar i och för sig vara ren pseudovetenskap, men även om det var sant så verkar ju vaccinerade barn kunna få omicron med varken mer eller mindre symptom än ovaccinerade.

Det är ju helt meningslöst att utsätta barn för en medicinsk risk (oavsett hur stor/liten den risken är) när medicinen inte uppnår sitt syfte. Barnen utsätts ju både för medicinen och för sjukdomen, som läget är nu.
Citera
2022-02-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Jag förstår det. Ovaccinerade smittar mer och så har dom en tendens att förneka att viruset är farligt. Eller t.o.m säga att de som dör får skylla sig själva. Inget konstigt med att en gammal förälder inte vill träffa ett ovaccinerat barn. Sen är det också så att antivaxxare rent generellt framstår som ganska wacko. Jag syftar inte på nån speciell eller pekar ut dig eller så, men det kan vara en härva av konspirationsteorier och samhällshat och healing och MUF: FRIHET!
Dessutom har jag haft skiten under lång tid, det var alfavarianten inte omikron, och blir förbannad på dom som tror att det är som en vanlig influensa. Eller att vaccinet är farligare än viruset. Omikron är inte heller som en vanlig influensa men om allt går väl är covid på väg åt det hållet. Då kommer det räcka att riskgrupper vaccinerar sig, som mot säsongsinfluensan.
Utfallet på lång sikt, hur långa perspektiv menar du? De som riskerar att dö bryr sig väl inte så mycket om det jämnar ut sig på sikt.
Eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp hade jag tänkt vänta med den tredje dosen, för det kanske kommer en "uppdaterad" variant som funkar bättre mot omikron, i april. Men bestämde mig ändå i januari för att ta den tredje, för att inte riskera att bli allvarligt sjuk. Kan lova att långtidscovid inte är som en segdragen influensa utan mycket obehagligare. Så nu är jag så vaccinerad man kan bli. Inga biverkningar. Förnekar inte att det finns folk som får biverkningar.
Det knepigaste nu tycker jag är att många länder är folk nästan inte alls vaccinerade. Det måste ju bli nya mutationer hela tiden.

Varför tror du att du är skyddad mot långtidscovid om du tar vaccinet? Ni blir ju smittade i lika hög grad som oss ovaccinerade.
Känner massvis fullvaccinerade som legat hemma svårt sjuka i typiska influensasymtom. Medan jag och många andra ovaccinerade jag känner bara fick lite snuva av omikron. Både dom som haft sjukdomen och inte blev lindrigt sjuka.
Jag fick några fler dagar med nästäppa av alfa eller deltavarianten. Och är i riskgrupp. Dom flesta blir lindrigt sjuka så är det bara.

Riskerar inte dessa vaccinerade att drabbas av långtidscovid tänker du?
Senast redigerad av granskottet80 2022-02-13 kl. 11:01.
Citera
2022-02-13, 10:59
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

20-30 åringar Grav fetma

Någonting jag tycker många härinne missar som pratar om att vaccinet är onödigt utanför riskgrupp är att väldigt många som blir så sjuka så de behöver vård hade ingen kännedom om att de hade riskfaktorer innan.. svensk vård söker ju inte efter riskfaktorer hos medborgare utan behandlar först vid symptom. Detta är något både läkare och ssk nämner .. En anekdot dock men en tillsynes frisk 59 årig bekant avled i covid och först på sjukhuset upptäckte de att han hade en njursjukdom..
Citera
2022-02-13, 11:10
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Varför tror du att du är skyddad mot långtidscovid om du tar vaccinet? Ni blir ju smittade i lika hög grad som oss ovaccinerade.
Känner massvis fullvaccinerade som legat hemma svårt sjuka i typiska influensasymtom. Medan jag och många andra jag känner bara fick lite snuva av omikron. Både dom som haft sjukdomen och inte blev lindrigt sjuka.
Jag fick några fler dagar med nästäppa av alpha eller deltavarianten. Och är i riskgrupp. Dom flesta blir lindrigt sjuka så är det bara.

Riskerar inte dessa vaccinerade att drabbas av långtidscovid tänker du?

Känner du massvis med fullvaccinerade som legat hemma svårt sjuka? På allvar?
Jag känner en del fullvaccinerade som blivit lindrigt och måttligt sjuka i omikron, fast ingen av dom har tagit tredje dosen. Fast det är ju också bara "anekdotisk bevisföring", det är ju lätt att påstå grejer på Flashback.

Att dom flesta bara blir lindrigt sjuka är det ju ingen som förnekat, så har det varit hela tiden även med alfa och betavarianterna.
Omikron känns det ibland som om den börjar om från början, jävligt smittsam, man verkar kunna få den flera gånger på raken. Kanske t.o.m oavsett om man vaccinerats eller inte. Men har fattat det som att vaccinet skyddar mot svår sjukdom och långtidscovid, även för omikronvarianten.
Citera
2022-02-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen

För mig är det helt otänkbart att tex inte träffa mina barn bara för att dem inte vaccinerat sig, Om jag nu låg i riskzonen skulle jag välkomnade hem ändå, nu när ena pojken vart sjuk i covid vidtogs absolut inga som helst restriktioner eller avstånd från honom.. Jag älskar mina barn vad dem än gör
Så jag kan absolut inte förstå att man är i min mening sådan självisk och totalt känslokall förälder som tar avstånd från sitt/sina barn ... helt obegripligt! Jag skulle ställa mig frågan om mina föräldrar ens bryr sig om mig överhuvudtaget. men visst alla älskar inte sina barn heller

Konspirationer är rätt intressanta att läsa, inte för att jag har grotta ner mig i detta allt för mycket. men jag tycker mig se en tendens till att mycket av det som angår covid verkar falla in i det vissa påstår. Men allt kan man ju inte svälja så är det.

Angående virusets farlighet.. tja! jag kan bara svara för min egna del och folk runt i kring mig! jag vet inte någon varken familj , vänner eller arbetskollegor som har råkat illa ut. de flesta verkar ha tagit det som en kraftigare influensa. Om vi tar omicron så vet jag inte någon överhuvutaget som varit sjuk i mer än 3 dagar. Detta har självklart präglat min syn på det hela... vilket strider mot dem som haft en sämre upplevelse. Vet ingen med långtidscovid heller för den delen, nu har jag rätt många vänner och bekanta. Hela situationen är lite märklig!

jag är iaf insöad på att man ser allt så jäkla nattsvart hela tiden, "Dödligare varianter är att vänta" varför kan det inte gå åt andra hållet? det visade sig att efter "delta" vart det ju mildare där många påstod att det kunde bara bli värre.. ska vi tacka den ovaccinerade där den uppstod?

jag är och förblir ovaccinerad tills nästa pandemi om ca 10 år , då kanske förutsättningarna är annorlunda vad vet jag...
Citera
2022-02-13, 12:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Någonting jag tycker många härinne missar som pratar om att vaccinet är onödigt utanför riskgrupp är att väldigt många som blir så sjuka så de behöver vård hade ingen kännedom om att de hade riskfaktorer innan.. svensk vård söker ju inte efter riskfaktorer hos medborgare utan behandlar först vid symptom. Detta är något både läkare och ssk nämner .. En anekdot dock men en tillsynes frisk 59 årig bekant avled i covid och först på sjukhuset upptäckte de att han hade en njursjukdom..

Jag känner, personligen, till ett fall, våren 2020,som var en hårsmån ifrån att läggas i respirator. Han hade dold diabetes.

Ja, tillsynes friska personer kan bära på riskfaktorer de inte känner till, om de inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion.
Citera
2022-02-13, 13:08
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
För mig är det helt otänkbart att tex inte träffa mina barn bara för att dem inte vaccinerat sig, Om jag nu låg i riskzonen skulle jag välkomnade hem ändå, nu när ena pojken vart sjuk i covid vidtogs absolut inga som helst restriktioner eller avstånd från honom.. Jag älskar mina barn vad dem än gör
Så jag kan absolut inte förstå att man är i min mening sådan självisk och totalt känslokall förälder som tar avstånd från sitt/sina barn ... helt obegripligt! Jag skulle ställa mig frågan om mina föräldrar ens bryr sig om mig överhuvudtaget. men visst alla älskar inte sina barn heller

Konspirationer är rätt intressanta att läsa, inte för att jag har grotta ner mig i detta allt för mycket. men jag tycker mig se en tendens till att mycket av det som angår covid verkar falla in i det vissa påstår. Men allt kan man ju inte svälja så är det.

Angående virusets farlighet.. tja! jag kan bara svara för min egna del och folk runt i kring mig! jag vet inte någon varken familj , vänner eller arbetskollegor som har råkat illa ut. de flesta verkar ha tagit det som en kraftigare influensa. Om vi tar omicron så vet jag inte någon överhuvutaget som varit sjuk i mer än 3 dagar. Detta har självklart präglat min syn på det hela... vilket strider mot dem som haft en sämre upplevelse. Vet ingen med långtidscovid heller för den delen, nu har jag rätt många vänner och bekanta. Hela situationen är lite märklig!

jag är iaf insöad på att man ser allt så jäkla nattsvart hela tiden, "Dödligare varianter är att vänta" varför kan det inte gå åt andra hållet? det visade sig att efter "delta" vart det ju mildare där många påstod att det kunde bara bli värre.. ska vi tacka den ovaccinerade där den uppstod?

jag är och förblir ovaccinerad tills nästa pandemi om ca 10 år , då kanske förutsättningarna är annorlunda vad vet jag...

ja det fattar jag också, dvs det att det kan framstå som ganska absurt (åtminstone efter 2020 med den kraftiga överdödligheten, översvämmad IVA osv) med såna kraftiga åtgärder, om man inte märkt mycket av pandemin för egen del.
Apropå att en del inte älskar sina barn - finns tvärtom också. En ganska rolig seriestrip jag såg, minns inte vad han heter - Lundkvist?
Det är en bildruta med en gammal kvinna som pratar i telefon med sin son (annan bildruta). Pratbubblan: den gamla kvinnan säger: "Men ni brukar ju aldrig komma och hälsa på mig till påsken?" Sonen svarar: "Nej jag vet, men i år hälsar vi inte på dig för att vi älskar dig".
Citera
2022-02-13, 13:43
Bannlyst
Är det någon som vet om regeringen arbetar med att ändra grundlagen på grund av detta viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in