Citat:
Ursprungligen postat av
Mrlind92
Hmm har verkligen ledsnat på allt pund vad tycker ni alla som har sub sprutan ??
Hur pass bra e den upplever man effekt varje dag eler går man in sig på den liksom berätta hjärna

mvh
Är inne på år 11 inom LARO och har haft 16mg Subutex och senare generisk Buprenorfin.
Bytte till Buvidal (sprutan) i slutet av sommaren. Först veckodos i ca 3 månader och sedan dess månadsdos. När du gått in dig på sprutan så är koncentrationen i blodet mer jämn.
För mig var bytet som jag förväntade mig, mest en mental omställning. Men ser det som ytterligare ett steg längre från missbruk då jag inte behöver tänka på det varje dag.
Då har jag ändå haft det väldigt bra under största delen jag varit med i programmet och haft recept och sällan behövt åka in för provtagning ändå.
Med sprutan blir det lättare för mottagningen att låta patienter ha fler fria dagar då de inte behöver oroa sig för att recept ska missbrukas eller liknande. Dessutom är det svårare att ta återfall på opioider. Tabletterna kunde jag sluta ta och vänta ett par dagar för att gå över till tyngre saker, nu finns inte ens den tanken för min del.
Kan du sluta utan LARO så gör det. Går det inte så är det ett bättre alternativ än att leva och dö i missbruk.